NEAPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Mercedes: H νέα εποχή του «τιμονιού μέσω καλωδίου»

Από το 2026, η Mercedes γίνεται η πρώτη γερμανική εταιρεία που θα προσφέρει μοντέλο παραγωγής με τεχνολογία steer-by-wire, αλλάζοντας ριζικά την παραδοσιακή εμπειρία οδήγησης.

Το steer-by-wire αντικαθιστά τον μηχανικό σύνδεσμο ανάμεσα στο τιμόνι και τους μπροστινούς τροχούς με ηλεκτρονική μετάδοση σημάτων. Ουσιαστικά, ο οδηγός στρίβει, αλλά δεν γυρνά φυσικά το σύστημα διεύθυνσης. Αντίθετα, οι εντολές μεταφέρονται μέσω ενός ενεργοποιητή (SFU), ο οποίος στέλνει δεδομένα σε μία ξεχωριστή μονάδα (SRU) για να κατευθυνθούν οι τροχοί.

Με τον μηχανικό σύνδεσμο να απουσιάζει, η Mercedes επιλέγει να αναπαράγει τεχνητά την αίσθηση της επαφής με τον δρόμο, χρησιμοποιώντας λογισμικά και μοντέλα υπολογισμού που προσομοιώνουν τις δυνάμεις επαναφοράς. Το αποτέλεσμα είναι μια νέα, πιο ήσυχη και απομονωμένη εμπειρία – χωρίς κραδασμούς από το οδόστρωμα και με δυνατότητα λεπτομερούς παραμετροποίησης της απόκρισης. Έτσι, κάθε μοντέλο μπορεί να αποκτήσει τον δικό του «χαρακτήρα» διεύθυνσης.

Το νέο σύστημα θα συνεργάζεται με τετραδιεύθυνση (με γωνία έως 10° στους πίσω τροχούς), βελτιώνοντας σημαντικά την ευελιξία σε χαμηλές ταχύτητες και την πλευρική σταθερότητα σε υψηλές. Οι ειδικοί της Mercedes θα μπορούν να ρυθμίζουν δυναμικά τον λόγο διεύθυνσης ανάλογα με την περίπτωση, πετυχαίνοντας ένα σπάνιο συνδυασμό άνεσης και σπορτίφ οδήγησης.

Η τεχνολογία προσφέρει και πρακτικά πλεονεκτήματα: ευκολότερο παρκάρισμα (ακόμα και χωρίς χέρια στο τιμόνι), μεγαλύτερη ευρυχωρία στην καμπίνα και περισσότερες δυνατότητες σχεδίασης. Το βολάν μπορεί να γίνει πιο επίπεδο, διευκολύνοντας την είσοδο-έξοδο και βελτιώνοντας την ορατότητα του πίνακα οργάνων. Επιπλέον, στο μέλλον θα μπορούν να ενσωματωθούν δυνατότητες ψυχαγωγίας, όπως gaming, όταν το αυτοκίνητο οδηγείται αυτόνομα.

Σημαντικό είναι και το κεφάλαιο «ασφάλεια». Η Mercedes έχει δοκιμάσει το σύστημα σε περισσότερα από 1 εκατομμύριο χιλιόμετρα, τόσο σε δοκιμαστήρια όσο και σε πραγματικές συνθήκες. Το steer-by-wire διαθέτει πλήρως εφεδρική αρχιτεκτονική: διπλή παροχή ενέργειας, διπλοί ενεργοποιητές και αισθητήρες υψηλής ακρίβειας, ώστε να εξασφαλίζεται η λειτουργία ακόμη και σε περίπτωση βλάβης. Ακόμα και στο σενάριο πλήρους αστοχίας, η τετραδιεύθυνση και το ESP εξασφαλίζουν ότι το αυτοκίνητο παραμένει ελεγχόμενο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Mercedes έχει μακρά ιστορία στην εξέλιξη του συστήματος διεύθυνσης. Ξεκινώντας από το Patent Motorwagen του 1886, που χρησιμοποιούσε μοχλό διεύθυνσης αντί για τιμόνι, έως την τετραδιεύθυνση της S-Class το 2020, η γερμανική εταιρεία έχει αναδείξει την τεχνολογία ως βασικό μέσο ασφάλειας, άνεσης και οδηγικής απόλαυσης.

