Ο Carlos Tavares, διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, προειδοποίησε πρόσφατα ότι οι νέοι δασμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενδέχεται να προκαλέσουν σοβαρές συνέπειες για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, με τον κίνδυνο να κλείσουν εργοστάσια στην Ευρώπη.
Η τοποθέτησή του αυτή έγινε στο πλαίσιο της έκθεσης αυτοκινήτου στο Παρίσι, όπου τόνισε ότι, αν και οι δασμοί μπορεί να έχουν κάποια επικοινωνιακή αξία, οι παράπλευρες συνέπειές τους ίσως είναι περισσότερο επιζήμιες παρά ευεργετικές.
Σύμφωνα με τον Tavares, η επιβολή δασμών θα μπορούσε να ωθήσει τους Κινέζους κατασκευαστές να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην Ευρώπη, αντί να εξάγουν αυτοκίνητα από την Κίνα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε επιδείνωση των ήδη υπαρχόντων προβλημάτων πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, αναγκάζοντάς τες να προχωρήσουν σε κλείσιμο εργοστασίων, με αρνητικές συνέπειες για τις θέσεις εργασίας και την τοπική οικονομία.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε αυτούς τους δασμούς, που φτάνουν έως και το 45%, ως απάντηση στις επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι κινεζικές εταιρείες από την κυβέρνηση της Κίνας. Η κίνηση αυτή θεωρείται ότι προστατεύει τους Ευρωπαίους κατασκευαστές από αθέμιτο ανταγωνισμό, όμως ενδέχεται να δημιουργήσει νέα προβλήματα.
Για παράδειγμα, κινεζικές εταιρείες όπως η BYD ήδη σχεδιάζουν να επενδύσουν στην κατασκευή εργοστασίων στην Ευρώπη, όπως στην Ουγγαρία και την Τουρκία, προκειμένου να αποφύγουν τους δασμούς και να παρακάμψουν τους φραγμούς στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ο Tavares σημείωσε επίσης ότι οι κινεζικές εταιρείες δύσκολα θα επενδύσουν σε χώρες με υψηλό κόστος παραγωγής, όπως η Γερμανία, η Γαλλία ή η Ιταλία. Αντιθέτως, είναι πιο πιθανό να επιλέξουν περιοχές με χαμηλότερα κόστη λειτουργίας, γεγονός που θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά τη δυναμική της ευρωπαϊκής αγοράς και την ανταγωνιστικότητα των τοπικών εργοστασίων.
Παράλληλα, ο διευθύνων σύμβουλος της Leapmotor, Tianshu Xin, ανέφερε ότι οι νέοι δασμοί ενδέχεται να επηρεάσουν και τις εγκαταστάσεις παραγωγής της Stellantis στην Ευρώπη. Αυτό υποδηλώνει ότι οι επιπτώσεις των δασμών μπορεί να είναι ευρύτερες από όσο αρχικά εκτιμήθηκε, επηρεάζοντας τόσο την παραγωγή όσο και τις τιμές των αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά.
Αυτό που παραμένει αβέβαιο είναι αν το επιπλέον κόστος από τους δασμούς θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές. Οι εταιρείες, όπως η BYD, δεν έχουν ακόμα αποφασίσει πώς θα αντιδράσουν, ενώ είναι πολύ πιθανό οι ευρωπαίοι καταναλωτές να δουν αυξήσεις στις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που εισάγονται από την Κίνα.
Συνολικά, η επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα δημιουργεί ένα νέο σκηνικό για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη, όπου οι τοπικοί κατασκευαστές θα πρέπει να προσαρμοστούν σε ένα περιβάλλον με αυξανόμενο ανταγωνισμό και νέες προκλήσεις.