Η Ευρώπη φαίνεται να κάνει πίσω στη μετάβαση προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι πολιτικοί ηγέτες αρχίζουν να ανησυχούν για την αντίδραση των καταναλωτών απέναντι στο υψηλό κόστος των BEV.
Εταιρίες, όπως η Volkswagen (VW) και η Volvo, οι οποίες στο παρελθόν είχαν μεγάλα σχέδια να ανταγωνιστούν την Tesla και τους Κινέζους κατασκευαστές, τώρα αναθεωρούν τους στόχους τους.
Τα προβλήματα που προκύπτουν είναι διπλά: αφενός δεν υπάρχουν αρκετά προσιτά μοντέλα για να προσελκύσουν το ευρύ κοινό και όχι μόνο τους πρώιμους χρήστες ή τους πιο πλούσιους, αφετέρου οι κυβερνήσεις μειώνουν τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, γεγονός που αποθαρρύνει τους καταναλωτές.
Η συνέπεια ήταν μια σημαντική πτώση των πωλήσεων, με τον Ιούλιο να καταγράφει μείωση άνω του 10% στις παραδόσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και τη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά της περιοχής, να βλέπει πτώση 37%.
Αυτή η εξέλιξη προκάλεσε ανησυχίες στους κατασκευαστές, καθώς τα σχέδια επενδύσεων δεν συμβαδίζουν πλέον με την αγορά. Η στρατηγική αυτή στροφή της Ευρώπης κινδυνεύει να την αφήσει πίσω στην παγκόσμια κούρσα για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ η Κίνα ενισχύει τη θέση της με ανταγωνιστικές τιμές και ταχύτερη ανάπτυξη στα EVs.
Η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα μειώθηκε σε μια εποχή που η αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη παραμένει κατά 20% χαμηλότερη από τα προ πανδημίας επίπεδα, γεγονός που πλήττει και την κερδοφορία των παραδοσιακών οχημάτων. Η VW ανακοίνωσε ότι η πτώση των πωλήσεων την ανάγκασε να επανεξετάσει τη λειτουργία κάποιων εργοστασίων της, ενώ η Volvo αναβάλλει το σχέδιό της να προσφέρει μόνο ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 2030, μετά από απογοητευτική ζήτηση.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να κατασκευάσουν ηλεκτρικά οχήματα μαζικής αγοράς σε προσιτές τιμές. Μοντέλα υψηλού κόστους, όπως η Porsche Taycan και η BMW i7, προσελκύουν κυρίως πλούσιους καταναλωτές, ενώ οι προσιτές επιλογές παραμένουν λίγες. Για παράδειγμα, το ηλεκτρικό Fiat 500 κοστίζει σχεδόν €35.000, δηλαδή διπλάσιο από την αντίστοιχη έκδοση με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το κόστος έγινε ακόμα πιο σημαντικό λόγω του πληθωρισμού, που επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών, ενώ οι αυξήσεις των επιτοκίων δυσχεραίνουν τη χρηματοδότηση νέων οχημάτων. Επιπλέον, οι κυβερνήσεις, όπως αυτή της Γερμανίας, κάνουν πίσω στις αρχικές δεσμεύσεις για γρήγορη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως με την εξαίρεση των e-fuels από την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης από το 2035.
Παράλληλα, οι Κινέζοι κατασκευαστές εκμεταλλεύονται την αργή μετάβαση της Ευρώπης, προσφέροντας ανταγωνιστικά BEV σε χαμηλότερες τιμές, όπως το BYD Dolphin που κοστίζει €33.000, σε σύγκριση με τα €37.000 του VW ID.3.
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση φαίνεται να παρουσιάζει μεγαλύτερες δυσκολίες από ό,τι είχε εκτιμηθεί, με την αυτοκινητοβιομηχανία να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στην παραγωγή προσιτών BEV για το ευρύ κοινό. Ευρωπαίοι πολιτικοί δείχνουν πλέον πιο ευαίσθητοι σε ανησυχίες για απώλειες θέσεων εργασίας, ενώ οι δεξιές πολιτικές δυνάμεις, όπως στην Ιταλία και τη Γαλλία, ασκούν κριτική στις κλιματικές πολιτικές, ισχυριζόμενες ότι πλήττουν τις εργατικές τάξεις.
Ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση αναμένεται να είναι πιο μακρύς από ό,τι αρχικά υπολογιζόταν, και η Ευρώπη ενδέχεται να καθυστερήσει την εφαρμογή των κλιματικών στόχων της.