Διαβάζοντας τον όρο «smart», είναι αδύνατο να μην πάει ο νους στο λιλιπούτειο διθέσιο αυτοκίνητο πόλης, που έλυσε τα χέρια σε χιλιάδες οδηγούς την τελευταία εικοσαετία. Ξεχάστε όμως αυτά που γνωρίζατε, καθώς το smart δεν θα είναι ποτέ ξανά ίδιο…
Η σύμπραξη της Mercedes με τον κινέζικο κολοσσό Geely το 2019, έφερε νέα δεδομένα όσον αφορά το μικρό και επιτυχημένο (ειδικά στη χώρα μας) smart. Η κατάσταση της αγοράς λίγο-πολύ γνωστή…
Η τάση θέλει μικρά ή και μεγαλύτερα SUV με αστικές προδιαγραφές, οι νόρμες θέλουν ηλεκτρική ενέργεια κατά βάση, και το αποτέλεσμα δεν θα μπορούσε να διαφέρει σημαντικά σε σχέση με το #1 που βλέπουμε ως το μικρότερο μοντέλο της εταιρείας.
Το smart πάντα είχε μία νεανική προσέγγιση και για αυτό επέλεξαν οι άνθρωποι της εταιρείας να δώσουν στην ονομασία του μικρού crossover έναν όρο που «παίζει» πολύ έντονα στη γλώσσα των νέων αλλά και στις αναφορές των social media.
Το… hashtag λοιπόν δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένας «πιασάρικος» τρόπος έτσι ώστε να ασχοληθεί μαζί του μία μεγάλη μερίδα του νεανικού κοινού.
Από κει και πέρα η προσέγγιση στο σχεδιαστικό κομμάτι του smart #1 δεν θα λέγαμε πως είναι το ίδιο νεανική. Πρόκειται για αμάξωμα μήκους 4,27 μέτρων (1,822 μέτρα φάρδος και 1,636 μέτρα ύψος), με σχεδίαση που δεν κρύβει ούτε τις σχέσεις της εταιρείας με την Mercedes, αλλά ούτε και με τη χώρα της Κίνας.
Διαθέτει αρκετές καμπύλες και ενιαία εντυπωσιακά φωτιστικά σώματα LED, ενώ το αυξημένο ύψος -χωρίς να υπάρχει συνολικά μεγάλο μέγεθος- δίνει την εικόνα του «κοντόχοντρου» ή αν προτιμάτε του στιβαρού.
Οι έξυπνες διχρωμίες ωστόσο που προκύπτουν από τις ράγες οροφής, το λογότυπο και τις αναδυόμενες χειρολαβές που φέρουν το όνομα smart, είναι αρκετές για να δώσουν τον απαραίτητο premium αέρα που αναζητά κάποιος που δεν συμβιβάζεται εύκολα στην επιλογή ενός ηλεκτρικού SUV.
Το εσωτερικό θα λέγαμε πως είναι ακόμη πιο προικισμένο, με μεγάλη έμφαση στην ποιότητα και ακόμη περισσότερο γνώριμα τα σημάδια της γερμανικής φίρμας.
Όμορφοι χρωμιομένοι αεραγωγοί, μακρόστενος πίνακας οργάνων 10 ιντσών, οθόνη αφής 12,8 ιντσών και ένα αλεπουδάκι που είτε… κρυώνει, είτε ζεσταίνεται, είτε παίζει με μία μπάλα, είτε θέλει χαδάκια, σίγουρα δίνει χρώμα και κέφι στους μικρούς ή και στους μεγαλύτερους επιβάτες.
Πέρα από την πλάκα, η πλατφόρμα SEA της Geely επιτρέπει αρκετά ευρύχωρο περιβάλλον για τα δεδομένα των 2,75 μέτρων του μεταξονίου.
Η απουσία τούνελ αφήνει αρκετό χώρο για τα πόδια των πίσω, η σχεδίαση επιτρέπει τον ανάλογο αέρα για τα κεφάλια, ενώ και οι εμπρός επιβάτες έχουν όλους τους απαραίτητους χώρους για μικρά αντικείμενα, παρά την κονσόλα που χωρίζει τα δύο καθίσματα.
Φυσικοί διακόπτες δεν υπάρχουν παρά μόνο στο τιμόνι, γεγονός που απαιτεί μερική εξοικείωση, ενώ ο επιλογέας και πολλοί από τους χειρισμούς προέρχονται από την EQA.
Τα πίσω καθίσματα είναι συρόμενα, κάτι που επιτρέπει στο χώρο αποσκευών να αυξομειώνεται από 265 μέχρι 411 λίτρα, αναλόγως τις ανάγκες της στιγμής, με το frunk 15 λίτρων στο καπό να παίζει το ρόλο της κρυψώνας ή απλά της φύλαξης ορισμένων καλωδίων.
Η πλατφόρμα SEA της Geely (αρχιτεκτονική ως 800V, ταχυφόρτιση ως 150 kW) έχει μεγάλες δυνατότητες και προδιαγραφές για πολλά ηλεκτρικά μοντέλα. Για την περίσταση του smart #1 έχουμε 400 Volt τάση και διάφορες επιλογές μπαταριών. LFP 49 kWh για τις βασικές εκδόσεις (Pure και Pro) και NMC 66 kWh (62 net) για τις κορυφαίες εκδόσεις όπως αυτή της δοκιμής μας.
Το #1 που είχαμε στα χέρια μας αποδίδει 272 ίππους και 343 Nm, με το σχετικά χαμηλό βάρος για τα δεδομένα ενός EV (1.713 κιλά) να επιτρέπει εξαιρετικά καλές επιδόσεις. Τα 0-100 χλμ./ώρα λοιπόν είναι υπόθεση 6,7 δευτερολέπτων, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα.
