Για τους νέους στη Γερμανία, το αυτοκίνητο παραμένει κάτι περισσότερο από ένα μέσο μετακίνησης, την ώρα που στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση παραμένει στάσιμη και η πρόσβαση στην ατομική μετακίνηση γίνεται όλο και πιο δύσκολη.
Σύμφωνα με νέα μελέτη κινητικότητας που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Continental, το 54% των νέων έως 34 ετών στη Γερμανία βλέπει το αυτοκίνητο ως status symbol. Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 67% για όσους ζουν σε μεγάλες πόλεις, δείχνοντας πως η σχέση των νεότερων γενεών με το αυτοκίνητο παραμένει συναισθηματικά φορτισμένη, παρά τις αλλαγές στον τρόπο μετακίνησης.
Την ίδια στιγμή, οι νέοι δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για τις νέες τεχνολογίες που ενσωματώνονται στα σύγχρονα μοντέλα, όπως το αυτόνομο οδήγημα, τα μεγάλα ψηφιακά displays και η τεχνητή νοημοσύνη, κυρίως μέσω φωνητικών ψηφιακών βοηθών που λειτουργούν σαν «εικονικοί συνοδηγοί».
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε πέρυσι σε πέντε χώρες (Γερμανία, Κίνα, Γαλλία, Ιαπωνία και ΗΠΑ) και αποτυπώνει τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες –και ιδιαίτερα οι νέοι– αντιλαμβάνονται τη μελλοντική ατομική κινητικότητα. Σε μεγάλο ποσοστό, οι συμμετέχοντες βλέπουν το αυτοκίνητο όχι μόνο ως μέσο μεταφοράς, αλλά και ως χώρο προσωπικής δραστηριότητας, ακόμα και χαλάρωσης.
Παρότι οι ηλεκτρικές προτάσεις έχουν χαμηλή αποδοχή στη Γερμανία –μόλις το 3% των ιδιοκτητών έχουν στην κατοχή τους ηλεκτρικό αυτοκίνητο– το ενδιαφέρον για τις υβριδικές λύσεις είναι αυξημένο. Σχεδόν οι μισοί (48%) δηλώνουν πρόθυμοι να αγοράσουν ως επόμενο αυτοκίνητο ένα υβριδικό μοντέλο, ενώ στην Κίνα το ποσοστό αυτό φτάνει στο εντυπωσιακό 86%.
Ειδικά στις ηλικίες 18-34, το ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση είναι υψηλό: το 64% των νέων στη Γερμανία θεωρεί πιθανό το επόμενο αυτοκίνητό του να είναι ηλεκτρικό. Ωστόσο, το υψηλό κόστος παραμένει αποτρεπτικός παράγοντας. Το 71% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι ανησυχεί για την προσιτή πρόσβαση στην ατομική μετακίνηση τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω της ανόδου στις τιμές ενέργειας.
Στην Ελλάδα, τα δεδομένα είναι ακόμη πιο απαισιόδοξα. Παρά την επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η αγορά κινείται με χαμηλό ρυθμό, και το ενδιαφέρον περιορίζεται σε μεγάλα αστικά κέντρα. Η έλλειψη υποδομών φόρτισης, η αστάθεια των κρατικών μέτρων και η γενική αβεβαιότητα για το κόστος χρήσης των ηλεκτρικών μοντέλων κρατούν τους περισσότερους αγοραστές «παραδοσιακούς».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η στάση των οδηγών απέναντι σε πιο «πράσινες» λύσεις. Σύμφωνα με την έρευνα, το 84% των ερωτηθέντων στη Γερμανία δίνει σημασία στη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών στα ελαστικά, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό είναι διατεθειμένο να πληρώσει παραπάνω για προϊόντα με βιώσιμη σύνθεση. Στους νέους 25-34 ετών, αυτό το ποσοστό φτάνει το 65%.
Η Continental σημειώνει ότι οι απαιτήσεις των χρηστών διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Για παράδειγμα, ενώ στην Ιαπωνία προτιμάται η απλότητα στον ψηφιακό σχεδιασμό, στις ΗΠΑ και την Κίνα υπάρχει μεγαλύτερη αποδοχή σε πολύχρωμες και πλούσιες σε δυνατότητες οθόνες. Ομοίως, ενώ η φωνητική υποβοήθηση γίνεται αποδεκτή από την πλειοψηφία των νέων στην Ασία, στη Γερμανία προτιμάται ακόμη η χειροκίνητη χρήση.
Η συνολική εικόνα δείχνει ότι το αυτοκίνητο εξακολουθεί να κατέχει κεντρική θέση στην καθημερινότητα των νέων, ιδιαίτερα σε χώρες όπου η πρόσβαση στην τεχνολογία και η ασφάλεια μετακίνησης θεωρούνται δεδομένα. Στην Ελλάδα, οι υποδομές και η οικονομική αστάθεια συνεχίζουν να αποτελούν εμπόδιο για τη μετάβαση στη νέα εποχή της κινητικότητας.
Αυτό που μένει να φανεί είναι αν η εγχώρια αγορά μπορεί να προσαρμοστεί έγκαιρα, ώστε να μη βρεθεί πίσω, καθώς οι υπόλοιπες χώρες προχωρούν προς ένα πιο βιώσιμο και τεχνολογικά εξελιγμένο μέλλον.
