Μπορεί τα EV και τα βενζινοκίνητα να τραβούν την προσοχή, αλλά ο diesel εξακολουθεί να έχει λόγο ύπαρξης. Έστω και υπό προϋποθέσεις.
Όλοι γνωρίζουμε πως ο diesel έχει βρεθεί τα τελευταία χρόνια στο στόχαστρο, κυρίως μετά το σκάνδαλο Dieselgate που έπληξε την αξιοπιστία της τεχνολογίας και τις εταιρείες που τον υποστήριζαν.
Η πετρελαιοκίνηση έγινε συνώνυμη της εξαπάτησης και των εκπομπών μικροσωματιδίων, με αποτέλεσμα η κοινή γνώμη -αλλά και οι νομοθέτες- να στρέψουν το βλέμμα τους σε άλλες λύσεις. Ωστόσο, σε ορισμένες περιπτώσεις, ο diesel εξακολουθεί να είναι η πιο λογική επιλογή. Όχι για το μέλλον, αλλά για το παρόν.
Σε πρώτη φάση, πρέπει να γίνει σαφές πως τα εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα – είτε μιλάμε για αμιγώς ηλεκτρικά είτε για plug-in υβριδικά – έχουν το προβάδισμα στις περισσότερες αστικές και περιαστικές μετακινήσεις. Αν κάποιος έχει σταθερή πρόσβαση σε φόρτιση στο σπίτι ή στη δουλειά και διανύει σχετικά μικρές αποστάσεις, τότε δεν υπάρχει λόγος να κοιτάζει τίποτε άλλο. Η εξοικονόμηση στο κόστος χρήσης και η ησυχία ενός EV απλώς δεν συγκρίνονται.
Όμως, υπάρχει και μια κατηγορία οδηγών που το ηλεκτρικό αυτοκίνητο – τουλάχιστον στην παρούσα φάση – δεν τους βολεύει. Είναι αυτοί που γράφουν καθημερινά πάνω από 100 μίλια (160 χιλιόμετρα), κυρίως σε σταθερές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο. Για αυτούς, ο diesel παραμένει η πιο αποτελεσματική λύση σε κατανάλωση και αυτονομία.
Αρκεί να δούμε τα νούμερα: ένα Audi Q7 με V6 diesel έχει μέση κατανάλωση 6,6-7,3 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές CO₂ στα 208-217 γρ./χλμ. Αντίστοιχα, το ίδιο μοντέλο με V6 βενζίνης καταναλώνει 8,6-8,9 λίτρα/100 χλμ., με CO₂ στα 235-243 γρ./χλμ. Η plug-in έκδοση δείχνει χαμηλότερη κατανάλωση μόνο όταν η μπαταρία είναι φορτισμένη. Από τη στιγμή που αδειάσει, το επιπλέον βάρος του συστήματος αυξάνει κατακόρυφα την κατανάλωση του θερμικού κινητήρα.
Με λίγα λόγια, αν μένεις στην πόλη και έχεις τη δυνατότητα να φορτίζεις στο σπίτι, το EV είναι η σωστή επιλογή. Αν όμως διανύεις μεγάλες αποστάσεις χωρίς σταθερή πρόσβαση σε φόρτιση, ένα σύγχρονο, καλά συντηρημένο πετρελαιοκίνητο εξακολουθεί να έχει νόημα. Το ζητούμενο είναι να μη μπαίνουν όλα τα αυτοκίνητα και όλοι οι οδηγοί στο ίδιο «καλάθι» από τη νομοθεσία.
Η πραγματικότητα είναι πιο περίπλοκη απ’ όσο θα ήθελαν ορισμένοι τίτλοι ειδήσεων. Και μέχρι οι τεχνολογίες να εξελιχθούν σε σημείο που να καλύπτουν όλους τους τύπους χρήσης, ο diesel δεν πρέπει να θεωρείται παρελθόν. Τουλάχιστον, όχι ακόμα…