Το πισωκίνητο crossover έχει σχετικά σφιχτό set-up, κάτι που το κάνει ενδιαφέρον οδηγικά όταν θα βρεθούμε σε μία υπεραστική διαδρομή με στροφές (εναλλαγές μεταξύ Eco/Normal/Sport αλλάζουν την απόκριση και την εκρηκτικότητα), ενώ μέσα στην πόλη τα περάσματα από κακοφτιαγμένους δρόμους είναι αισθητά στους επιβάτες.
Η λειτουργία S-Pedal κάνει αρκετά καλή δουλειά στον τομέα της ανάκτησης ενέργειας και συνεπώς της οικονομίας, χωρίς να είναι το κλασσικό one pedal που θα κάνει το φρενάρισμα με το δεξί πόδι περιττό.
Η οικονομία στο ηλεκτρικό ρεύμα πάντως είναι γεγονός, αφού η συνολική μέτρηση μέσα και έξω από την πόλη, δεν ξεπερνά τις 18,2 kWh/100 χλμ. (η μέτρηση WLTP κάνει λόγο για 17,4 kWh) και η αυτονομία στα χαρτιά αγγίζει τα 420 χλμ. με τη δική μας εμπειρία να μην απέχει ιδιαίτερα (360-370 χλμ.).
Σε γενικές γραμμές θα λέγαμε πως η σχέση του #1 με το smart που όλοι μάθαμε στο παρελθόν, σταματά κάπου στην κοινή ονομασία τους. Πρόκειται για ένα premium αστικό SUV με εκρηκτικό χαρακτήρα που περισσότερο θυμίζει MINI Countryman και λιγότερο κάτι με την υπογραφή smart.
Είναι ευκολοδήγητο όπως θα έπρεπε να είναι ένα αστικό SUV και τραβά τα βλέμματα, έστω και αν θα μπορούσε να έχει γίνει πιο φινετσάτη δουλειά στον τομέα της εξωτερικής σχεδίασης, και συγκεκριμένα στο πίσω μέρος. Βλέπετε… έπρεπε να ικανοποιεί τόσο τα ευρωπαϊκά γούστα, όσο και την κινέζικη αγορά, κάτι που δημιούργησε το αποτέλεσμα που βλέπετε και στις φωτογραφίες.
Τα καλά νέα έχουν να κάνουν πάντως με την τιμή αγοράς του smart #1, αφού τα 26.000 ευρώ που απαιτούνται μετά από την κρατική επιδότηση και το πρόγραμμα απόσυρσης, είναι ένας άκρως ανταγωνιστικός αριθμός για τα δεδομένα της αγοράς.
Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι το #1 είναι προικισμένο σε θέματα επιδόσεων, αυτονομίας, χώρων, πρεστίζ, ευκολίας και εξοπλισμού, τότε με αυτό το budget δύσκολα θα βρεις κάτι εφάμιλλο. Όχι ότι περιμένει κάποιος να γίνει ο πανζουρλισμός που έγινε κάποτε στην ελληνική αγορά με το smart fortwo, αλλά και με το 1/10 των πωλήσεων του ιστορικού μικρού, θα βαρεθούμε να το βλέπουμε…
Διαβάστε περισσότερα για τα smart
smart #1 272 PS 66 kWh – Τεχνικά χαρακτηριστικά | ||||
---|---|---|---|---|
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΣΗΣ |
||||
Τύπος, τροφοδοσία | Σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη | |||
Μέγιστη ισχύς, ροπή | 200 kW (272PS), 343 Nm | |||
Θέση | Στον πίσω άξονα, εγκάρσια τοποθέτηση | |||
Μπαταρία | NMC 66 kWh (62 net), 11 kW (on-board charger), υγρόψυκτη | |||
Θέση | Στο κέντρο και κάτω από το δάπεδο | |||
Χρόνος φόρτισης | Σε Wallbox (7,4 kW): 7,5 ώρες Μέγιστη φόρτιση AC: 22 kW σε 3 ώρες μέγιστη ταχυφορτιστή DC: 150 kW σε 30 λεπτά 0-80% |
|||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||||
0-100 km/h | 6,7 sec | |||
Τελική ταχύτητα | 180 km/h | |||
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||||
Εργοστασιακή WLTP, Μέση δοκιμής | 16,8 kWh/100 km, 18,2 kWh/100 km | |||
Εργοστασιακή αυτονομία | 420 km (WLTP) | |||
Χωρητικότητα μπαταρίας | 66 kWh (62 net) | |||
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) | 360-370 km | |||
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ | ||||
Προδιαγραφή | – | |||
Εκπομπή CO2 | 0 g/km | |||
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||||
Κίνηση | Στους πίσω τροχούς | |||
Κιβώτιο | Αυτόματο 1 σχέσης | |||
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||||
Εμπρός/πίσω | Γόνατα ΜacPherson / Πολλαπλοί σύνδεσμοι | |||
ΦΡΕΝΑ | ||||
Εμπρός/πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι/ δίσκοι | |||
ΤΡΟΧΟΙ | ||||
Τύπος ελαστικών, διάσταση | Michelin Primacy 4, 235/45 R19 | |||
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ | ||||
Διάταξη/υποβοήθηση | Κρεμαγέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση | |||
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||||
Μήκος x πλάτος x ύψος | 4.270 × 1.822 × 1.636 mm | |||
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) | 1.585 / 1.590 mm | |||
Μεταξόνιο | 2.750 mm | |||
Χώρος αποσκευών | 273-411 (frunk: 15 lt | |||
Απόβαρο | 1.713 kg | |||
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 26.000€ με την επιδότηση και όφελος απόσυρσης |