Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) εισάγει νέα κριτήρια για την ενίσχυση των εγχώριων αλυσίδων εφοδιασμού και της παραγωγής ηλεκτρικών μπαταριών, περιορίζοντας τη χρήση εξαρτημάτων από την Κίνα.
Σε προκηρύξεις χρηματοδότησης ύψους 1 δισεκατομμυρίου ευρώ για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων (EV), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι θα δίνει προτεραιότητα σε έργα που χρησιμοποιούν λιγότερα υλικά όπως καθόδους, ανόδους και ενεργά συστατικά που προέρχονται από την Κίνα.
Επιπλέον, προβλέπεται ότι η τεχνογνωσία και τα νέα διπλώματα ευρεσιτεχνίας που θα προκύψουν από τα χρηματοδοτούμενα έργα θα πρέπει να καταχωρίζονται εντός της ΕΕ. Η κίνηση αυτή είναι μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για τη μείωση της εξάρτησης από τρίτες χώρες και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, καθώς η ΕΕ στοχεύει να φτάσει σε μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Παράλληλα, η ΕΕ προχώρησε σε δύο ακόμη πρωτοβουλίες για τη χρηματοδότηση τεχνολογιών μηδενικών εκπομπών και υδρογόνου, συνολικού προϋπολογισμού 3,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Στο πλαίσιο αυτών, προβλέπεται ότι οι παραγωγοί υδρογόνου θα πρέπει να περιορίσουν τη χρήση ηλεκτρολυτικών στοιχείων από την Κίνα στο 25% της συνολικής τους δυναμικότητας.
Τα κριτήρια επιλογής για την πρόσκληση χρηματοδότησης μηδενικών εκπομπών περιλαμβάνουν επίσης την αξιολόγηση της ικανότητας των έργων να μειώσουν την εξάρτηση από πρώτες ύλες ή εξαρτήματα που προέρχονται από χώρες εκτός ΕΕ.
Αυτά τα μέτρα εντάσσονται στη στρατηγική της ΕΕ να διατηρήσει την παραγωγή εντός της Ευρώπης και να προστατεύσει την εγχώρια βιομηχανία, καθώς η ήπειρος προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπό την ηγεσία της Teresa Ribera, νέας εκτελεστικής αντιπροέδρου για την καθαρή μετάβαση, τόνισε ότι αυτά τα κριτήρια ενισχύουν τη βιομηχανική ανθεκτικότητα της ΕΕ και την ανεξαρτησία της από μεμονωμένους προμηθευτές. Αυτή η προσέγγιση αντανακλά τη δέσμευση της ΕΕ να δημιουργήσει βιώσιμες και ανθεκτικές εφοδιαστικές αλυσίδες για την επίτευξη των περιβαλλοντικών της στόχων.