Παρά την επιτυχία του Model Y, που ήταν το δημοφιλέστερο νέο αυτοκίνητο παγκοσμίως το 2024, η Tesla διανύει ένα δύσκολο 2025.
Το εμβληματικό της pickup, το Cybertruck, όχι μόνο δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις υψηλές προσδοκίες, αλλά πλέον εξελίσσεται σε βαρίδι για την εταιρεία, καθώς η Tesla βρίσκεται αντιμέτωπη με μεγάλο απόθεμα αδιάθετων οχημάτων, πολιτικές αντιδράσεις και σοβαρή φθορά της δημόσιας εικόνας της.
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, η Tesla έχει συγκεντρώσει περίπου 2.400 Cybertruck στις ΗΠΑ, αξίας σχεδόν 186 εκατ. ευρώ, που αδυνατεί να διαθέσει. Αν και αρχικά είχε ανακοινώσει πάνω από ένα εκατομμύριο προπαραγγελίες για το μοντέλο, η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική: η ζήτηση έχει «παγώσει», με τις μηνιαίες πωλήσεις να φτάνουν στο απόγειό τους τον Σεπτέμβριο του 2024 (5.308 μονάδες), πριν ξεκινήσει η κατακόρυφη πτώση.
Η πρόσφατη ανάκληση, που επηρέασε σχεδόν όλα τα παραδοθέντα οχήματα, ανέδειξε ότι η εταιρεία έχει παραδώσει μόλις 46.000 Cybertruck μέχρι σήμερα – αριθμός αρκετά μικρότερος από τις προσδοκίες. Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν σταματά στις πωλήσεις. Πολλοί κάτοχοι προσπαθούν να ανταλλάξουν τα οχήματά τους με άλλα μοντέλα της Tesla, αλλά η εταιρεία δεν αποδέχεται το ίδιο της το μοντέλο ως ανταλλαγή. Μάλιστα, υπάρχουν αναφορές ότι προτρέπει πελάτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα να ακολουθήσουν τη νομική οδό μέσω του νόμου περί ελαττωματικών οχημάτων («Lemon Law»), αντί να προχωρήσει η ίδια σε ανάκληση ή αντικατάσταση.
Η δευτερογενής αγορά δεν είναι πιο θετική: οι τιμές των μεταχειρισμένων Cybertruck έχουν πέσει κατά 55% μέσα σε έναν χρόνο, και κατά 13% μόνο τους τελευταίους τρεις μήνες. Οι έμποροι μεταχειρισμένων εμφανίζονται ιδιαίτερα διστακτικοί, προσφέροντας πολύ χαμηλές τιμές, εν αναμονή σταθεροποίησης της αξίας μεταπώλησης.
Τα προβλήματα αυτά δεν είναι μόνο εμπορικά. Η εικόνα της Tesla έχει υποστεί πλήγμα λόγω των δημόσιων τοποθετήσεων και των πολιτικών συμμαχιών του Elon Musk, ο οποίος έχει ευθυγραμμιστεί δημόσια με τον πρώην πρόεδρο Donald Trump και υποστηρίζει τον οργανισμό DOGE, που φέρεται να αποδομεί κρατικούς θεσμούς στις ΗΠΑ. Οι πολιτικές αυτές επιλογές έχουν πυροδοτήσει κύμα διαμαρτυριών και μποϊκοτάζ, με τις λεγόμενες «Tesla Takedown» κινητοποιήσεις να έχουν λάβει χώρα σε περισσότερες από 250 πόλεις παγκοσμίως.
Πολλοί ιδιοκτήτες Tesla αναζητούν τρόπους να αποστασιοποιηθούν από την εταιρεία, ακόμα και πουλώντας τα οχήματά τους. Ταυτόχρονα, η Tesla καλείται να διαχειριστεί ένα απόθεμα εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων, πτώση μεταπωλητικής αξίας, αδύναμη ζήτηση και προβλήματα ποιότητας – ένα εκρηκτικό μείγμα που θέτει υπό αμφισβήτηση το μέλλον όχι μόνο του Cybertruck, αλλά και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας.
Tesla employees mentioned they have Cybertruck stock with no customers willing to pick them up. Prices are too high they say. Good news is the foundation series may soon come to an end.
— Kevin Melnuk (@KevinMelnuk) May 21, 2024
Demand peak for sure as we see the prices on the used market come way down.
I’m still… pic.twitter.com/b7qi8YgAQL