Η Κομισιόν δίνει περισσότερη ευελιξία στους κατασκευαστές, χαλαρώνοντας τις προθεσμίες αλλά χωρίς να καταργεί τα πρόστιμα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τελικά την τροποποίηση του κανονισμού για τις εκπομπές CO₂, προσφέροντας έναν μηχανισμό συμμόρφωσης με πιο ευέλικτους χρονικούς όρους. Η απόφαση, η οποία καθυστέρησε αρκετά, εντάσσεται στο Σχέδιο Δράσης που παρουσιάστηκε στις αρχές Μαρτίου και ήταν αναμενόμενη από τη βιομηχανία αυτοκινήτου. Ωστόσο, έχει ήδη προκαλέσει επικρίσεις, καθώς αρκετοί εκπρόσωποι του κλάδου τη θεωρούν απλώς μια πρόχειρη διευκόλυνση.
Η ουσία της τροποποίησης είναι ότι οι ποινές παραμένουν, όμως αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού τους. Συγκεκριμένα, δίνεται πλέον στους κατασκευαστές η δυνατότητα να συμμορφώνονται με τον μέσο στόχο των 93,6 γραμμαρίων CO₂ ανά χιλιόμετρο όχι σε ετήσια βάση, αλλά μέσα σε μια τριετία (2025-2027). Αυτό σημαίνει ότι αν ξεπεράσουν το όριο σε μία χρονιά, μπορούν να το αντισταθμίσουν με καλύτερες επιδόσεις στα επόμενα ή προηγούμενα έτη της περιόδου αυτής.
Η Επιτροπή εκτιμά πως η μεγαλύτερη χρονική ευελιξία θα επιτρέψει στον κλάδο να συνεχίσει τις επενδύσεις στην «καθαρή» μετάβαση, χωρίς να τίθενται σε κίνδυνο οι στόχοι του 2025. Παράλληλα, διατηρείται η πορεία προς την επόμενη φάση μείωσης των εκπομπών, που προβλέπει περικοπή κατά 55% στην περίοδο 2030-2034 και πλήρη απανθρακοποίηση ως το 2035.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen τόνισε πως η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία εξελίσσεται προς τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, όχι μόνο για λόγους περιβάλλοντος αλλά και για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της σε παγκόσμιο επίπεδο. Όπως δήλωσε, «με την πρωτοβουλία αυτή προσφέρουμε μεγαλύτερη ευελιξία σε έναν κρίσιμο τομέα, χωρίς να απομακρυνόμαστε από τους περιβαλλοντικούς μας στόχους».
Η Επιτροπή κάλεσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ να εγκρίνουν το συντομότερο τη ρύθμιση, ώστε να υπάρξει σαφήνεια και προβλεψιμότητα για τον κλάδο και τους επενδυτές.