Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, το φαινόμενο της παραβατικότητας στα καύσιμα παραμένει έντονο, με τις πειραγμένες αντλίες να βρίσκονται στο επίκεντρο.
Στο Οικονομικό Forum των Δελφών συμμετείχε ο Γιάννης Αληγιζάκης, Πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, σε πάνελ με θέμα την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου. Ο ίδιος υπογράμμισε ότι, παρότι μειώνονται οι ποσότητες καυσίμων που κλέβονται μέσω πειραγμένων αντλιών, ο αριθμός των πρατηρίων που παρανομούν αυξάνεται.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, στην Αττική τα παραβατικά πρατήρια εκτιμάται πως έφτασαν το 29% το 2025, έναντι 15% το 2016, ενώ στη Θεσσαλονίκη ανήλθαν στο 17%, από 11% αντίστοιχα. Την ίδια ώρα, το ποσοστό των ελλειμματικών παραδόσεων καυσίμων, δηλαδή της ποσότητας που χάνεται στην αντλία, μειώθηκε στο 18% από 24% το 2023.
Παράλληλα, ο κ. Αληγιζάκης επισήμανε ότι παρά την ψήφιση του νόμου της «δέουσας επιμέλειας» το 2024, που προβλέπει αυστηρότερες ποινές για τους παρανομούντες, η εφαρμογή του υπονομεύεται. Όπως εξήγησε, δικαστικές αποφάσεις συχνά αναστέλλουν τις ποινές, με αποτέλεσμα τα παραβατικά πρατήρια να συνεχίζουν κανονικά τη λειτουργία τους.
Αναφέρθηκε και στο πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, τονίζοντας πως πρόκειται για αναχρονιστικό και αναποτελεσματικό μέτρο, αφού επηρεάζει μόλις το 6% της τελικής τιμής των καυσίμων. Αντιθέτως, ενισχύει την παραβατικότητα, καθώς καθιστά πολλά νόμιμα πρατήρια μη βιώσιμα, ωθώντας τους ιδιοκτήτες τους να τα παραχωρούν σε παραβατικούς.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ ζήτησε ενίσχυση της συνεργασίας Πολιτείας και αγοράς, καθώς και ουσιαστική εφαρμογή του υφιστάμενου νομικού πλαισίου, ώστε να περιοριστεί αποτελεσματικά το φαινόμενο.