Η Stellantis στοχεύει να υιοθετήσει τη νοοτροπία χαμηλού κόστους των Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς προσπαθεί να ανταγωνιστεί στην παγκόσμια αγορά ηλεκτροκίνησης, παρά τα εμπόδια των δασμών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Ο CEO της εταιρείας, Carlos Tavares, έχει χαρακτηρίσει τους δασμούς ως «παγίδα», υποστηρίζοντας ότι προστατεύουν τους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων από την πραγματικότητα, ότι οι Κινέζοι παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατά περίπου 30% φθηνότερα.
Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει αυτό το ανταγωνιστικό περιβάλλον, η Stellantis προχώρησε στην αγορά μεριδίου 21% της κινεζικής εταιρείας Leapmotor τον Οκτώβριο του 2023, αποκτώντας πρόσβαση στην τεχνολογία της και δικαιώματα παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκτός Κίνας. Ένα παράδειγμα είναι η κατασκευή των μοντέλων Leapmotor στο εργοστάσιο της Stellantis στην Πολωνία, δίπλα σε γνωστές μάρκες όπως Fiat, Jeep και Alfa Romeo.
Ωστόσο, η στρατηγική αυτή αντιμετωπίζει δυσκολίες, ειδικά στις ΗΠΑ. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (Inflation Reduction Act) στις ΗΠΑ περιλαμβάνει δασμούς 100% στα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και προωθεί την εγχώρια παραγωγή, δυσχεραίνοντας την είσοδο των κινεζικών εταιρειών στην αμερικανική αγορά. Η κυβέρνηση Biden, μάλιστα, σχεδιάζει την απαγόρευση κινεζικού λογισμικού και εξαρτημάτων στα οχήματα των ΗΠΑ, γεγονός που περιπλέκει περαιτέρω τις κινήσεις των εταιρειών όπως η Stellantis.
Στην Ευρώπη, η κατάσταση είναι πιο ανοιχτή για τα κινεζικά αυτοκίνητα, με πολλές ευρωπαϊκές χώρες να υποστηρίζουν την κατασκευή εργοστασίων από κινεζικές εταιρείες μέσω επιδοτήσεων. Η Volkswagen, για παράδειγμα, έχει συνεργαστεί με την κινεζική Xpeng για την εξέλιξη οικονομικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, υποδεικνύοντας μια πιθανή κατεύθυνση μελλοντικών συνεργασιών. Ωστόσο, οι δασμοί που έχει προτείνει η Ε.Ε., οι οποίοι φτάνουν μέχρι και 35,3%, δεν επιτρέπουν την πλήρη αποκοπή των κινεζικών κατασκευαστών από την ευρωπαϊκή αγορά.
Η Stellantis επικεντρώνεται σε οικονομικά μοντέλα όπως το Citroen e-C3, το οποίο θα κυκλοφορήσει στην Ευρώπη με τιμή κάτω από 20.000 ευρώ, και στα ηλεκτρικά μοντέλα της Leapmotor για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό. Παρά τις αντιξοότητες, η εταιρεία έχει θέσει στόχους για 100% πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και 50% στις ΗΠΑ μέχρι το 2030.
Η συζήτηση γύρω από τη στρατηγική των δασμών έχει διχάσει την αυτοκινητοβιομηχανία και τις κυβερνήσεις. Ενώ κάποιες εταιρείες υποστηρίζουν τα προστατευτικά μέτρα, άλλες, όπως η Stellantis, εκφράζουν την ανησυχία ότι οι δασμοί τελικά θα φέρουν στασιμότητα στην καινοτομία και στην ανταγωνιστικότητα. Αντί για απλή υιοθέτηση κινεζικών τεχνολογιών, πολλοί αναλυτές τονίζουν την ανάγκη για καινοτομία ως το μόνο μέσο για να παραμείνουν ανταγωνιστικές οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες.