NEA

Εκπομπές ρύπων: Οι στόχοι της Ευρώπης για το 2025

Από την 1η Ιανουαρίου 2025, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα εφαρμόσει αυστηρότερα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) για τα αυτοκίνητα ως μέρος των στόχων της για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

Οι νέοι κανονισμοί θέτουν σημαντική πρόκληση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς απαιτούν δραστική μείωση των εκπομπών. Από το 2025, το μέσο επίπεδο εκπομπών CO₂ για κάθε νέο αυτοκίνητο δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 93,6 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο. Το όριο αυτό είναι 19% χαμηλότερο από τον στόχο του 2024, που εκτιμάται στα 116 g/km σύμφωνα με το νέο σύστημα μέτρησης των εκπομπών.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχουν εξατομικευμένα όρια, τα οποία θα καθορίζονται με βάση το μέσο βάρος των νέων οχημάτων τους. Οι κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων και οι μικρής κλίμακας εταιρείες θα έχουν ξεχωριστούς στόχους.

Πρόστιμα για υπέρβαση εκπομπών CO2. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν θα συμμορφωθούν με τα νέα όρια θα τιμωρούνται με πρόστιμο 95 ευρώ για κάθε επιπλέον γραμμάριο CO2 ανά χιλιόμετρο για κάθε νέο αυτοκίνητο που ταξινομείται.

Ο πρόεδρος της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, εκτίμησε ότι τα συνολικά πρόστιμα για τη βιομηχανία μπορεί να φτάσουν τα 15 δισ. ευρώ το 2025. Η Stellantis αντιμετωπίζει πρόστιμα έως 3 δισ. ευρώ, ενώ η VW ενδέχεται να κληθεί να πληρώσει από 1,5 έως 4,7 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την Stifel.

Ενέργειες αποφυγής προστίμων. Για να αποφύγουν τα πρόστιμα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν διάφορες επιλογές:

  • Pooling εκπομπών: Μπορούν να συνεργαστούν με εταιρείες που έχουν χαμηλές εκπομπές CO₂, αγοράζοντας πιστώσεις για να μειώσουν τον μέσο όρο τους. Για παράδειγμα, η Suzuki έχει ήδη υπογράψει συμφωνία pooling με τη Volvo.
  • Εκπτώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα: Η μείωση των τιμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να ενισχύσει τις πωλήσεις, κλείνοντας το χάσμα εκπομπών.
  • Αύξηση τιμών θερμικών αυτοκινήτων: Οι υψηλότερες τιμές στα βενζινοκίνητα και ντίζελ αυτοκίνητα ενδέχεται να οδηγήσουν σε μείωση των πωλήσεων, ευνοώντας τα EVs.

Ποιες εταιρείες ωφελούνται; Η Volvo, με μεγάλο μερίδιο ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων, είναι από τις πιο προετοιμασμένες εταιρείες για τα νέα όρια. Επιπλέον, εταιρείες όπως η Tesla και η κινεζική BYD, με υψηλή παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, είναι πιθανό να πουλήσουν πιστώσεις εκπομπών σε άλλους κατασκευαστές. Η Barclays εκτιμά ότι οι πιστώσεις μπορεί να κοστίζουν περίπου 20 ευρώ ανά επιπλέον γραμμάριο CO2.

Πιθανή καθυστέρηση ή αλλαγή στόχων. Υπάρχουν πιέσεις για επανεξέταση των στόχων:

  • Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας, Robert Habeck, προτείνει μεγαλύτερη ευελιξία, με δυνατότητα αντιστάθμισης των υπερβάσεων το 2025 με τα αποτελέσματα των ετών 2026 και 2027.
  • Χώρες όπως η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Ιταλία, η Ρουμανία και η Σλοβακία ζητούν να επισπευσθεί η αναθεώρηση των κανονισμών για το 2025 αντί για το 2026 και να μειωθούν τα πρόστιμα για τις μη συμμορφούμενες εταιρείες.

Τα νέα όρια της ΕΕ τοποθετούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε δύσκολη θέση, καθώς πρέπει να εξισορροπήσουν την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με τη μείωση των εκπομπών, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν πιέσεις για διατήρηση της κερδοφορίας.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!