Η ζήτηση μειώθηκε σε όλες τις βασικές κατηγορίες, με τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα να αυξάνουν το μερίδιό τους χωρίς όμως να αντισταθμίζουν τη συνολική πτώση.
Το πρώτο εξάμηνο του 2025 ήταν δύσκολο για την αγορά επαγγελματικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με σημαντικές μειώσεις στις ταξινομήσεις σε όλες τις βασικές κατηγορίες. Η αρνητική τάση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις συνεχιζόμενες οικονομικές πιέσεις και στην απουσία βασικών υποδομών που θα διευκόλυναν την υιοθέτηση εξηλεκτρισμένων επιλογών.
Συγκεκριμένα, οι ταξινομήσεις ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων (βαν) υποχώρησαν κατά 13,2%, με τις μεγαλύτερες αγορές –Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία– να εμφανίζουν διψήφια ποσοστά πτώσης. Η Γερμανία κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση με -14,7%, ενώ Γαλλία και Ιταλία ακολούθησαν με -12% και -11,7% αντίστοιχα. Η Ισπανία κινήθηκε αντίθετα, σημειώνοντας αύξηση 11,2%.
Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η πτώση στις ταξινομήσεις φορτηγών, οι οποίες μειώθηκαν κατά 15,4% και διαμορφώθηκαν στις 155.367 μονάδες. Η μείωση προήλθε κυρίως από τη μεγάλη πτώση στα βαριά φορτηγά (-14,5%) και στα μεσαία (-20%). Όλες οι μεγάλες αγορές σημείωσαν διψήφια μείωση, με τη Γερμανία να υποχωρεί κατά 27,5%, τη Γαλλία κατά 18,8%, την Ισπανία κατά 13,6% και την Ιταλία κατά 13,3%.
Οι ταξινομήσεις λεωφορείων στην ΕΕ μειώθηκαν συνολικά κατά 4,4% σε 18.123 μονάδες. Στην Ιταλία καταγράφηκε η μεγαλύτερη πτώση με -24,5%, ενώ ακολούθησαν η Ισπανία (-10,7%), η Γαλλία (-8%) και η Γερμανία (-3,2%). Αντίθετα, η Σουηδία και το Βέλγιο σημείωσαν θεαματικές αυξήσεις, με +222,4% και +76,7% αντίστοιχα.
Από πλευράς καυσίμου, το ντίζελ παραμένει κυρίαρχο στις πωλήσεις επαγγελματικών αυτοκινήτων. Στα βαν, το ντίζελ κάλυψε το 82% της αγοράς, αν και οι ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 15,6%. Τα μοντέλα βενζίνης μειώθηκαν κατά 29,8%, με μερίδιο μόλις 4,9%. Τα εξηλεκτρισμένα βαν αύξησαν τη συμμετοχή τους στο 9,5%, από 5,8% πέρυσι, ενώ τα υβριδικά ανέβηκαν κατά 7,1% αλλά εξακολουθούν να κινούνται χαμηλά με μερίδιο 2,6%.
Στα φορτηγά, το 93,6% των νέων ταξινομήσεων αφορούσε πετρελαιοκίνητα μοντέλα, παρά την πτώση των όγκων κατά 15,4%. Τα εξηλεκτρισμένα φορτηγά κατέγραψαν αύξηση μεριδίου στο 3,6%, από 2,1% την προηγούμενη χρονιά, με την Ολλανδία να σημειώνει εντυπωσιακή άνοδο 187,6%, φθάνοντας να αντιπροσωπεύει σχεδόν το 20% των εξηλεκτρισμένων φορτηγών στην ΕΕ.
Στον τομέα των λεωφορείων, η συμμετοχή των εξηλεκτρισμένων εκτοξεύτηκε στο 21,6% από 16,4% πέρυσι. Η Γερμανία διπλασίασε τις ταξινομήσεις (+105,2%), ενώ το Βέλγιο πέρασε στη δεύτερη θέση με 523 νέες ταξινομήσεις, έναντι 110 το 2024. Αντίθετα, τα υβριδικά λεωφορεία σημείωσαν πτώση 35,5%, με μερίδιο 6,9%. Οι ταξινομήσεις λεωφορείων ντίζελ μειώθηκαν κατά 6,7% και το μερίδιο τους διαμορφώθηκε στο 64,7%, από 66,2% πέρυσι.
Παρά την ενίσχυση των εξηλεκτρισμένων επιλογών, η συνολική πτώση της αγοράς επαγγελματικών αυτοκινήτων αντανακλά την επιβράδυνση της ζήτησης σε περιβάλλον αυξημένων οικονομικών πιέσεων και έλλειψης υποδομών που θα μπορούσαν να επιταχύνουν την πράσινη μετάβαση.
