Η Renault θα πρέπει να καταβάλει τουλάχιστον 1,2 δισ. ευρώ (112,5 δισ. ρούβλια) για να επαναγοράσει την πλειοψηφική συμμετοχή της στη ρωσική Avtovaz, εάν θελήσει να επιστρέψει στη ρωσική αγορά, σύμφωνα με δηλώσεις της Avtovaz.
Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία είχε πουλήσει το 67,6% της Avtovaz στο ρωσικό κράτος το 2022 για μόλις 1 ρούβλι, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η συμφωνία προέβλεπε δικαίωμα επαναγοράς εντός έξι ετών, αλλά όχι για το εργοστάσιό της στη Μόσχα, το οποίο πωλήθηκε χωρίς αντίστοιχη ρήτρα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της AvtoVAZ, Maxim Sokolov, δηλώνει ότι αν η Renault θελήσει να επιστρέψει, θα πρέπει να πληρώσει τουλάχιστον 112,5 δισ. ρούβλια (περίπου 1,2 δισ. ευρώ), προκειμένου να καλύψει τις επενδύσεις που έγιναν στην εταιρεία από τη ρωσική πλευρά. Σύμφωνα με τον Sokolov, η AvtoVAZ έχει αυξήσει τις ετήσιες επενδύσεις της, από τα 20-22 δισ. ρούβλια που διέθετε η Renault, στα 27,5 δισ. ρούβλια το 2023 και σχεδόν 40 δισ. ρούβλια το 2024.
Ο ίδιος δεν διευκρίνισε αν τα ποσά αυτά αφορούν το σύνολο των επενδύσεων ή μόνο το ποσοστό που θα αναλογούσε στη Renault, ωστόσο η απαίτηση της Ρωσίας δείχνει πόσο δύσκολη μπορεί να είναι η επιστροφή και για άλλες δυτικές εταιρείες που έφυγαν από τη χώρα. Ήδη, μεγάλες επιχειρήσεις όπως η McDonald’s και η Henkel είχαν συμπεριλάβει ρήτρες επαναγοράς κατά την αποχώρησή τους.
Από την πλευρά της, η Renault δεν έχει εκφράσει πρόθεση επιστροφής, δηλώνοντας στο Business Insider ότι δεν προβλέπει αλλαγές στη στρατηγική της σχετικά με τη Ρωσία. Την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία χαρακτήρισε «πολύ απίθανο» το ενδεχόμενο να επιστρέψει υπό τους όρους της αρχικής συμφωνίας εξόδου.
Στο μεταξύ, η AvtoVAZ καταγράφει ανοδική πορεία, παρά την αποχώρηση των δυτικών εταιρειών και τις κυρώσεις. Το 2024 πούλησε σχεδόν 460.000 αυτοκίνητα Lada, σημειώνοντας αύξηση 30,2% σε σχέση με το 2023 και υπερδιπλασιάζοντας τις πωλήσεις του 2022, όταν η αγορά επλήγη από τις κυρώσεις και την έξοδο ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Με τον πόλεμο στην Ουκρανία να συνεχίζεται, οι δυτικές εταιρείες που έφυγαν από τη ρωσική αγορά αντιμετωπίζουν μια δύσκολη πορεία επιστροφής – εφόσον αποφασίσουν να επιστρέψουν.