Η Lancia αναθεωρεί τη στρατηγική της για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τη νέα Gamma, η οποία θα κυκλοφορήσει σε υβριδική και ηλεκτρική έκδοση όταν μπει στην παραγωγή στις αρχές του 2026.
Η κίνηση αυτή αποτελεί αλλαγή πορείας για τη Stellantis, που αρχικά σχεδίαζε η Lancia να προσφέρει μόνο αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα από το 2026 και να γίνει 100% ηλεκτρική μάρκα από το 2028.
Η νέα Gamma, ένα πεντάθυρο fastback μήκους περίπου 4,7 μέτρων, θα κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Stellantis στο Melfi της νότιας Ιταλίας. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Lancia, δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί αν η υβριδική έκδοση θα είναι mild hybrid ή plug-in hybrid, ή αν θα προσφέρονται και οι δύο επιλογές.
Η Gamma θα βασίζεται στην πλατφόρμα STLA Medium, η οποία είναι σχεδιασμένη για να υποστηρίζει τόσο κινητήρες εσωτερικής καύσης όσο και αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα κίνησης.
Η απόφαση της Stellantis να προσφέρει και υβριδικές εκδόσεις αντανακλά την επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που έχει οδηγήσει και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως τη Volkswagen, τη Ford Europe και τη Volvo, να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους για την πλήρη ηλεκτροδότηση.
Το αρχικό πλάνο της Stellantis για την Lancia, μετά τη συγχώνευση των PSA Group και Fiat Chrysler το 2021, προέβλεπε ότι μετά την κυκλοφορία της νέας Ypsilon το 2024, όλα τα νέα μοντέλα θα ήταν αμιγώς ηλεκτρικά, ξεκινώντας με την Gamma το 2026 και στη συνέχεια με την Delta το 2028.
Συνεργασία με Jeep και DS
Το Gamma θα είναι το τρίτο μοντέλο που θα παράγεται στο εργοστάσιο του Melfi με βάση την πλατφόρμα STLA Medium. Το πρώτο θα είναι ένα μεγάλο μοντέλο της DS, το οποίο αναμένεται να μπει στην παραγωγή στις αρχές του επόμενου έτους, προσφέροντας μόνο ηλεκτρική έκδοση.
Στα μέσα του 2025, η Jeep θα ξεκινήσει την παραγωγή του ανανεωμένου Compass, το οποίο θα διατίθεται σε mild hybrid, plug-in hybrid και αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, με την τελευταία να προσφέρει και τετρακίνηση.
Η στρατηγική της Lancia να γίνει πλήρως ηλεκτρική μέχρι το 2028 αποτελεί μέρος του 10ετούς σχεδίου «Renaissance» για την αναβίωση της μάρκας, η οποία είχε περιοριστεί στο να προσφέρει μόνο την Ypsilon στην ιταλική αγορά.
Η νέα Ypsilon, που λανσαρίστηκε τον Φεβρουάριο ως ηλεκτρικό μοντέλο, θα ακολουθηθεί από εκδόσεις με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ είναι βασισμένο στην πλατφόρμα eCMP2 της πρώην PSA και παράγεται στο εργοστάσιο της Stellantis στη Σαραγόσα της Ισπανίας, μαζί με το Opel Corsa.
Προβληματισμοί για το μέλλον της Lancia
Η πτώση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη έχει προκαλέσει αβεβαιότητα για το μέλλον της Lancia, καθώς ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα πραγματοποιηθεί αξιολόγηση των χαμηλής απόδοσης μαρκών του ομίλου μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια. Ο Tavares, ο οποίος δήλωσε ότι θα αποχωρήσει από τη θέση του CEO τον Ιανουάριο του 2026, αναμένεται να αφήσει την αξιολόγηση αυτή στον διάδοχό του.
Το όνομα και η κληρονομιά του Gamma
Το νέο Gamma διατηρεί το όνομα του ιστορικού μεγάλου μοντέλου της Lancia από τη δεκαετία του 1970, το οποίο είχε σχεδιαστεί από την Pininfarina και κυκλοφόρησε μεταξύ 1976 και 1984.
Ωστόσο, το αυθεντικό Gamma δεν είχε εμπορική επιτυχία, με μόλις 15.000 μονάδες να πωλούνται κατά τη διάρκεια της παραγωγής του, ενώ η κουπέ έκδοσή του πούλησε λιγότερες από 7.000 μονάδες.
Πτώση της παραγωγής στην Ιταλία
Η Stellantis έχει δεχτεί πολιτική κριτική στην Ιταλία για τη μείωση της παραγωγής της στη χώρα, η οποία προβλέπεται να πέσει κάτω από τις 500.000 μονάδες το 2024 από τις 751.000 το 2023, σύμφωνα με εκτιμήσεις της συνδικαλιστικής οργάνωσης FIM-CISL.
Το εργοστάσιο στο Melfi, όπου θα κατασκευάζονται τα νέα μοντέλα της Jeep και της DS μαζί με τη Lancia Gamma, έχει υποστεί μείωση της παραγωγής κατά 62% στους πρώτους εννέα μήνες του 2024.
Το ανανεωμένο Compass της Jeep αναμένεται να διατηρήσει τον όγκο παραγωγής στο Melfi, με περίπου 21.000 μονάδες να προβλέπονται για το 2025 και περισσότερες από 100.000 για το 2026.
Το μεγάλο μοντέλο της DS θα συμβάλει λιγότερο, με περίπου 10.000 μονάδες το 2025 και πάνω από 12.000 το 2026. Ένα μικρότερο μεσαίου μεγέθους μοντέλο της DS, που θα αποτελεί αδελφό μοντέλο της Lancia Gamma, προβλέπεται να προσθέσει άλλες 20.000 μονάδες στην παραγωγή από το 2026.
Η Lancia, με την αναθεωρημένη στρατηγική της, επιχειρεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της αγοράς, διατηρώντας ευελιξία μεταξύ υβριδικών και ηλεκτρικών επιλογών. Ο χρόνος θα δείξει αν η προσαρμογή αυτή θα ενισχύσει την ιστορική ιταλική μάρκα ή αν θα χρειαστεί περαιτέρω αλλαγές για να ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό.