NEAPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Οι μεγαλύτεροι κινητήρες στον κόσμο

Από τα hypercars και τα αγωνιστικά του περασμένου αιώνα μέχρι τα σύγχρονα χωματουργικά και τα γιγαντιαία πλοία μεταφοράς κοντέινερ, οι κινητήρες έχουν εξελιχθεί με εντυπωσιακούς τρόπους.

Εδώ θα δούμε μερικούς από τους μεγαλύτερους και από τους λιγότερο γνωστούς που έχουν τοποθετηθεί σε οχήματα, είτε αυτά κινούνται στον δρόμο είτε χρησιμοποιούνται σε βιομηχανικές εφαρμογές.


Bugatti Tourbillon: 8,3 λίτρα

Η νέα Bugatti Tourbillon φέρει έναν εντυπωσιακό 8,3 λίτρων V16 κινητήρα, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος σε σημερινό αυτοκίνητο παραγωγής. Πρόκειται για ένα ολοκαίνουργιο μηχανικό σύνολο, εξελιγμένο από την Cosworth, το οποίο παραμένει ατμοσφαιρικό, σε αντίθεση με τον τετρατούρμπινο W16 της Chiron.

Η ισχύς του αγγίζει τους 1.000 ίππους, αλλά το αυτοκίνητο διαθέτει και ηλεκτρική υποβοήθηση, που προσθέτει άλλους 800 ίππους. Έτσι, η συνολική απόδοση φτάνει τους 1.800 ίππους, κάτι που το καθιστά ένα από τα ισχυρότερα hypercars στον κόσμο.

Παρότι η παραγωγή του δεν έχει ξεκινήσει ακόμα, οι πρώτες εκτιμήσεις μιλούν για τελική ταχύτητα 446 χλμ./ώρα, γεγονός που συνεχίζει την παράδοση της Bugatti στα απόλυτα ταχύτατα οχήματα.


Dodge Viper: 8,4 λίτρα

Το Dodge Viper είναι ένα από τα πιο θρυλικά αμερικανικά muscle cars, κυρίως λόγω του κινητήρα του. Από την πρώτη κιόλας γενιά του το 1992, διέθετε έναν τεράστιο V10 κινητήρα 8,0 λίτρων, κάτι ασυνήθιστο για επιβατικό αυτοκίνητο. Η βάση του κινητήρα προήλθε από τη Chrysler, που αρχικά τον προόριζε για φορτηγά, αλλά με τη βοήθεια της Lamborghini εξελίχθηκε σε μια αλουμινένια μονάδα υψηλών επιδόσεων.

Με την πάροδο των ετών, η Dodge προχώρησε σε σταδιακές αυξήσεις του κυβισμού, πρώτα στα 8,3 λίτρα το 2003 και τελικά στα 8,4 λίτρα το 2008. Στη δεύτερη γενιά, η ισχύς άγγιξε τους 507 ίππους, ενώ μέχρι το τέλος της παραγωγής του το 2017, η τελευταία γενιά απέδιδε 654 ίππους.

Παρά το μέγεθός του, ο κινητήρας αυτός ήταν ατμοσφαιρικός και συνδυαζόταν αποκλειστικά με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, κάτι που προσέφερε μια ανόθευτη και απαιτητική εμπειρία οδήγησης. Η τελευταία γενιά του Viper ήταν επίσης η πιο προηγμένη, με σασί από ανθρακονήματα και ενεργή αεροδυναμική, αλλά η παραγωγή του τερματίστηκε λόγω χαμηλών πωλήσεων και αυστηρότερων κανονισμών ασφαλείας.


Cadillac Sixteen: 13,6 λίτρα

Το Cadillac Sixteen ήταν ένα πρωτότυπο πολυτελείας που παρουσιάστηκε το 2003 και φιλοδοξούσε να αναβιώσει την εποχή των μεγάλων V16 κινητήρων που η Cadillac είχε χρησιμοποιήσει στις δεκαετίες του 1930 και 1940. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του ήταν φυσικά ο κινητήρας του, ένας τεράστιος 13,6 λίτρων V16 βασισμένος στη σειρά LS της GM.

Αποδίδοντας πάνω από 1.014 ίππους και με τεράστια ροπή, το Sixteen ήταν ένα τεχνολογικό επίτευγμα, καθώς διέθετε σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων, επιτρέποντάς του να λειτουργεί ως V4, V8 ή V16, ανάλογα με τις απαιτήσεις. Αυτό το έκανε εκπληκτικά αποδοτικό για το μέγεθός του, αλλά η Cadillac δεν προχώρησε ποτέ στην παραγωγή του λόγω του υψηλού κόστους και της περιορισμένης εμπορικής βιωσιμότητας.

Παρόλο που το Sixteen παρέμεινε πρωτότυπο, επηρέασε τον σχεδιασμό μεταγενέστερων μοντέλων της Cadillac, ενώ συνεχίζει να θεωρείται ένα από τα πιο εντυπωσιακά concept cars της σύγχρονης εποχής.


Scania 730 S: 16,4 λίτρα

Τα σύγχρονα φορτηγά έχουν μειώσει τον κυβισμό των κινητήρων τους για λόγους απόδοσης, αλλά η Scania εξακολουθεί να κατασκευάζει τεράστιους V8 κινητήρες για τις πιο απαιτητικές μεταφορές. Ο 16,4 λίτρων V8 της Scania αποδίδει 730 ίππους και αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους κινητήρες που χρησιμοποιούνται σε φορτηγά δρόμου.

Η Scania προσφέρει επίσης μια παραλλαγή 16,3 λίτρων με αποδόσεις από 520 έως 650 ίππους, ενώ έχει διατηρήσει τη φήμη της για την αξιοπιστία και την αντοχή των κινητήρων της. Παρότι ορισμένες ανταγωνίστριες εταιρείες στρέφονται προς μικρότερους κυβισμούς με υπερτροφοδότηση, η Scania εξακολουθεί να υποστηρίζει τα μεγάλα V8, τα οποία απολαμβάνουν ιδιαίτερη εκτίμηση στους οδηγούς μεγάλων αποστάσεων.

Η ισχύς και η ροπή του 16,4 λίτρων κινητήρα επιτρέπουν τη μεταφορά τεράστιων φορτίων με ευκολία, ενώ η ανθεκτικότητα του V8 εξασφαλίζει εκατομμύρια χιλιόμετρα απρόσκοπτης λειτουργίας.


Fiat S76: 28,3 λίτρα

Το Fiat S76, γνωστό και ως «Το θηρίο του Τορίνο» (Beast of Turin), είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά αγωνιστικά αυτοκίνητα των αρχών του 20ού αιώνα. Κατασκευάστηκε το 1910 από τη Fiat με σκοπό να σπάσει το ρεκόρ ταχύτητας που κατείχε το Blitzen Benz. Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του ήταν ο τεράστιος τετρακύλινδρος κινητήρας 28,3 λίτρων, ο οποίος ήταν ο μεγαλύτερος κινητήρας που είχε τοποθετηθεί ποτέ σε αυτοκίνητο εκείνη την εποχή.

Ο κάθε κύλινδρος είχε σχεδόν 7,1 λίτρα χωρητικότητα, κάτι που έδινε στο S76 τεράστια ροπή αλλά και αρκετούς περιορισμούς. Ο κινητήρας αυτός απέδιδε περίπου 300 ίππους, αριθμός ασύλληπτος για την εποχή, αλλά λόγω του πρωτόγονου σχεδιασμού του, η λειτουργία του ήταν εξαιρετικά ασταθής.

Το αυτοκίνητο ήταν εξαιρετικά δύσκολο στην οδήγηση, τόσο λόγω του μεγέθους του όσο και λόγω της απουσίας σύγχρονων τεχνολογιών υποβοήθησης. Παρόλο που το Fiat S76 είχε τη δυνατότητα να καταρρίψει το ρεκόρ ταχύτητας, ποτέ δεν ολοκλήρωσε τις δύο απαιτούμενες διαδρομές μέσα σε μία ώρα, όπως όριζαν οι κανονισμοί.

Σήμερα, το μοναδικό σωζόμενο S76 έχει ανακατασκευαστεί και λειτουργεί κανονικά, με τον Βρετανό Duncan Pittaway να το αποκαθιστά χρησιμοποιώντας το αρχικό σασί του ενός από τα δύο αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν και τον κινητήρα από το άλλο.


Caterpillar 797F: 106 λίτρα

Το Caterpillar 797F είναι ένα από τα μεγαλύτερα χωματουργικά φορτηγά στον κόσμο και χρησιμοποιείται κυρίως σε ορυχεία. Για να μπορεί να μεταφέρει φορτία άνω των 400 τόνων, χρειάζεται έναν κινητήρα ανάλογου μεγέθους. Ο πετρελαιοκινητήρας C175-20 της Caterpillar είναι ένας 20κύλινδρος V20, με συνολική χωρητικότητα 106 λίτρων.

Αυτός ο κινητήρας αποδίδει περίπου 4.000 ίππους και, το σημαντικότερο, μια τεράστια ροπή 22.323 Nm. Σε αντίθεση με άλλα χωματουργικά φορτηγά, τα οποία χρησιμοποιούν ηλεκτροκινητήρες για την κίνηση των τροχών, το 797F μεταδίδει την ισχύ του στους τροχούς μέσω ενός επτατάχυτου αυτόματου κιβωτίου.

Ο κινητήρας του Caterpillar 797F λειτουργεί σε χαμηλές στροφές για βέλτιστη απόδοση και αντοχή, ενώ η κατανάλωση καυσίμου του είναι αστρονομική, καθώς μπορεί να κάψει περίπου 114 λίτρα ντίζελ ανά ώρα υπό πλήρες φορτίο.

Παρότι υπάρχουν μεγαλύτερα εξορυκτικά φορτηγά, όπως το Belaz 75710, τα οποία χρησιμοποιούν δύο ξεχωριστούς κινητήρες, το 797F διαθέτει τον μεγαλύτερο μονοκόμματο κινητήρα που υπάρχει σήμερα σε όχημα. Η συντήρησή του απαιτεί ειδικές εγκαταστάσεις, ενώ ολόκληρο το φορτηγό συναρμολογείται επί τόπου στα ορυχεία, καθώς είναι πολύ μεγάλο για να μεταφερθεί ολόκληρο.


MAN B&W 11G95ME-C9.5: 26.977 λίτρα

Περνώντας από τα οχήματα ξηράς στα πλωτά μεγαθήρια, ο μεγαλύτερος κινητήρας στον κόσμο είναι ο MAN B&W 11G95ME-C9.5, ένας ναυτιλιακός κινητήρας που κινεί το εμπορευματοκιβωτιοφόρο MSC Jade. Πρόκειται για έναν δίχρονο κινητήρα diesel, με 11 κυλίνδρους και συνολική χωρητικότητα 26.977 λίτρων – αριθμός ασύλληπτος ακόμα και για τα μεγαλύτερα φορτηγά.

Ο κινητήρας αυτός αποδίδει περίπου 104.000 ίππους και είναι σχεδιασμένος για αργόστροφη λειτουργία, με μόλις 80-90 σ.α.λ., ώστε να μπορεί να κινήσει ένα από τα μεγαλύτερα εμπορευματοκιβωτιοφόρα του κόσμου με τον μέγιστο δυνατό βαθμό απόδοσης.

Το MSC Jade είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς κοντέινερ, με μήκος 398 μέτρα και χωρητικότητα 19.224 εμπορευματοκιβωτίων. Για να μπορεί να διατηρεί ταχύτητα πλεύσης 33 χλμ./ώρα (18 κόμβοι) με οικονομική κατανάλωση, ο κινητήρας του είναι σχεδιασμένος να λειτουργεί με βαρύ μαζούτ, το οποίο είναι πιο αποδοτικό για τόσο μεγάλες μετακινήσεις.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η απόδοση καυσίμου του κινητήρα, καθώς σε πλήρη ισχύ καταναλώνει περίπου 250 τόνοι καυσίμου την ημέρα. Παρά την τεράστια αυτή κατανάλωση, ο MAN B&W 11G95ME-C9.5 θεωρείται ενεργειακά αποδοτικός, λόγω της χαμηλής ταχύτητας περιστροφής του και της δυνατότητας λειτουργίας με πιο οικονομικά καύσιμα.


Chevrolet “Big Block” 9,3 λίτρα

Η Chevrolet είναι γνωστή για τους μεγάλους V8 κινητήρες της, αλλά ο μεγαλύτερος που τοποθετήθηκε ποτέ σε αυτοκίνητο δρόμου ήταν ο 572 Big Block, με χωρητικότητα 9,3 λίτρων.

Αυτός ο κινητήρας δεν ήταν διαθέσιμος σε αυτοκίνητα παραγωγής, αλλά πωλούνταν ως crate engine για dragsters, muscle cars και hot rods. Αποδίδει 737 ίππους σε εργοστασιακή μορφή, ενώ με ελαφρές τροποποιήσεις μπορεί να ξεπεράσει τους 1.000 ίππους.

