Η BYD έκανε δυναμικό μπάσιμο στην ελληνική αγορά και ανάγκασε άπαντες να ασχοληθούν με τη σύντομη ιστορία και τα πεπραγμένα της στην αυτοκίνηση. Το επόμενο βήμα δεν είναι άλλο από το να διαπιστώσουμε αν όντως αξίζει όλος αυτός ο ντόρος που έχει δημιουργηθεί γύρω από τα νεοφερμένα κινέζικα ηλεκτρικά της εταιρείας.
Στο άκουσμα της έλευσης των BYD στην ελληνική αγορά δεν μπορείς παρά να κάνεις μία μικρή έρευνα σχετικά με το τι μέρος του λόγου είναι αυτοί οι Κινέζοι. Μετρούν λιγότερες από τρεις δεκαετίες ζωής ως εταιρεία και μόλις είκοσι χρόνια ενασχόλησης με τους τέσσερις τροχούς. Και όμως, το γεγονός ότι από την πρώτη στιγμή τους απασχόλησε το κομμάτι της ηλεκτροκίνησης τους έφερε σε πλεονεκτική θέση σήμερα έναντι του ανταγωνισμού.
Σε τέτοιο βαθμό δε, που αποτελούν από το 2023 τον κορυφαίο «παίχτη» σε πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως (πάνω από 3.000.000 πωλήσεις) και παρουσία στην πρώτη δεκάδα γενικότερα, μαζί με φίρμες κολοσσούς που μετρούν σχεδόν έναν αιώνα ιστορίας.
Όχι ότι δεν είναι κολοσσός στον τομέα της η BYD, κατασκευάστρια εταιρεία μπαταριών αυτοκινήτων (δεύτερη σε παραγωγή στον κόσμο), microchip και πολλών άλλων πρώτων υλών που την κάνουν ανεξάρτητη και πρωτοπόρα εταιρεία με λαμπρό μέλλον.
Η πρώτη μας επαφή μάλιστα με μοντέλο της BYD (Build Your Dreams) ήταν πίσω από το τιμόνι του Seal, αφήνοντας μας άκρως θετικές εντυπώσεις, κάτι που όμως ανεβάζει τον πήχη και για τα υπόλοιπα πέντε μοντέλα που θα έχουν λανσαριστεί στην αγορά μας μέχρι το τέλος του έτους.
Ένα από αυτά με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εμπορικά είναι και το Atto 3 της δοκιμής μας. Το μικρό οικογενειακό SUV με μήκος 4,46 μέτρα που πέφτει στο… λάκκο με καρχαρίες όπως το VW ID.4, το ηλεκτρικό Kona ή το προσιτό MG ZS EV και πρέπει να βγει χωρίς… γρατζουνιές από τη μάχη.
Η εμφάνιση του είναι πιο ουδέτερη σε σχέση με αυτή του Seal, χωρίς τολμηρές πινελιές, αλλά με συνοχή στις γραμμές του και χαμηλών τόνων προφίλ.
Αρέσει η ενιαία LED λωρίδα εμπρός και το ανάγλυφο της πίσω κολώνας, με το ύψος και το design να μοιάζει φουλ ευρωπαϊκό για τα γούστα της ηπείρου μας και συγκεκριμένα καλύπτοντας τις SUV απαιτήσεις του κοινού.
Βασίζεται στην πλατφόρμα E-Platform 3.0 της εταιρείας και φυσικά διαθέτει το «καμάρι» της BYD, την μπαταρία Blade LFP.
Μία συστοιχία από 126 κελιά σε σχήμα blade, χωρίς τη χρήση κοβαλτίου και με τέτοιο ντιζάιν ώστε να τοποθετείται χαμηλά το κέντρο βάρους και να εξοικονομείται επιπλέον χώρος για τους επιβάτες, κυρίως για τα γόνατα αλλά και τον αέρα πάνω από τα κεφάλια τους.
Μιλώντας για τα ενδότερα, μπορούμε να πούμε πως τα πράγματα εξίσου κολακευτικά σε σχέση με τον εξωτερικό σχεδιασμό.
Εδώ οι άνθρωποι της BYD ήθελαν να κάνουν το κάτι παραπάνω, και στην προσπάθεια αυτή πρόσθεσαν κόκκινες ελαστικές χορδές σε σχήμα κιθάρας μέσα από τις πόρτες (στηρίζουν τα αντικείμενα όπως μπουκαλάκια), και έδωσαν έναν αντίστοιχο τόνο στους πλαστικούς αεραγωγούς με κόκκινη απόχρωση.
Στοιχεία που έρχονται σε αντίθεση με το σύγχρονο προφίλ που προκύπτει από την τεράστια περιστρεφόμενη οθόνη αφής (12,8 έως 15,8 ίντσες αναλόγως την έκδοση) και την σύγχρονη κονσόλα με τον βολικό επιλογέα και τους όμορφους φυσικούς διακόπτες.