Η υιοθέτηση του steer-by-wire αποτελεί την τελευταία πράξη μιας εξέλιξης που κρατά πάνω από έναν αιώνα. Από τον δακτύλιο κόρνας του 1920 μέχρι τα πειραματικά joystick του F-Cell Roadster, και από την υδραυλική υποβοήθηση του 1958 μέχρι τη σημερινή εξηλεκτρισμένη τεχνολογία, το τιμόνι της Mercedes παραμένει σταθερά στο κέντρο της καινοτομίας. Το αν αυτή η νέα αίσθηση θα «μιλήσει» στον οδηγό όσο η μηχανική παραδοσιακή επαφή, μένει να αποδειχθεί στην πράξη.

Η εξέλιξη του τιμονιού στη Mercedes-Benz

  • 1893: Παρουσίαση του συστήματος διεύθυνσης με γόνατο στην Benz Victoria – μειώθηκε σημαντικά ο κίνδυνος ανατροπής στις στροφές.
  • 1902: Η οικογένεια μοντέλων Mercedes Simplex είχε τιμόνια με μοχλούς για τη ρύθμιση της ανάφλεξης και του μείγματος καυσίμου.
  • Δεκαετία 1920: Προστέθηκε δακτύλιος στο βολάν για την κόρνα – θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήταν μία πρώιμη μορφή επικοινωνίας car-to-X.
  • 1958: Το μοντέλο 300 (W 189), γνωστό ως η “Adenauer Mercedes” έγινε το πρώτο με υδραυλικό τιμόνι στον προαιρετικό του εξοπλισμό.
  • 1967: Από τον Αύγουστο του έτους, όλα τα επιβατικά εξοπλίζονταν με τηλεσκοπική κολώνα και αποσβεστήρα πρόσκρουσης στο τιμόνι – ένα ορόσημο όσον αφορά στην προστασία των επιβατών.
  • 1976: Το νέο σύστημα ασφαλούς διεύθυνσης με παραμορφώσιμο κυματοειδή σωλήνα παρουσιάστηκε στην W 123.
  • Δεκαετία 1990: Η Mercedes-Benz ξεκίνησε τη σταδιακή μετάβαση στην ηλεκτρική υποβοήθηση διεύθυνσης. Τα συστήματα αυτά χρησιμοποιούσαν ηλεκτροκινητήρες για την υποβοήθηση του τιμονιού, μειώνοντας έτσι την απαιτούμενη προσπάθεια και αυξάνοντας την ενεργειακή απόδοση.
  • 1996: Παρουσίαση του οχήματος έρευνας F 200 Imagination με sidestick.
  • 1997: Το ερευνητικό F 300 Life Jet διέθετε μοχλό τύπου αεροσκάφους.
  • 2001: Το F400 Carving έγερνε στις στροφές χάρη στο σύστημα ενεργής προσαρμογής της γωνίας κάμπερ στους τροχούς.
  • 2009: Ο έλεγχος διεύθυνσης του F-Cell Roadster γινόταν μέσω joystick.
  • 2020: Η τετραδιεύθυνση στη S-Class βελτίωσε σημαντικά την ευελιξία και τη δυναμική, εμπλέκοντας ενεργά τους πίσω τροχούς στις κινήσεις διεύθυνσης του οχήματος.
  • 2022: Το σύστημα DRIVE PILOT για αυτοματοποιημένη οδήγηση επιπέδου 3 λανσαρίστηκε πρώτα στη Γερμανία – η S-Class με DRIVE PILOT (προαιρετικός εξοπλισμός) διαθέτει εφεδρικά συστήματα διεύθυνσης, πέδησης και ηλεκτρικής παροχή.

Νίκος Βαϊλακάκης

O Νίκος μπορεί να είναι από τα πιο πρόσφατα μέλη στην ομάδα, αλλά διαθέτει πολυετή εμπειρία ως δημοσιογράφος από παλιά. Ακόμη και πριν δημιουργηθεί το caroto.gr!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!