NEAPINED

Γιατί έχουν εκτιναχθεί οι τιμές των νέων αυτοκινήτων; Πότε θα πέσουν;

Δυσκολότερη από ποτέ φαντάζει  η απόκτηση ενός αυτοκινήτου, καθώς εκτός από τα προβλήματα διαθεσιμότητας που δημιουργούνται από τους περιορισμούς της αλυσίδας εφοδιασμού και την έλλειψη ημιαγωγών, οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές που αναζητούν νέο αυτοκίνητο αντιμετωπίζουν σημαντική αύξηση των τιμών.

Προφανώς, δε χρειάζεται μια έρευνα όπως είναι αυτής της   Jato Dynamic να μας το επισημάνει, αφού εμείς στην Ελλάδα ποτέ δεν είδαμε τιμές αυτοκινήτων ευθυγραμμισμένες με αυτές της ΕΕ. Το τελευταία ωστόσο 3 χρόνια οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν ξεφύγει πραγματικά.

Δεν έχει να κάνει μόνο με το ποιο αυτοκίνητο θα επιλέξεις και πόσο καιρό θα το περιμένεις. Έχει επίσης να κάνει με το πόσα περισσότερα θα πληρώσετε για το ίδιο αυτοκίνητο που θα μπορούσατε να αντέξετε οικονομικά πριν από λίγα χρόνια.

Η κατάσταση είναι αρκετά περίπλοκη, ειδικά στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Έρευνα που διεξήχθη από την JATO Dynamics δείχνει ότι η μέση τιμή λιανικής (εξαιρουμένου κάθε είδους έκπτωσης, προώθησης ή δημόσιου κινήτρου) για τα βενζινοκίνητα οχήματα που διατίθενται στις Ηνωμένες Πολιτείες αυξήθηκε κατά 14 τοις εκατό μεταξύ 2015 και 2022.

Σύμφωνα με την εταιρεία συμβουλών, η τιμή αυξήθηκε από $39.143 το 2015 σε $44.641 φέτος. Αυτό είναι περισσότερα από 5.000 δολάρια σε μόλις 7 χρόνια.

Αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης και τερατώδεις αυξήσεις τιμών

Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η ανάπτυξη ήταν πιο σημαντική. Στη Γερμανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, την Ολλανδία και τη Νορβηγία, η μέση τιμή ενός νέου αυτοκινήτου ήταν 35.500 € (36.037 $) το 2015. Φέτος, έως τον Ιούνιο, η μέση τιμή λιανικής των διαθέσιμων αυτοκινήτων ήταν 44.101 € (44.769 $). Αυτή είναι μια σημαντική αύξηση, η οποία αντικατοπτρίζει το πόση προσοχή δίνουν οι κατασκευαστές σε τμήματα αυτοκινήτων με υψηλότερες τιμές.

Σε χώρες όπως η Νορβηγία, για παράδειγμα, η αλλαγή ήταν ιδιαίτερα σημαντική με τις τιμές να εκτοξεύονται από 42.199 € (42.838 $) σε 68.677 € (69.707 $). Είναι μια αύξηση 63% και είναι αποτέλεσμα νομοθεσίας που σκοπεύει ξεκάθαρα να εξαλείψει την πώληση αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης. Σε άλλες αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η υποτίμηση της βρετανικής λίρας επιτάχυνε την αύξηση της τιμής, από £32.247 ($37.409) το 2015 σε £46.230 ($53.631) μέχρι το τέλος Ιουνίου 2022.

Αντίθετα, η κινεζική αγορά σημείωσε μόνο μια μικρή αύξηση 5% τα τελευταία χρόνια, κυρίως καθώς η προσφορά επεκτάθηκε στα χαμηλότερα τμήματα. Τα Micro αυτοκίνητα και τα μικρότερα SUV συνέβαλαν σε μια μέτρια αύξηση των τιμών μεταξύ 2015 και 2022.

Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν ακόμη εναλλακτική λύση

Ενώ η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων είναι πλέον πολύ πιο δύσκολη για ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού, τα ηλεκτρικά τους αντίστοιχα δεν είναι σε καλύτερη θέση. Εκτός από τη Νορβηγία και σε ορισμένες περιπτώσεις την Κίνα, ο υπόλοιπος κόσμος εξακολουθεί να μην μπορεί να αντέξει οικονομικά τα περισσότερα από τα μοντέλα με μπαταρία που είναι διαθέσιμα σήμερα. Αν δεν υπήρχαν τα κίνητρα που πρόσφεραν ορισμένες κυβερνήσεις, η κατάσταση θα ήταν πολύ διαφορετική για την αύξηση της ζήτησης για αυτά τα αυτοκίνητα.