Χρησιμοποιήθηκε κυρίως σε ειδικά κατασκευασμένα drag cars, καθώς ο τεράστιος κυβισμός του και η ασύλληπτη ροπή του τον καθιστούν ιδανικό για ευθείες επιταχύνσεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις, έχει τοποθετηθεί και σε κλασικά muscle cars όπως Chevrolet Camaro και Chevelle, δημιουργώντας πραγματικά τέρατα του δρόμου.


Rolls-Royce Meteor: 27 λίτρα

Ο Rolls-Royce Meteor ήταν ένας από τους μεγαλύτερους κινητήρες που χρησιμοποιήθηκαν ποτέ σε επίγειο όχημα. Πρόκειται για έναν V12 κινητήρα 27 λίτρων, που αρχικά σχεδιάστηκε ως παραλλαγή του αεροπορικού κινητήρα Rolls-Royce Merlin, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε σε μαχητικά όπως το Supermarine Spitfire.

Ο Meteor χρησιμοποιήθηκε κυρίως σε βρετανικά άρματα μάχης κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά αργότερα τοποθετήθηκε και σε ειδικές κατασκευές, όπως το Thunderbolt, ένα πειραματικό αυτοκίνητο ταχύτητας της δεκαετίας του 1950.

Στην τυπική του μορφή, απέδιδε 659 ίππους, αλλά με μετατροπές μπορούσε να φτάσει πάνω από 811 ίππους. Παρά το τεράστιο μέγεθός του, ήταν αξιοσημείωτα αξιόπιστος και χρησιμοποιήθηκε για δεκαετίες σε στρατιωτικά οχήματα.


Napier Lion: 24 λίτρα

Ο Napier Lion ήταν ένας W12 κινητήρας 24 λίτρων, που αναπτύχθηκε αρχικά για χρήση σε αεροσκάφη τη δεκαετία του 1920. Ωστόσο, αργότερα τοποθετήθηκε και σε αγωνιστικά αυτοκίνητα, ταχύπλοα σκάφη και αρματοφορείς.

Με απόδοση που ξεπερνούσε τους 912 ίππους σε ορισμένες εκδόσεις, ο Napier Lion ήταν ένας από τους πιο προηγμένους κινητήρες της εποχής του. Τοποθετήθηκε σε πειραματικά αυτοκίνητα όπως το Napier-Railton, που έθεσε πολλά ρεκόρ ταχύτητας στη δεκαετία του 1930, φτάνοντας τα 270 χλμ./ώρα.

Αν και τελικά αντικαταστάθηκε από πιο σύγχρονους αεροπορικούς κινητήρες, ο Napier Lion παραμένει ένα από τα πιο εμβληματικά μηχανικά σύνολα του Μεσοπολέμου.


Lycoming XR-7755: 127 λίτρα

Αν ο Rolls-Royce Meteor και ο Napier Lion σας φάνηκαν μεγάλοι, τότε ο Lycoming XR-7755 είναι σε άλλη κατηγορία. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο αεροπορικό κινητήρα με πιστόνια που κατασκευάστηκε ποτέ, με συνολική χωρητικότητα 127 λίτρων.

Αναπτύχθηκε στα τέλη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ως πιθανός κινητήρας για βαριά βομβαρδιστικά, αλλά δεν μπήκε ποτέ σε παραγωγή λόγω της έλευσης των τζετ. Αποδίδει 5.068 ίππους και αποτελείται από 36 κυλίνδρους σε τετράχρονη διάταξη.

Παρότι δεν τοποθετήθηκε ποτέ σε αυτοκίνητο ή πλοίο, έχει χρησιμοποιηθεί σε πειραματικές εφαρμογές και εξακολουθεί να θεωρείται ένα από τα πιο εντυπωσιακά μηχανικά σύνολα που έχουν κατασκευαστεί ποτέ.


Από τα πρώτα αγωνιστικά αυτοκίνητα του 20ού αιώνα μέχρι τα σύγχρονα supertrucks και τα ναυτιλιακά μεγαθήρια, οι κινητήρες έχουν διανύσει μια μακρά πορεία εξέλιξης. Παρότι η σύγχρονη τάση οδηγεί σε downsizing και ηλεκτροκίνηση, οι θηριώδεις κινητήρες της λίστας αυτής συνεχίζουν να προκαλούν δέος με τις επιδόσεις και τις διαστάσεις τους.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!