Ένα πρωτότυπο 450 ίππων που συνδύαζε το αμάξωμα του TT με την καρδιά του RS4 και έμεινε για πάντα στο σκοτάδι των εργαστηρίων της Audi.
Το φθινόπωρο του 1998, η Audi παρουσίασε την πρώτη γενιά του TT, ενός κουπέ που δεν ήρθε απλώς να προστεθεί στην αγορά των σπορ μοντέλων, αλλά να αφήσει το αποτύπωμά του ως σχεδιαστικό σύμβολο. Βασισμένο στην πλατφόρμα PQ34 του Golf IV, το TT ξεχώριζε για την καθαρή γεωμετρική του σχεδίαση, που καθόρισε αισθητικά μια ολόκληρη δεκαετία.
Αρχικά ήταν διαθέσιμο με τετρακύλινδρους turbo κινητήρες απόδοσης 180 και 225 ίππων, με την ισχυρότερη έκδοση να συνδυάζεται με μόνιμη τετρακίνηση quattro. Το 2003 προστέθηκε στη γκάμα ο ατμοσφαιρικός V6 3,2 λίτρων των 250 ίππων, φέρνοντας για πρώτη φορά στο TT το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.
Ωστόσο, στα κεντρικά της quattro GmbH στη Neckarsulm -της μονάδας υψηλών επιδόσεων που μετεξελίχθηκε στη σημερινή Audi Sport- ωρίμαζε μια πιο ακραία ιδέα. Την εποχή που το RS4 Avant με τον bi-turbo V6 κινητήρα των 380 ίππων, εξελιγμένο σε συνεργασία με την Cosworth, προσέφερε σε ένα station wagon επιδόσεις supercar, κάποιοι αναρωτήθηκαν τι θα γινόταν αν αυτό το σύνολο τοποθετούνταν σε ένα πιο μικρό και ελαφρύ αυτοκίνητο, όπως το TT.
Η απάντηση ήρθε μέσα από ένα εσωτερικό πειραματικό project: το Audi TT RS4. Το τεχνικό πρόβλημα ήταν θεμελιώδες. Ο κινητήρας του RS4 ήταν τοποθετημένος κατά μήκος, ενώ στο TT η διάταξη ήταν εγκάρσια. Έτσι, η ενσωμάτωση του V6 μαζί με το κιβώτιο στον περιορισμένο χώρο εμπρός από τον άξονα ήταν αδύνατη. Οι μηχανικοί της quattro GmbH επέλεξαν μια ριζοσπαστική λύση: πήραν την πλατφόρμα του RS4, τη μίκρυναν και προσάρμοσαν πάνω της το αμάξωμα του TT.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα μοναδικό πρωτότυπο, εξοπλισμένο με τον γνωστό bi-turbo V6 ο οποίος, σε αυτή την εφαρμογή, απέδιδε 450 ίππους. Συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων και σύστημα τετρακίνησης quattro. Οι επιδόσεις του εντυπωσίαζαν, με τελική ταχύτητα άνω των 290 χλμ./ώρα, επίδοση που το καθιστούσε το ταχύτερο TT όλων των εποχών. Για σύγκριση, η Porsche 911 Carrera (996) της ίδιας περιόδου έφτανε τα 285 χλμ./ώρα με 320 ίππους.
Η εξωτερική εμφάνιση του TT RS4 δήλωνε ξεκάθαρα τη διαφορετικότητά του. Ο εμπρός προφυλακτήρας είχε χειροποίητες επεμβάσεις για να φιλοξενήσει τα μεγαλύτερα ψυγεία, ενώ πίσω υπήρχε μια μεγαλύτερη αεροτομή που βελτίωνε την αεροδυναμική στα υψηλά χιλιόμετρα. Το συνολικό αποτέλεσμα συνδύαζε τεχνολογική υπερβολή με σχεδιαστική διακριτικότητα, σε ένα πακέτο που δύσκολα θα περνούσε από τη διαδικασία έγκρισης παραγωγής.
Το TT RS4 έμεινε τελικά ένα και μοναδικό, ένα αυτοκίνητο που δεν κυκλοφόρησε ποτέ αλλά έγινε γνωστό στους κύκλους της Audi ως ένα παράδειγμα του τι συμβαίνει όταν οι μηχανικοί αφήνονται ελεύθεροι να πειραματιστούν. Μπορεί να μην πέρασε ποτέ από τη γραμμή συναρμολόγησης, αλλά παραμένει ένας θρύλος που φωτίζει τη σκοτεινή, δημιουργική πλευρά της εξέλιξης.


