Οι αυξημένοι δασμοί από τις ΗΠΑ προκαλούν σοβαρές οικονομικές απώλειες για τη VW, την ώρα που ο όμιλος παλεύει να κρατήσει τα περιθώρια κέρδους του σε ένα όλο και πιο δύσκολο περιβάλλον.
Ο Όμιλος Volkswagen βλέπει τα περιθώρια κέρδους του να συρρικνώνονται μέσα στο 2025, καθώς οι εμπορικές εντάσεις με τις ΗΠΑ, σε συνδυασμό με τον ανταγωνισμό στην Κίνα και την κανονιστική αστάθεια στην Ευρώπη, οδηγούν σε πτώση των λειτουργικών του κερδών κατά 29,4% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του δευτέρου τριμήνου, οι συνολικές ζημιές από τους δασμούς στις ΗΠΑ ξεπέρασαν το 1,3 δισ. ευρώ μόνο στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς.
Οι δασμοί που επιβάλλουν οι Ηνωμένες Πολιτείες φτάνουν το 27,5%, και ο οικονομικός διευθυντής του Ομίλου, Arno Antlitz, παραδέχτηκε πως είχαν σημαντικό αντίκτυπο στις επιδόσεις, μαζί με το κόστος από τις εσωτερικές αναδιαρθρώσεις. Η εταιρεία δεν αναμένει κάποια άμεση βελτίωση εντός του 2025 και ήδη κινείται με ταχείς ρυθμούς για τη μείωση των λειτουργικών της εξόδων.
Η Porsche κατέγραψε πτώση 6% στις πωλήσεις της το πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ η Audi έχασε 5,9%. Παρά τις απώλειες σε επιμέρους μάρκες, ο συνολικός όγκος πωλήσεων του ομίλου αυξήθηκε ελαφρώς κατά 0,5%, φτάνοντας τα 4,36 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Στο προσκήνιο βρίσκεται και ο πολιτικός παράγοντας. Ο Ντόναλντ Τραμπ είχε απειλήσει με αύξηση των δασμών προς τις ευρωπαϊκές εισαγωγές έως και 30%, δημιουργώντας επιπλέον αβεβαιότητα για τον υπόλοιπο χρόνο. Ωστόσο, η κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί μετά τη διμερή συμφωνία ΗΠΑ–Ε.Ε., η οποία ενδέχεται να μειώσει τους δασμούς στο 10–15%, ακολουθώντας το παράδειγμα της πρόσφατης συμφωνίας με την Ιαπωνία.
Η πίεση δεν αφορά μόνο τη VW. Η General Motors κατέγραψε απώλειες 1 δισ. δολαρίων (περίπου 920 εκατ. ευρώ), ενώ η Stellantis εκτιμά ότι επηρεάστηκε με ζημιές 300 εκατ. ευρώ. Το παγκόσμιο περιβάλλον για την αυτοκινητοβιομηχανία γίνεται ολοένα και πιο περίπλοκο, με τις εμπορικές πολιτικές να διαμορφώνουν πλέον τις γραμμές άμυνας των μεγάλων ομίλων.