Σαν να προσπάθησαν να παντρέψουν τον όμορφο ψηφιακό κόσμο με ένα ιδιαίτερο στυλ που κατά τη γνώμη μας δεν χρειαζόταν, όχι όμως ότι μπορεί να θεωρηθεί και ενοχλητικό για τη συμβίωση με το Atto 3.
Το ρόλο του πίνακα οργάνων αναλαμβάνει μία μικρότερη οθόνη 5 ιντσών, πολύ κοντά σε αυτή που έχουμε δει και στα VW ID., και η οποία μας πληροφορεί για τα βασικά όπως η ταχύτητα, το ποσοστό διαθέσιμης μπαταρίας, και το mode που έχουμε επιλέξει για να κινηθούμε (Eco, Normal, Sport).
Γενικά η εργονομία είναι ιδανική για τον μέσο οδηγό, καθώς όλα βρίσκονται εκεί που τα θέλεις (εκτός μόνο από τη χειρολαβή/ ηχείο της πόρτας), με τους φυσικούς διακόπτες χαμηλά πίσω από τον καρπό να ολοκληρώνουν μία εξαιρετική εικόνα εύκολου χειρισμού.
Σε αυτό προσθέστε και τον εξαιρετικό φωνητικό έλεγχο της BYD, καθώς αντιλαμβάνεται το 90% των λέξεων με την πρώτη προσπάθεια, σε μία απόπειρα να ελέγξεις τα παράθυρα, το ηχοσύστημα, τον κλιματισμό ή να περιστρέψεις την οθόνη.
Οι διαθέσιμοι χώροι για τους επιβάτες βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο, είτε πρόκειται για τους εμπρός, είτε για τους πίσω (όπως είπαμε η μπαταρία Blade επιτρέπει χώρους πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας).
Για τις αποσκευές υπάρχουν διαθέσιμα 440 λίτρα συνολικά στα δύο επίπεδα του πορτμπαγκάζ. Στο δάπεδο συναντάμε μία λαστιχένια επένδυση από τον βασικό κιόλας εξοπλισμό, ιδανική για αντικείμενα που θα μπορούσαν να βλάψουν τη μοκέτα σε άλλη περίπτωση.
Αντίστοιχα, οι χώροι για μικρά αντικείμενα δεν είναι άπειροι, καθώς η ενιαία κονσόλα έχει το αντίθετο αποτέλεσμα σε αυτό τον τομέα, κάτω από αυτήν όμως υπάρχει επαρκής χώρος, ενώ και το υποβραγχιόνιο έχει μπόλικο χώρο από κάτω αλλά και δύο ποτηροθήκες ακριβώς μπροστά.
Προσθέστε και τη βολική ασύρματη φόρτιση πιο μπροστά και καταλαβαίνετε ότι το Atto 3 δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα premium μικρά ηλεκτρικά SUV που κυκλοφορούν.
Το Atto 3, σε αντίθεση με το… πυραυλοκίνητο Seal, προβάλλει έναν πιο οικογενειακό χαρακτήρα, καθώς εφοδιάζεται με ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 204 ίππων και κίνηση στους εμπρός τροχούς.
Η μπαταρία ενεργειακής χωρητικότητας 60,5 kWh υπόσχεται αυτονομία 420 χλμ. (WLTP) με τη δική μας εμπειρία να βρίσκεται πολύ κοντά σε αυτούς του αριθμούς (392 χλμ. συνολικά, κίνηση κυρίως μέσα στην πόλη και λιγότερο σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας).
Η κατανάλωση κυμάνθηκε από 17 μέχρι 22 kWh/100 αναλόγως τις συνθήκες (βάρος, κλιματισμός), ενώ παρά τα 1.750 κιλά του αμαξώματος, το Atto 3 είναι αρκετά σβέλτο και εκρηκτικό όταν χρειαστεί, κάτι που φαίνεται και από τα 7,3 δευτερόλεπτα που απαιτούνται για τη διαδικασία 0-100 χλμ./ώρα.
Μη σας ξεγελάει όμως ούτε η εκρηκτικότητα αλλά ούτε και η δοκιμή του πολύ πιο «σπορτίβικου» Seal. Το Atto 3 προορίζεται για συνετές βόλτες χωρίς ακρότητες εκτός και αν χρειαστεί να προσπεράσετε σε αυτοκινητόδρομο.
Η φιλοσοφία και το στήσιμο της ανάρτησης (Mc Pherson εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω) είναι ταγμένα ως προς την άνεση και την εξαιρετική απόσβεση των κραδασμών, όχι όμως και για τις στροφές ή την οδήγηση υπό πίεση.
