Η BYD εξετάζει την Ισπανία για την επόμενη ευρωπαϊκή της μονάδα παραγωγής, αφήνοντας την Ελλάδα εκτός «χάρτη». Τι λείπει από τη χώρα μας και γιατί οι επενδύσεις αυτές πάνε αλλού;
Η BYD, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων παγκοσμίως, σχεδιάζει την ίδρυση τρίτου εργοστασίου στην Ευρώπη, με την Ισπανία να συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες.
Ήδη κατασκευάζει εργοστάσιο στην Ουγγαρία, ενώ πρόσφατα υπέγραψε συμφωνία με την Τουρκία για δεύτερη μονάδα. Η επιλογή για τρίτη τοποθεσία αναμένεται να ανακοινωθεί έως το τέλος του έτους.
Η Ισπανία φαίνεται να πληροί τις προϋποθέσεις για τέτοιου είδους επένδυση: έχει χαμηλότερο εργατικό κόστος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, σταθερό νομικό πλαίσιο, επενδυτικά κίνητρα, πρόσβαση σε πράσινη ενέργεια και -κυρίως- ισχυρή βιομηχανική βάση στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Είναι άλλωστε η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη, πίσω μόνο από τη Γερμανία. Στον αντίποδα, η Ελλάδα δεν φαίνεται να έχει μπει καν στη συζήτηση.
Παρά τη στρατηγική γεωγραφική της θέση και τη γενικότερη στροφή προς την πράσινη ανάπτυξη, εξακολουθεί να στερείται βασικών στοιχείων που χρειάζονται για να προσελκύσει μια τέτοια επένδυση: απουσία οργανωμένων βιομηχανικών υποδομών ειδικά για αυτοκινητοβιομηχανία, υψηλό κόστος ενέργειας, γραφειοκρατία, καθυστέρηση στην υλοποίηση υποστηρικτικών πολιτικών και διάφορα άλλα μειονεκτήματα.
Άλλες κινεζικές εταιρείες, όπως η Chery και η MG, έχουν ήδη επιλέξει την Ισπανία, ενώ η Leapmotor σε συνεργασία με τη Stellantis εξετάζει μονάδες στην ίδια χώρα. Όλες αξιοποιούν παλιές εγκαταστάσεις, κρατικά κίνητρα και τοπικό οικοσύστημα προμηθευτών – στοιχεία που δεν υπάρχουν ακόμη στην Ελλάδα σε οργανωμένο επίπεδο.
Η BYD, που είδε τις ταξινομήσεις της στην Ευρώπη να αυξάνονται κατά 280% μέσα στο 2025, χρειάζεται εργοστάσια που μπορούν να μπουν άμεσα σε λειτουργία. Μέχρι στιγμής, η Ελλάδα παραμένει απλός παρατηρητής στην εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, χωρίς ουσιαστική συμμετοχή στην ευρωπαϊκή βιομηχανική μετάβαση. Και όλα δείχνουν πως έτσι θα μείνουν τα πράγματα.

Ακριβώς. Αν δεν έχεις 200 προμηθευτές δορυφόρους σε απόσταση 500 χιλιομέτρων δεν προσελκύεις τίποτα. Θέλεις λάστιχα, ταμπλό, φανάρια , βίδες, μονώσεις , και 1000 ακόμα εξαρτήματα. Χωρίς οικοσύστημα προμηθευτών μερών αυτοκινήτων δεν υπάρχεις στον επενδυτικό χάρτη.