MUST_READNEAPINED

Enfield 8000: Μια χαμένη ευκαιρία. Μία από τις πολλές.

Από το 1973 Έλληνες είχαν κατασκευάσει EV στην Ελλάδα – Γιατί βγήκε από την πρίζα η επένδυση στη Σύρο.

Γνωρίζατε ότι το Enfield 8000 ήταν ένα διθέσιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης με μπαταρία, που παρουσιάστηκε το 1973 και αναπτύχθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο από την εταιρεία Isle of Wight Enfield Automotive, ιδιοκτησίας του Έλληνα εκατομμυριούχου Γιάννη Γουλανδρή;

Το Enfield 8000 ήταν το αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε από μια ομάδα Ελλήνων και Βρετανών μηχανικών με επικεφαλής τον Κωνσταντίνο Αδρακτά (Πρόεδρο και Διευθύνοντα Τεχνικό Διευθυντή της Enfield). Αμέσως μετά την εισαγωγή του, η παραγωγή του μεταφέρθηκε στο ελληνικό νησί της Σύρου.

Κατασκευάστηκαν εκεί συνολικά 120 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 65 χρησιμοποιήθηκαν στη νότια Αγγλία. Ωστόσο, πρόκειται για μια ακόμη ιστορία με ένα άδοξο τέλος της  προσπάθειας επιφανών Ελλήνων να βάλουν τις βάσεις για μια βιομηχανία οχημάτων στην Ελλάδα.

Για να δούμε τι πήγε στραβά και σε εκείνη τη φιλόδοξη προσπάθεια. Και λέμε φιλόδοξη και καινοτόμα γιατί πριν 48 χρόνια κάποιοι μιλούσαν για ηλεκτροκίνηση και μάλιστα με μικρά οχήματα πόλης (τολμώ να πω) ελκυστικότερα σε εμφάνιση από κάτι κινέζικα και όχι μόνο που κυκλοφορούν ήδη στην Ελλάδα.

Η αγγλική εταιρεία, λοιπόν, είχε ενσωματωθεί στην ελληνική εταιρεία Neorion, ιδιοκτησίας επίσης του Γουλανδρή και η παραγωγή μεταφέρθηκε στη Σύρο. Μάλιστα  η εταιρεία είχε μετατραπεί σε νέα ελληνική εταιρεία, με την επωνυμία Enfield-Neorion, με έδρα τον Πειραιά. «Η εταιρεία ανήκε σε Έλληνες, το αυτοκίνητο ήταν σχεδιασμένο από Έλληνες, άρα θα έπρεπε να παράγεται και από Έλληνες».

Τα φορολογικά ζητήματα το έβγαλαν από την πρίζα

Και εδώ για μια ακόμη φορά έρχεται η παθογένεια του ελληνικού κράτους να μην επιτρέψει τη νόμιμη πώληση στην Ελλάδα λόγω ζητημάτων φορολογικής κατηγοριοποίησης που συνδέονται με την ηλεκτρική ενέργεια.

Έτσι, η παραγωγή εξήχθη στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μάλιστα τα σχέδια της εταιρείας περιελάμβαναν μια τζιπ έκδοση με στόχο την αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων στα ελληνικά νησιά, αλλά καμία δεν μπορούσε να πουληθεί τοπικά.

Σε ό,τι αφορά το Enfield 8000  αυτό είχε για κίνηση έναν ηλεκτροκινητήρα 8 ίππων (6 kW) και διέθετε μπαταρίες μολύβδου – οξέος. Μάλιστα, το αυτοκίνητο είχε τελική ταχύτητα περίπου 77 χλμ./ώρα και αυτονομία περίπου 40 μίλια (64 km).

Να υπενθυμίσουμε ότι νωρίτερα το 1965 ο δημιουργός της ΒΕΤ, Πέτρος Κωνσταντίνου, είχε παρουσιάσει το πρώτο τρίκυκλο όχημα χρησιμοποιώντας εξαρτήματα πλαισίου από μοτοσυκλέτα DKW και κινητήρα και κιβώτιο BMW. 

Κοινός παρονομαστής το άδοξο τέλος και των δυο προσπαθειών Ελλήνων οραματιστών της αυτοκίνησης. Για μια ακόμα φορά τα εμπόδια που στήθηκαν στο διάβα τους φάνηκαν ανυπέρβλητα…

Ας ελπίσουμε και οι υπάρχουσες τωρινές προσπάθειες, από τη φιλότιμη της Keraboss, τη φρούδα της e.go mobility και τη «φανταστική» του Σπύρου Πανόπουλου με το Chaos, να αποτελέσουν τον σπινθήρα για κάτι πραγματικά ουσιαστικό.



Στο caroto ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα κάνουμε μια αναδρομή στους πρωτεργάτες της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, που κάθε άλλο παρά ανύπαρκτη υπήρξε. Πηγή φωτογραφίας: εγκυκλοπαίδεια αυτοκινήτου Made in Greece, το ελληνικό αυτοκίνητο.

Κώστας Χαλκιαδάκης

Πέρα από τους τέσσερις τροχούς η μεγάλη του αγάπη είναι να παίζει λύρα και φυσικά να πατά σε κρητική γη...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!