Το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) αντιπροσώπευαν μόλις το 12,5% της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτων, ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο από το απαιτούμενο επίπεδο για την επίτευξη των στόχων εκπομπών CO2 για το 2025.
Η πτώση της ζήτησης για BEV είναι ένα γενικότερο φαινόμενο στην ευρωπαϊκή αγορά, με αρκετές κυβερνήσεις να έχουν αποσύρει ή μειώσει τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ το υψηλό κόστος των BEV αποτρέπει πολλούς καταναλωτές. Παράλληλα, η πίεση που ασκείται από τα νέα κανονιστικά πλαίσια και ο ανταγωνισμός από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επιδεινώνουν την κατάσταση για τους ευρωπαίους κατασκευαστές.
Για αυτό οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων ζητούν «άμεση δράση» καθώς πλησιάζει η προθεσμία για την επίτευξη των στόχων εκπομπών CO2 του 2025, οι οποίοι θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πρόστιμα δισεκατομμυρίων ευρώ, σε μια περίοδο που η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα (BEV) έχει μειωθεί απότομα.
Η ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) προέτρεψε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιταχύνει την αναθεώρηση των κανονισμών για τις εκπομπές CO2, μεταφέροντας την από το 2026-2027 στο επόμενο έτος. Ωστόσο, η ACEA δεν ζήτησε επίσημα την εφαρμογή έκτακτης νομοθεσίας για την καθυστέρηση των κανονισμών της ΕΕ που στοχεύουν σε μέγιστη εκπομπή περίπου 95 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο ανά αυτοκίνητο.
Ο πρόεδρος της ACEA και διευθύνων σύμβουλος του Renault Group, Luca de Meo, τόνισε την ανάγκη ευελιξίας στην εφαρμογή αυτών των αυστηρότερων κανόνων, λέγοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να αναγκαστούν είτε να διακόψουν την παραγωγή περίπου 2 εκατομμυρίων αυτοκινήτων είτε να αντιμετωπίσουν πρόστιμα που θα μπορούσαν να φτάσουν τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ο Oliver Blume, διευθύνων σύμβουλος του VW Group, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, υποστήριξε ότι ο στόχος του 2025 πρέπει να προσαρμοστεί. «Δεν έχει νόημα η βιομηχανία να πληρώνει πρόστιμα όταν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε στους επενδυτές τον Μάρτιο.
Αντίθετα, ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares, τόνισε ότι οι στόχοι θα πρέπει να παραμείνουν αμετάβλητοι, λέγοντας πως «η υπερθέρμανση του πλανήτη παραμένει ένα πρόβλημα» και πως δεν είναι λογικό να αλλάζουν οι κανόνες λίγο πριν την εφαρμογή τους.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες VW και Ford βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο να μην επιτύχουν τους στόχους του 2025, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Dataforce. Με την πτώση στη ζήτηση για EVs, οι κατασκευαστές βρίσκονται υπό πίεση να συμμορφωθούν με τους αυστηρότερους κανονισμούς εκπομπών της ΕΕ.
Από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αποτελούσαν μόλις το 12,5% των νέων ταξινομήσεων στην ΕΕ, ποσοστό που δεν επαρκεί για τη συμμόρφωση με τους νέους κανονισμούς.
Η κατάσταση αυτή δυσχεραίνει την επίτευξη του ευρύτερου στόχου της ΕΕ για την απαγόρευση των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι διχασμένες ως προς τον τρόπο προσαρμογής στους νέους κανονισμούς, με την ACEA να δηλώνει ότι είναι έτοιμη να συζητήσει ένα πακέτο προσωρινών μέτρων ανακούφισης για τους στόχους του 2025.