NEAPINED

Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία προς μία «Δαρβινική εκκαθάριση»

Η εντεινόμενη πίεση από το κόστος τεχνολογίας και τον ανταγωνισμό οδηγεί κατασκευαστές σε συμμαχίες, εξαγορές ή αποχώρηση από την αγορά.

Το γερμανικό Center of Automotive Management (CAM) προειδοποιεί ότι η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία εισέρχεται σε μια περίοδο έντονης αναδιάρθρωσης, όπου κάποιες εταιρείες θα εξαγοραστούν και άλλες ενδέχεται να εξαφανιστούν από τον χάρτη. Η μελέτη, την οποία υπογράφει ο Stefan Bratzel, αναδεικνύει τη ραγδαία αύξηση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ειδικά λόγω της οικονομικής πίεσης και του υψηλού κόστους της τεχνολογικής μετάβασης.

Όπως αναφέρει ο Bratzel, η πίεση αυξάνεται διαρκώς και η αυτοκινητοβιομηχανία πλησιάζει σε μια «μεγάλη φάση συγκέντρωσης». Πολλές εταιρείες δεν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν οικονομικά και θα αναγκαστούν είτε να συγχωνευθούν είτε να αποχωρήσουν από την αγορά. Ο ερευνητής δεν κατονόμασε συγκεκριμένες εταιρείες, αλλά είναι σαφές πως οι μικρότεροι και οικονομικά πιο ευάλωτοι κατασκευαστές κινδυνεύουν περισσότερο.

Ένας από τους κύριους παράγοντες πίεσης είναι η είσοδος νέων παικτών στην αγορά, κυρίως από την Κίνα, οι οποίοι προσφέρουν φθηνότερα αυτοκίνητα, αυξάνοντας έτσι τον ανταγωνισμό σε επίπεδο τιμών. Παράλληλα, η ανάγκη επενδύσεων σε τομείς όπως η εξηλεκτρισμένη κίνηση, η ανάπτυξη λογισμικού και οι τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης δημιουργούν τεράστια οικονομικά βάρη. Σε περιόδους χαμηλής ζήτησης, όπως η σημερινή, οι κατασκευαστές δεν μπορούν να καλύψουν αυτά τα κόστη μόνοι τους, με αποτέλεσμα να εξετάζουν στρατηγικές συνεργασίες.

Η μελέτη του CAM δείχνει ότι το λειτουργικό κέρδος των 14 μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως μειώθηκε το 2024 κατά 20,7% σε σύγκριση με το 2023. Το περιθώριο EBIT έπεσε από 8% σε 6,3%. Στην περίπτωση της Volkswagen, το περιθώριο κέρδους μειώθηκε από 7% σε 5,9%, ενώ η Nissan παρουσίασε σοβαρή επιδείνωση, πέφτοντας από 4,6% σε μόλις 1,2%. Η Stellantis είχε ακόμη πιο απότομη πτώση, από 11,8% σε 2,6%.

Οι κινέζικες κατασκευάστριες, όπως η BYD και η Geely, αποδέχονται μικρότερα περιθώρια κέρδους (περίπου 5% και 5,5% αντίστοιχα), με στόχο να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους, σύμφωνα με το CAM. Σημειώνεται ότι η BYD ξεπέρασε το 2024 τις πωλήσεις των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων (περίπου 92 δισ. ευρώ).

Το πρόβλημα στην κινεζική αγορά είναι πως ο αριθμός των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι «μη βιώσιμος» και η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας οδηγεί πολλές από αυτές σε εξωστρέφεια, με την εξαγωγή να γίνεται μονόδρομος. Ωστόσο, δεν καταφέρνουν όλες να εδραιωθούν εκτός συνόρων – χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Aiways, η οποία θεωρείται πλέον οικονομικά ανενεργή.

Αντιθέτως, εταιρείες όπως η Toyota και η Hyundai συνεχίζουν να εμφανίζουν υγιή οικονομικά αποτελέσματα, με περιθώρια κέρδους 10,3% και 9,5% αντίστοιχα. Το CAM αποδίδει την καλύτερη απόδοσή τους εν μέρει στις επενδύσεις τους σε παραγωγικές εγκαταστάσεις στη Βόρεια Αμερική, όπου τα κέρδη είναι σημαντικά υψηλότερα σε σχέση με την Ευρώπη.

Η εικόνα που παρουσιάζει η μελέτη δείχνει μια αγορά που αλλάζει ραγδαία, με την επιβίωση να εξαρτάται πλέον όχι μόνο από την τεχνολογική καινοτομία αλλά και από την οικονομική ανθεκτικότητα.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!