Η έλλειψη ήχου και κραδασμών σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να προκαλέσει «σύγχυση» στον εγκέφαλο των επιβατών, προκαλώντας ζαλάδα και ναυτία.
Αν έχεις νιώσει ανακατωσούρα ως συνοδηγός ή επιβάτης σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο (σ.σ. εννοείται με νορμάλ ταχύτητες), τότε δεν είσαι ο μόνος και δεν φαντάζεσαι το γιατί. Η ζαλάδα και η ναυτία που νιώθουν αρκετοί επιβάτες στα εξηλεκτρισμένα μοντέλα φαίνεται πως έχουν επιστημονική εξήγηση, που σχετίζεται κυρίως με την απουσία των σημάτων που δίνει στον εγκέφαλο ένα συμβατικό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του «The Guardian», ειδικοί σε θέματα ανθρώπινης αντίληψης και ελέγχου κίνησης εξηγούν ότι η αίσθηση της κίνησης, όπως την αντιλαμβανόμαστε μέσα σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, βασίζεται σε τρία στοιχεία: τον ήχο του κινητήρα, τις δονήσεις από το δάπεδο και το πλαίσιο, καθώς και την ταχύτητα που νιώθουμε όταν το αυτοκίνητο επιταχύνει ή φρενάρει.
Ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λειτουργούν διαφορετικά. Η απουσία μηχανικού θορύβου και οι ελάχιστοι κραδασμοί που φτάνουν στην καμπίνα αφήνουν τον εγκέφαλο χωρίς γνώριμα σήματα. Όπως λέει χαρακτηριστικά ο William Emond, υποψήφιος διδάκτορας που μελετά τη ναυτία μέσα στο αυτοκίνητο, «ο εγκέφαλος βασίζεται σε εμπειρίες προηγούμενων μετακινήσεων για να κατανοήσει τις κινήσεις. Όταν αυτές οι αναφορές λείπουν ή αλλάζουν, χρειάζεται χρόνος προσαρμογής».
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η λειτουργία της αναγεννητικής πέδησης. Πολλά ηλεκτρικά μοντέλα επιβραδύνουν έντονα μόλις ο οδηγός σηκώσει το πόδι από το γκάζι, ειδικά σε λειτουργία one-pedal, κάτι που μπορεί να προκαλέσει πιο έντονες και παρατεταμένες αρνητικές επιταχύνσεις από αυτές που συναντάμε σε συμβατικά αυτοκίνητα. Αν ο οδηγός δεν έχει συνηθίσει ακόμη τη λειτουργία αυτή, η εμπειρία για τους συνεπιβάτες μπορεί να γίνει δυσάρεστη.
Στην επιτάχυνση, πάλι, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δίνουν σχεδόν ακαριαία ροπή, κάτι που είναι χρήσιμο στην οδήγηση, αλλά μπορεί να ξαφνιάσει τους επιβάτες και να προκαλέσει αίσθηση απώλειας προσανατολισμού, ειδικά αν οι κινήσεις του οδηγού στο πεντάλ είναι άτσαλες.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Honda, πειραματίζονται ήδη με διαφορετική χαρτογράφηση του γκαζιού και πιο ομαλές μεταβάσεις στην πέδηση, ώστε να μειωθεί η πρόκληση ναυτίας. Άλλοι ειδικοί προτείνουν τη χρήση οπτικών σημάτων μέσα στην καμπίνα -όπως προσαρμοζόμενος φωτισμός- που θα προειδοποιεί τον εγκέφαλο για τις επερχόμενες κινήσεις.
Η ναυτία δεν είναι καινούριο φαινόμενο στις μετακινήσεις, όμως τα εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα φαίνεται ότι φέρνουν στο προσκήνιο νέες πτυχές της. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος χρειάζεται χρόνο για να «εκπαιδευτεί» στο διαφορετικό αισθητηριακό περιβάλλον των ηλεκτρικών μοντέλων. Μέχρι τότε, μια πιο προσεκτική και ομαλή οδήγηση μπορεί να κάνει τη διαφορά – ειδικά για τους επιβάτες στο πίσω κάθισμα.