Το μέλλον βρίσκεται ήδη στην Autobahn: μεταξύ του εργοστασίου της BMW στο Μόναχο και του Landau an der Isar, περίπου 120 χιλιόμετρα βορειοανατολικά, τέσσερα φορτηγά πηγαινοέρχονται αρκετές φορές την ημέρα.
Η διαχείρισή τους πραγματοποιείται από τον πάροχο logistics Guggemos (GV Trucknet), και τα πράσινα αυτοκόλλητά τους διακηρύσσουν τα οικολογικά τους διαπιστευτήρια: “Ich tanke HVO100, um CO2 -Emissionen zu senken” (“Καταναλώνω HVO100 για να εξοικονομήσω εκπομπές CO2”). Παραδίδοντας τις προμήθειες ακριβώς στην ώρα τους από το Landau στο εργοστάσιο στο Μόναχο, τα φορτηγά λειτουργούν με ανανεώσιμο diesel HVO100 από τον Δεκέμβριο του 2022.
Όλα αυτά αποτελούν μέρος ενός πιλοτικού προγράμματος διάρκειας ενός έτους για τη δοκιμή του νέου καυσίμου. Τον Μάρτιο του 2023 ο δοκιμαστικός στόλος οχημάτων που λειτουργούν με HVO100 επεκτάθηκε συμπεριλαμβάνοντας άλλα έξι φορτηγά, που αυτή τη φορά ανήκουν στην DB Schenker.
Τα φορτηγά πραγματοποιούν δρομολόγια στο Κέντρο Προμηθειών του BMW Group στο Eching, βόρεια του Μονάχου, για την παράδοση εξαρτημάτων αποθήκης στο εργοστάσιο της πόλης τα οποία προορίζονται για την παραγωγή – ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής μήκους 40 χιλιομέτρων κάθε φορά.
Τα αρχικά HVO σημαίνουν “υδρογονωμένο φυτικό έλαιο” και το “100” στην ονομασία του καυσίμου επιβεβαιώνει ότι τα συμβατικά οχήματα diesel μπορούν να τροφοδοτηθούν κατά 100% με το καθαρό ανανεώσιμο καύσιμο. Το HVO100 παρασκευάζεται από διάφορα απόβλητα, υπολείμματα και ανανεώσιμες πρώτες ύλες, συμπεριλαμβανομένου του χρησιμοποιημένου μαγειρικού ελαίου.
Σε σύγκριση με το ορυκτό diesel, παράγει έως και 90% λιγότερο CO2 σε όλο τον κύκλο ζωής. Κατά μέσο όρο, η κατανάλωση καυσίμου είναι περίπου 3% υψηλότερη με το HVO100, αλλά τα δέκα φορτηγά που χρησιμοποιούν επί του παρόντος πιλοτικά το καύσιμο (γνωστό και ως “Neste MY Renewable Diesel”, που παράγεται από τη φινλανδική Neste) για το BMW Group, αναμένεται να εκπέμπουν έως και 800 τόνους λιγότερο CO2 ετησίως από ό,τι θα συνέβαινε χρησιμοποιώντας συμβατικό diesel.
Το καινοτόμο πιλοτικό project HVO100 είναι το επόμενο βήμα στη συνεπή εφαρμογή της στρατηγικής Green Transport Logistics του BMW Group, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του BMW iFACTORY. Ο Michael Nikolaides, Επικεφαλής του Δικτύου Παραγωγής και Logistics του BMW Group, είναι πεπεισμένος: «Κάθε γραμμάριο CO2 που μπορούμε να εξοικονομήσουμε μετράει».
Υπέρμαχος του να είναι κανείς ανοιχτός και δεκτικός σε όλες τις τεχνολογίες, πρόσθεσε: «Συνεχίζουμε να μειώνουμε το αποτύπωμα άνθρακα από τις μεταφορές και τις αλυσίδες εφοδιασμού μας μέσω διαφόρων μέτρων».
Το BMW Group χρησιμοποιεί ήδη φορτηγά που κινούνται με ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο σε διάφορες εγκαταστάσεις, ενώ στο Κέντρο Τεχνογνωσίας Υδρογόνου στη Λειψία οι επιδαπέδιοι κυλιόμενοι διάδρομοι μεταφοράς τροφοδοτούνται με υδρογόνο για τις καθημερινές λειτουργίες.
Ο κ. Nikolaides βλέπει ορισμένα σημαντικά πλεονεκτήματα στην απλή χρήση του HVO100: τα οχήματα και οι κινητήρες δεν χρειάζονται τροποποιήσεις για να λειτουργούν με το φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο και το HVO μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ποσοστό 100% ή αναμεμειγμένο με ορυκτό καύσιμο σε οποιαδήποτε αναλογία. Μπορεί επίσης να παρέχεται μέσω της υπάρχουσας υποδομής πρατηρίων καυσίμων.
Συνεργάτης του BMW Group στο τρέχον πιλοτικό πρόγραμμα HVO100 είναι η φινλανδική εταιρεία Neste. Το υδρογονωμένο φυτικό τους έλαιο βασίζεται στην κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τεχνολογία NEXBTL και παράγεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πρώτες ύλες, με τα φυτικά έλαια να μετατρέπονται σε υδρογονάνθρακες μέσω μιας καταλυτικής αντίδρασης με υδρογόνο. Ωστόσο, το diesel HVO δεν είναι ίδιο με το βιοντίζελ, το οποίο έχει διαφορετική χημική σύσταση και παράγεται μέσω μιας διαφορετικής διαδικασίας.
Με τη χρήση του νέου καυσίμου σε logistics μεταφορών, το BMW Group σκοπεύει να ανακαλύψει πώς το ανανεώσιμο diesel λειτουργεί στην καθημερινή χρήση και πόσο αποδοτικό είναι σε επίπεδο κόστους. «Θέλουμε να μάθουμε ποιες τεχνολογίες κίνησης και καύσιμα λειτουργούν καλύτερα σε ποια πλαίσια», εξήγησε ο Michael Nikolaides. Για το σκοπό αυτό, μια ομάδα ειδικών του BMW Group αξιολογεί πτυχές όπως η κατανάλωση καυσίμου με διαφορετικά φορτία, σε διαφορετικές ταχύτητες, σε ποικίλες καιρικές συνθήκες και σε μικρότερες και μεγαλύτερες αποστάσεις.