Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξε σε μια απόφαση ορόσημο, καθώς ενέκρινε έναν συμβιβασμό για το επίμαχο ζήτημα των ορίων εκπομπών Euro 7 και το μεταθέτει σε εφαρμογή από το 2030.
Μετά την αρχική αντίσταση αρκετών κρατών μελών, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Τσεχικής Δημοκρατίας, τελικά επιτεύχθηκε συναίνεση, αν και με ορισμένες παραχωρήσεις.
Σε αυτή τη συμφωνία-ορόσημο, επικυρώθηκαν αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών για συγκεκριμένα οχήματα, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα προς την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Έτσι, το Euro 7 δε θα τεθεί σε ισχύ το 2025, αλλά μετατέθηκε για το 2030.
Ειδικότερα, ενώ τα όρια για ρύπους όπως τα οξείδια του αζώτου και το μονοξείδιο του άνθρακα για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά παραμένουν αμετάβλητα, επιβλήθηκαν αυστηρότεροι κανονισμοί για τα λεωφορεία και τα φορτηγά. Επιπλέον, για πρώτη φορά τέθηκαν όρια για τις εκπομπές σωματιδίων που προέρχονται από τα φρένα των αυτοκινήτων και των φορτηγών.
Η πορεία προς τα αυστηρά πρότυπα εκπομπών χρονολογείται από τη θέσπιση των κανονισμών Euro 1 το 1992, με τις επόμενες επαναλήψεις να αυστηροποιούν προοδευτικά τα όρια εκπομπών των οδικών οχημάτων. Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Euro 7 το 2022 σηματοδότησε μια περαιτέρω ώθηση προς καθαρότερες μεταφορές.
Σύμφωνα με τον εγκεκριμένο συμβιβασμό, το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής έχει προσαρμοστεί. Οι κανόνες πρόκειται να εφαρμοστούν για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά από τον Ιούλιο του 2030, ενώ τα λεωφορεία και τα φορτηγά θα ακολουθήσουν δώδεκα μήνες αργότερα.
Αρχικά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προτείνει αυστηρότερα όρια να τεθούν σε ισχύ νωρίτερα, με στόχο τα μέσα του 2025 για τα αυτοκίνητα και τα μέσα του 2027 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η συνολική στρατηγική της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα αυτοκίνητα περιλαμβάνει μια ξεχωριστή νομοθεσία που προβλέπεται να απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 στην ΕΕ έως το 2035. Αυτή η φιλόδοξη πρωτοβουλία υπογραμμίζει τη δέσμευση της Ένωσης να προωθήσει ένα πιο πράσινο τοπίο στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Ενώ ο συμβιβασμός αντανακλά μια λεπτή πράξη εξισορρόπησης μεταξύ των περιβαλλοντικών επιταγών και των ανησυχιών της βιομηχανίας, έχει επαινεθεί από τον Alexandr Vondra, τον επικεφαλής νομοθέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τους κανόνες. Ο Vondra τόνισε ότι η τελική πολιτική επιτυγχάνει μια αρμονική συγχορδία μεταξύ των περιβαλλοντικών φιλοδοξιών και των πρακτικών επιταγών των κατασκευαστών.
Ο συμβιβασμός αυτός αποτελεί ένα σημαντικό άλμα προς τα εμπρός στην προσπάθεια της Ευρώπης για καθαρότερες μεταφορές, δημιουργώντας προηγούμενο για τα παγκόσμια πρότυπα εκπομπών και επιβεβαιώνοντας τη δέσμευση της περιοχής για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.