Γενικά, ένας οδηγός πρέπει να πληρώσει έως και 55.821 ευρώ (56.666 $) για ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ευρώπη. Είναι ακόμη περισσότερο στις ΗΠΑ στα 63.864 δολάρια στις ΗΠΑ, ενώ η Κίνα είναι φθηνότερη κατά 31.829 δολάρια στην Κίνα. Εκτός από το μεγάλο χάσμα μεταξύ της τελευταίας και της Δύσης, η πραγματικότητα για τους καταναλωτές είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να μην είναι μια σοβαρή οικονομικά αποδοτική εναλλακτική λύση έναντι της αύξησης των τιμών των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων.

Οι μάρκες που πωλούν στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ έχουν τοποθετήσει τα ηλεκτρικά οχήματά τους ως αυτοκίνητα premium, εστιάζοντας στις κατηγορίες υψηλών προδιαγραφών. Οι περισσότερες από τις προσφορές που βρίσκονται σε αυτές τις αγορές είναι στην πραγματικότητα πολυτελή σεντάν και SUV, αν και αυτή η τάση έχει αρχίσει να αλλάζει με την εισαγωγή λιγότερο ακριβών αυτοκινήτων, όπως μικρά SUV, αυτοκίνητα πόλης και αυτοκίνητα κοινής χρήσης.

Ως αποτέλεσμα, η βιομηχανία και οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν τη μεγάλη πρόκληση της απαγόρευσης των ρυπογόνων αυτοκινήτων και της προώθησης καθαρών, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν μια πραγματική οικονομικά αποδοτική λύση για τις μάζες. Η Κίνα το κάνει. Η Δύση πρέπει να δώσει προσοχή.

Τι γίνεται στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα πέραν των ανατιμήσεων που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια, λόγω το ό,τι η χώρα είχε χαμηλή πιστοληπτική ικανότητα δεν προσέφερε τη δυνατότητα στις εταιρίες να προσφέρουν δελεαστικά επιτόκια.Τα τελευταία δυο χρόνια επανέρχεται η κανονικότητα στον πεδίο των επιτοκίων και βλέπουμε και εταιρίες να προσφέρουν και πάλι μηδενικό επιτόκιο για αγορά αυτοκινήτου. Την εποχή των μνημονίων τα καλό επιτόκιο θεωρείτε ότι έπεφτε κάτω του 10%. 

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το γκρέμισμα της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου και είναι απορίας άξιο πως τα κατάφεραν οι εισαγωγικές και διατηρήθηκαν εν ζωή. Στις μέρες μας το κλίμα είναι ασφαλώς καλύτερο, η ζήτηση για τα νέα αυτοκίνητα υπάρχει, αλλά οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις έχουν δημιουργήσει γκρίνια. 

Γκρίνια υπάρχει και από τις μεγάλες ανατιμήσεις που έχουν σημειωθεί στις τιμές των αυτοκινήτων. Ξεπερνάνε τις 2.000 ευρώ οι αυξήσεις σε μοντέλο που δίνει τη σκυτάλη στο επόμενο ή ακόμα και στο επόμενο facelift που το διαδέχεται με αποτέλεσμα το άλμα στις τιμές να κυμαίνεται κατά μέσο όρο στις 2.000-4.000 ευρώ. Ούτε λόγος φυσικά για να ρίξεις τη ματιά στις προ δεκαετίας τιμές αντίστοιχα μοντέλα της ίδιας πάντα κατηγορίες. Οι διαφορές είναι χαοτικές! 

Τώρα, στην ερώτηση πότε θα επανέλθουν οι τιμές των αυτοκινήτων στα προηγούμενα επίπεδα ή πότε θα μειωθούν ξανά η απάντηση είναι μόνο μία: ποτέ!

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Ένα σχόλιο

  1. Μία απλή ερώτηση:
    Το επίσημο κράτος έχει ευθύνη για όλα όσα συμβαίνουν στην αγορά του αυτοκινήτου ;
    Φυσικά και έχει .
    Το δείχνει διαχρονικά η φοροληστεία στα τέλη ταξινόμησης, τους φόρους και κυρίως στα τέλη κυκλοφορίας.
    Οι εισαγωγικές εταιρίες λοιπόν, για να απαντήσω στο ερώτημα πως άντεξαν, είναι από τις σημαντικά μεγαλύτερες τιμές στην αξία του οχήματος προ φόρων.
    Είχαν λίπος, και άντεξαν ,συν τα ανταλλακτικά και τα συνεργεία των αντιπροσωπειών, που πας για σέρβις και πρέπει να έχεις μαζί και τα συμβόλαια του σπιτιού σου αν έχεις!!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button