Αν και αποτελούν κορυφαία δείγματα τεχνολογίας και απόδοσης, τα supercar εμφανίζουν μεγαλύτερη πιθανότητα πυρκαγιάς συγκριτικά με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Πού οφείλεται αυτό το φαινόμενο;
Τα supercar είναι σχεδιασμένα για υψηλές επιδόσεις και χρησιμοποιούν κινητήρες μεγάλης ισχύος που λειτουργούν υπό συνθήκες έντονης θερμικής φόρτισης. Η παρατεταμένη χρήση σε υψηλές στροφές ή θερμοκρασίες μπορεί να ανεβάσει τη θερμοκρασία σε κρίσιμα μηχανικά σημεία, ιδιαίτερα σε περιοχές όπως το τούρμπο, η εξάτμιση και ο χώρος του κινητήρα. Σε περιπτώσεις που η ψύξη δεν είναι επαρκής ή υπάρχουν αστοχίες στα υλικά, η συσσώρευση θερμότητας μπορεί να οδηγήσει σε ανάφλεξη.
Πέρα από τη θερμότητα, ένας άλλος κρίσιμος παράγοντας είναι η διάταξη του κινητήρα. Πολλά supercar έχουν τον κινητήρα στο κέντρο ή στο πίσω μέρος, όπου ο αερισμός είναι πιο περιορισμένος σε σύγκριση με ένα συμβατικό μοντέλο. Επιπλέον, σε αυτά τα σημεία μπορεί να βρίσκονται και το ρεζερβουάρ ή εύφλεκτα υγρά, τα οποία αν έρθουν σε επαφή με θερμά σημεία προκαλούν πυρκαγιά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα supercar υπάρχουν πολλά στοιχεία από ανθρακονήματα ή συνθετικά υλικά που δεν έχουν πάντα την ίδια ανθεκτικότητα στη θερμότητα με το μέταλλο. Επίσης, ο πυκνός μηχανολογικός σχεδιασμός αφήνει μικρό περιθώριο σε περιπτώσεις διαρροών, κάτι που εντείνει τον κίνδυνο. Μια διαρροή λαδιού ή καυσίμου κοντά σε ζεστά εξαρτήματα μπορεί να προκαλέσει άμεση ανάφλεξη.
Δεν είναι τυχαίο ότι έχουν καταγραφεί περιπτώσεις ακόμα και σε μοντέλα πολύ υψηλού επιπέδου, όπως η Mercedes-AMG One, στην οποία παρατηρήθηκαν περιστατικά υπερθέρμανσης και διαρροής λαδιού στις πρώτες δοκιμές εξέλιξης, οδηγώντας σε επανασχεδίαση συγκεκριμένων τμημάτων του κινητήρα και του συστήματος ψύξης.
Αντίστοιχα, το Koenigsegg Jesko είχε ανακληθεί προσωρινά για ελέγχους (είχε πάρει φωτιά στην Ελλάδα) στο σύστημα διαχείρισης καυσίμου, καθώς υπήρχαν υπόνοιες για πιθανή διαρροή σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, κάτι που σε συνδυασμό με την ισχύ των 1.600 ίππων και την έντονη πίεση λειτουργίας, δημιουργούσε εύλογες ανησυχίες για πυρκαγιά.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν φταίει μόνο ένας παράγοντας. Οι πυρκαγιές προκύπτουν από συνδυασμό αιτιών: υψηλές θερμοκρασίες, ελλιπής συντήρηση, διαρροές και μερικές φορές κατασκευαστικά λάθη ή αστοχίες.
Αρκετά supercar έχουν ανακληθεί από τις κατασκευάστριες για τροποποιήσεις που σχετίζονται με τον κίνδυνο φωτιάς – χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν μοντέλα της Ferrari, της Lamborghini και της McLaren.
Το φαινόμενο αυτό ενισχύεται από το γεγονός ότι τα supercar συχνά χρησιμοποιούνται σε track day ή οδηγούνται σε έντονο ρυθμό στον δρόμο, συνθήκες που εντείνουν τη φθορά και πιέζουν τα μηχανικά μέρη στο όριο.
Συμπερασματικά, ο συνδυασμός υψηλής θερμοκρασίας, πυκνής μηχανολογικής διάταξης, ειδικών υλικών και χρήσης υπό ακραίες συνθήκες καθιστά τα supercar πιο επιρρεπή σε πυρκαγιά, γι’ αυτό και απαιτούν εξειδικευμένη και τακτική συντήρηση, καθώς και προσοχή στη χρήση τους.