Οι ψηφιακοί καθρέπτες, αυτοί που έχουν κάμερες αντί για παραδοσιακούς καθρέπτες, αποτελούν μια καινοτομία που αποσκοπεί στο να ενισχύσει την ασφάλεια και την άνεση κατά την οδήγηση. Ωστόσο, σύμφωνα με την ADAC, αυτά τα συστήματα παρουσιάζουν ακόμη σημαντικά προβλήματα και μπορούν να αποδειχθούν ακριβά σε περίπτωση ζημιών.
Τα συστήματα κάμερας σε σύγχρονα αυτοκίνητα, όπως οι κάμερες 360 μοιρών ή οι κάμερες οπισθοπορείας, έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή, βοηθώντας τους οδηγούς να παρκάρουν και να ελίσσονται με μεγαλύτερη ευκολία, ειδικά σε οχήματα με περιορισμένη ορατότητα.
Από τα πάνω από 3.000 αυτοκίνητα που έχουν δοκιμαστεί από την γερμανική λέσχη ADAC από το 2000, μόνο 20 έχουν λάβει βαθμολογία «πολύ καλό» για την ορατότητα, ενώ 121 κρίθηκαν ως «καλά». Στις ΗΠΑ, η νομοθεσία ήδη απαιτεί από το 2018 την ύπαρξη κάμερας οπισθοπορείας σε όλα τα νέα οχήματα.
Εκτός από τις κάμερες 360 μοιρών, ορισμένοι κατασκευαστές προχωρούν στην ενσωμάτωση ψηφιακών καθρεπτών, οι οποίοι προσφέρουν μεγαλύτερο πεδίο ορατότητας και διευκολύνουν τον έλεγχο του πίσω μέρους του οχήματος, ακόμη και όταν η φυσική ορατότητα είναι περιορισμένη λόγω επιβατών ή αποσκευών. Αυτοί οι καθρέπτες είναι ιδιαίτερα χρήσιμοι σε οχήματα όπως φορτηγάκια ή αυτοκινούμενα, που συχνά δεν διαθέτουν καν πίσω παρμπρίζ.
Οι ψηφιακοί καθρέπτες έχουν επίσης το πλεονέκτημα ότι μειώνουν την αεροδυναμική αντίσταση χάρη στις μικρότερες κάμερες, ενώ παράλληλα μειώνουν τον κίνδυνο του «νεκρού σημείου».
Ωστόσο, οι οθόνες που προβάλλουν την εικόνα από τις κάμερες συχνά βρίσκονται σε δυσμενή θέση και η αντίληψη του βάθους είναι περιορισμένη, κάτι που δυσκολεύει την εκτίμηση της απόστασης. Επιπλέον, οι ανακλάσεις και οι αντανακλάσεις στις οθόνες μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στους οδηγούς που φορούν γυαλιά, μειώνοντας την ορατότητα.
Ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που επισημαίνει η ADAC είναι το υψηλό κόστος επισκευής αυτών των συστημάτων σε περίπτωση ακόμη και μικρών ατυχημάτων. Οι κάμερες που είναι τοποθετημένες εξωτερικά είναι εκτεθειμένες και μπορεί να υποστούν ζημιά ακόμη και από μια μικρή επαφή με ένα κολωνάκι.
Συχνά, η αντικατάσταση της κάμερας περιλαμβάνει και τον φακό, τον αισθητήρα και το περίβλημα, με το κόστος να ανέρχεται σε εκατοντάδες ευρώ, ειδικά αν απαιτείται και αναγκαία επαναρύθμιση του συστήματος με εξειδικευμένο εξοπλισμό. Επιπλέον, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν καλύπτουν πάντα τις ζημιές στις κάμερες, αν και καλύπτουν τα τυπικά θραύσματα γυαλιού.
Η ADAC συνιστά στους καταναλωτές να εξετάσουν προσεκτικά τα οφέλη και το κόστος ενός αυτοκινήτου με συστήματα κάμερας πριν την αγορά και να πραγματοποιήσουν διεξοδική δοκιμή των συστημάτων σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Παράλληλα, καλεί τους κατασκευαστές να βελτιώσουν την ανθεκτικότητα αυτών των συστημάτων και να κάνουν τις επισκευές τους πιο προσιτές.