Η αγορά ενός αυτοκινήτου στην Ευρώπη γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, με την αύξηση των τιμών και τους υψηλούς φόρους που σχετίζονται με τις εκπομπές ρύπων.
Η Γαλλία, ειδικότερα, αποτελεί ένα τρανό παράδειγμα χάρη σε ένα νέο φορολογικό σύστημα που καθιστά τα πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα πανάκριβα. Στην περίπτωση του Toyota GR η τιμή του θα ξεκινά πιο πάνω και από μίας Porsche!
Ξεκινώντας από 46.300 ευρώ για τη χειροκίνητη έκδοση το ταχύτερο Yaris παραγωγής ήταν ήδη πολύ ακριβό. Ωστόσο, το πραγματικό χτύπημα έρχεται από το νέο φόρο εκπομπών CO2, που ανέρχεται στο ιλιγγιώδες ποσό των 45.990 €, σχεδόν ίσο με το βασικό κόστος του αυτοκινήτου.
Αυτό ανεβάζει το συνολικό ποσό για τους ενδιαφερόμενους αγοραστές στο απίστευτο ποσό των 92.290 ευρώ. Το αυτόματο GR Yaris τα πηγαίνει ακόμα χειρότερα, με επιπλέον φόρο 60.000 ευρώ λόγω των υψηλότερων εκπομπών ρύπων, ανεβάζοντας την τελική τιμή στα 108.800 ευρώ!
Η Toyota Γαλλίας παραμένει αισιόδοξη, διαθέτοντας 300 μονάδες για την τοπική αγορά, και παρά την τρομακτική αύξηση της τιμής. Στην Ελλάδα δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί οι τιμές για το ανανεωμένο GR Yaris.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο φόρος εκπομπών ρύπων στη Γαλλία έχει σημειώσει σημαντική αύξηση το 2024 σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, με την επιβάρυνση για το GR Yaris να είναι 14.881€ το 2023 και 12.012€ το 2022 για τη χειροκίνητη έκδοση.
Το αυτόματο μοντέλο αντιμετώπιζε φόρο 31.063 € το 2023 και 26.247 € το 2022, σημαντικά χαμηλότερο από την τρέχουσα επιβάρυνση των 60.000 €.
Στη Γαλλία, τα οχήματα που εκπέμπουν έως 117 γρ./χλμ. απαλλάσσονται από πρόσθετο φόρο, με τις επιβαρύνσεις να ξεκινούν από τα 118 γρ./χλμ. και να κλιμακώνονται στα 60.000 € για εκπομπές 194 γρ./χλμ. ή και πάνω.
Επίσης, GR86 (το οποίο μέσα στη χρονιά θα αποχαιρετίσει την Ευρώπη λόγω ρύπων) επιβαρύνεται με τον μέγιστο φόρο των 60.000 ευρώ, διπλασιάζοντας σχεδόν την τιμή του, είτε με το χειροκίνητο στα 33.900 ευρώ είτε με το αυτόματο στα 35.700 ευρώ.
Αντίστοιχα, η Supra 2.0 αντιμετωπίζει φόρο 4.543 €, ανεβάζοντας το φόρο της από τις 53.600 στις 58.143 ευρώ. Έτσι, η εξακύλινδρη Supra ξεκινά από τις 65.600 ευρώ, με επιπλέον φόρο 28.413 ευρώ, με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος να ανέρχεται στις 94.013 ευρώ.
Πίσω από αυτούς τους υπερβολικούς φόρους οι «ειδικοί» θέλουν να προωθήσουν περαιτέρω το downsizing αλλά και πολύ περισσότερα τα επιθετικά σχέδια της ηλεκτροκίνησης των αυτοκινητοβιομηχανιών που έχουν επιβληθεί από την ΕΕ.
Το πλάνο της ΕΕ για την απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με εκπομπές ρύπων έως το 2035 πιέζει απίστευτα προς τα ηλεκτρικά, αλλά η ζήτηση δεν είναι η αναμενόμενη. Η ΕΕ πρέπει οπωσδήποτε να χαλαρώσει τα ηνία στα συμβατικά αυτοκίνητα και να αντιστρέψει το κλίμα, γιατί όχι, ακόμη και στα ντίζελ.
Από την μια η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα με τα ηλεκτρικά που δεν τραβάνε σε πωλήσεις, τον κινεζικό ανταγωνισμό και τα πρόστιμα για τους ρύπους που αυξάνουν τις τιμές στα συμβατικά αυτοκίνητα.
Από την άλλη, ο καταναλωτής έχει πλέον να επιλέξει σε ακριβά συμβατικά αυτοκίνητα και ακριβά συμβατικά. Πρέπει οπωσδήποτε να δοθεί από την ΕΕ μία χαλάρωση τόσο στο χρονοδιάγραμμα για την απαγόρευση των συμβατικών το 2023, όσο και με τα όρια των εκπομπών ρύπων ώστε να μπορεί ακόμη και το ντίζελ να επιστρέψει. Γιατί όχι;