NEAPINED

Τα μεγάλα SUV περιορίζουν τους χώρους για τους υπόλοιπους

Η εξάπλωση των οχημάτων και η σχέση της με τα SUV: το πλάτος των νέων αυτοκινήτων αυξάνεται κατά ένα εκατοστό κάθε δύο χρόνια.

Η αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα ότι τα σημερινά επιβατικά αυτοκίνητα είναι μεγαλύτερα από τα προηγούμενα αποδίδεται κυρίως στη διάδοση των SUV, δημιουργώντας προβληματικές συνέπειες, ιδίως στο αστικό περιβάλλον.

Σε σύγκριση με τα πρόσφατα πωληθέντα μοντέλα, τα σημερινά αυτοκίνητα χαρακτηρίζονται από τις μεγαλύτερες διαστάσεις και μεγαλύτερο βάρος. Η τάση αυτή, η οποία αυξάνεται σταθερά τις τελευταίες δεκαετίες, φαίνεται ότι θα διατηρηθεί και τα επόμενα χρόνια. Ενώ η γκάμα των εταιριών σημάτων έχει επεκταθεί σε περισσότερες κατηγορίες, το μέσο μέγεθος του οχήματος έχει σημειώσει αξιοσημείωτη αύξηση.

Ο άμεσος αντίκτυπος ενός μακρύτερου και φαρδύτερου αυτοκινήτου είναι ιδιαίτερα εμφανής στην οδήγηση στην πόλη και στο παρκάρισμα. Επιπλέον, το αυξημένο βάρος επηρεάζει τη δυναμική του αυτοκινήτου, την κατανάλωση καυσίμου και τη φθορά των ελαστικών. Τέλος, το αυξημένο ύψος του οχήματος μπορεί να δημιουργήσει κινδύνους για τους πεζούς και τους ποδηλάτες σε περίπτωση σύγκρουσης.

Αυτά τα μειονεκτήματα είναι αναμφίβολα το αποτέλεσμα μιας τάσης στην οποία τα SUV έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 50% των ταξινομήσεων νέων στις χώρες της Ευρώπης.

Το πρόβλημα του πλάτους των νέων αυτοκινήτων έχει επισημανθεί από το Transport & Environment, το οποίο προειδοποιεί ότι «…τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα είναι πολύ φαρδιά για τον ελάχιστο χώρο στάθμευσης».

Τα τελευταία χρόνια, το μέσο πλάτος των νέων αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά περίπου ένα εκατοστό κάθε δύο χρόνια. Η μέση μέτρηση ανέρχεται πλέον στα 180,2 εκατοστά, από 170,5 εκατοστά το 2001 (σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών).

Η τάση αύξησης του πλάτους είναι ιδιαίτερα έντονη στα πολυτελή SUV ή pickup, τα οποία συχνά ξεπερνούν τα 2 μέτρα σε πλάτος. Σύμφωνα με μελέτη που βασίστηκε σε 100 μοντέλα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις το 2023, το 52% υπερβαίνει τον ελάχιστο χώρο στάθμευσης σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Παρίσι, η Ρώμη ή το Λονδίνο (180 εκατοστά).

Στα αξιοσημείωτα παραδείγματα περιλαμβάνονται τα BMW XM (200,5 cm), Mercedes GLS (195,6 cm), Audi Q8 (199,5 cm), Porsche Cayenne (198,3 cm), Land Rover Defender (199,6 cm), VW Touareg (198,4 cm), και στην κατηγορία των ηλεκτρικών, τα Mercedes EQS (195,9 cm), Volvo EX90 (196,4 cm) ή Kia EV9 (198 cm).

Σε αυτό το πλαίσιο, φορείς ανά χώρα και κυβέρνηση αναζητούν λύσεις. Μία από αυτές είναι στις πόλεις να υπάρχει υψηλότερο κόστος πάρκινγκ, όχι μόνο για τα φαρδύτερα, αλλά για τα μεγαλύτερα και βαρύτερα οχήματα γενικά. Μία σκέψη από την ΕΕ είναι να επανεξεταστεί το όριο πλάτους για τα επιβατικά οχήματα και αναμένεται ψηφοφορία για το θέμα στην Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Φεβρουάριο.

«Τα τεράστια SUV αποτελούν απειλή για τον αστικό ιστό των πόλεών μας. Αν δεν αναλάβουμε δράση τώρα, τα ολοένα και μεγαλύτερα οχήματα θα συνεχίσουν να καταλαμβάνουν τον πολύτιμο δημόσιο χώρο μας», προειδοποιεί η Barbara Stoll, διευθύντρια της εκστρατείας Clean Cities Campaign.

Κώστας Κάκκαβας

Από μικρός, το πάθος του ήταν τα αυτοκινητάκια! Τώρα που μεγάλωσε, όχι απλώς του αρέσει να παίζει ακόμη περισσότερο -φυσικά με πραγματικά αυτοκίνητα- αλλά και να γράφει δίχως φρένο...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!