Περιττό ίσως να το αναφέρουμε, αλλά είναι εύκολο να παρασυρθείς όταν έχεις διαθέσιμα 310 Nm ροπής από το πρώτο κιόλας άγγιγμα του δεξιού πεντάλ.
Ουσιαστικά θα λέγαμε πως το Atto 3 είναι ένα SUV με αστικό προσανατολισμό, ευκολοδήγητο μέσα στην πόλη (περιμετρικός έλεγχος 3D-κάμερες, θέση οδήγησης), έχει επαρκή αυτονομία και σύντομη διαδικασία φόρτισης (29 λεπτά για το 30-80% σε DC, 6,5 ώρες σε 11άρι on board).
Σβέλτο όσο χρειάζεται (ίσως και λίγο παραπάνω), ενώ διαθέτει επαρκείς χώρους και υπερπλήρη εξοπλισμό άνεσης και νέων τεχνολογιών (τα πάντα εκτός από One Pedal και Charger Planner).
Προσφέρει δηλαδή πολλά περισσότερα από αυτά που περιμένει κάποιος γνωρίζοντας πως μπορεί να το αποκτήσει με 30.000 ευρώ (μαζί με την επιδότηση), τόσο σαν συνολική εικόνα, τόσο και σαν πακέτο εξοπλισμού.
Το ποσό αυτό το κάνει εξαιρετικά ανταγωνιστικό (μόνο το MG ZS EV είναι 2 χιλιάρικα φθηνότερο) ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η BYD ή μάλλον η εταιρεία «Σφακιανάκης» δεν κάνει «τσιγγουνιές» σε εξοπλιστικά καλούδια όπως το μεταλλικό χρώμα, οι 18άρες ζάντες αλουμινίου ή το λαστιχένιο σκαφάκι του χώρου αποσκευών.
Βάλτε στο πακέτο και 8 χρόνια εγγύηση ή 200.000 χλμ. για την μπαταρία και 8 χρόνια ή 150.000 χλμ. για τον ηλεκτροκινητήρα και θα καταλάβετε γιατί το Atto 3 είναι ένα από τα πιο value for money ηλεκτρικό SUV αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά.
Περισσότερα άρθρα σχετικά με τα BYD ΕΔΩ
BYD Atto 3 62 kWh 204 PS – Τεχνικά χαρακτηριστικά | ||||
---|---|---|---|---|
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΣΗΣ |
||||
Τύπος, τροφοδοσία | Σύγχρονος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη | |||
Μέγιστη ισχύς, ροπή | 150 kW (204PS), 310 Nm | |||
Θέση | Στον εμπρός άξονα, εγκάρσια | |||
Μπαταρία | Blade LFP 62 kWh (60,5 net), 11 kW (on-board charger), υγρόψυκτη | |||
Θέση | στο κέντρο και κάτω από το δάπεδο | |||
Χρόνος φόρτισης | Σε Wallbox (11 kW): 6,5 ώρες Μέγιστη φόρτιση AC: 11 kW, μέγιστη ταχυφορτιστή DC: 88 kW σε 29 λεπτά 30-80% χλμ. |
|||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||||
0-100 km/h | 7,3 sec | |||
Τελική ταχύτητα | 160 km/h | |||
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||||
Εργοστασιακή WLTP, Μέση δοκιμής | 15,6 kWh/100 km, 18,2 kWh/100 km | |||
Εργοστασιακή αυτονομία | 420 km (WLTP) | |||
Χωρητικότητα μπαταρίας | 62 kWh (60,4 net) | |||
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) | 390-400 km | |||
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ | ||||
Προδιαγραφή | – | |||
Εκπομπή CO2 | 0 g/km | |||
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||||
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς | |||
Κιβώτιο | Αυτόματο 1 σχέσης (8 σε 1) | |||
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||||
Εμπρός/πίσω | Γόνατα ΜacPherson / Πολλαπλοί σύνδεσμοι | |||
ΦΡΕΝΑ | ||||
Εμπρός/πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι/ δίσκοι | |||
ΤΡΟΧΟΙ | ||||
Τύπος ελαστικών, διάσταση | Pirelli Scorpion Elect 235/50 R18 | |||
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ | ||||
Διάταξη/υποβοήθηση | Κρεμαγέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση | |||
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||||
Μήκος x πλάτος x ύψος | 4.455 × 1.875 × 1.615 mm | |||
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) | 1.575 / 1.580 mm | |||
Μεταξόνιο | 2.720 mm | |||
Χώρος αποσκευών | 440 lt (εώς 1.338 lt) | |||
Απόβαρο | 1.750 kg | |||
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 37.990€ (από 28.990€ με την επιδότηση, από 26.525€ με έκπτωση εταιρίας) |