ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Mazda i-stop: Γιού φάουλ, άι στοπ!

mazda-i-stop-8

Άφησε εποχή η ατάκα του Καμπούρη στον διαιτητή (you foul?)… να γράψουν το δικό τους κεφάλαιο στην τεχνολογίας των συστημάτων stop/start θέλουν οι ειδικοί της Mazda με το σύστημα i-stop…

Αν θες να κοντράρεις από φανάρι σε φανάρι ένα αυτοκίνητο που σώνει και καλά πρέπει να εξοπλίζεται με σύστημα stop/start φρόντισε να μην είναι το νέο Mazda 3. Oι Ιάπωνες έχουν να παινεύονται για το σύστημα i-stop το οποίο μπορεί να επανεκκινήσει τον κινητήρα στον μισό χρόνο από οποιοδήποτε άλλο σύστημα, συγκεκριμένα σε λιγότερο από 0,35 δευτερόλεπτα. Ο οδηγός μπορεί αν θέλει να το απενεργοποιήσει από ένα διακόπτη στο ταμπλό.

Το i-stop απενεργοποιεί αυτόματα τον κινητήρα κάθε φορά που το αυτοκίνητο ακινητοποιείται (και όταν ο οδηγός πατά το πεντάλ του συμπλέκτη) ενώ οι ιθύνοντες της Mazda ισχυρίζονται πως η «εμπλοκή» είναι αθόρυβη δίχως να γίνεται αντιληπτή. Ο οδηγός μπορεί να δει στον πίνακα οργάνων να ανάβει η πράσινη ένδειξη που υπενθυμίζει την εμπλοκή του i-stop.

mazda-i-stop-1-copy

Λίγο πριν το αυτοκίνητο ακινητοποιηθεί η ECU δεν «παγώνει» τον κινητήρα έως ότου τα έμβολα έρθουν στην ίδια ευθεία, στην μέση της διαδρομής τους. Πως γίνεται το αλφάδιασμα; Διακόπτοντας τον ψεκασμό, κλείνοντας τις βαλβίδες εισαγωγής και χρησιμοποιώντας την γεννήτρια σαν τροχοπέδη. Σημειώστε πως βασικό τρικ στο όλο κόλπο είναι ένας ειδικός αισθητήρας που διαβάζει την γωνία, άρα και την θέση, του στροφαλοφόρου. Έτσι, ο όγκος του αέρα είναι ο ίδιος τόσο για τα δύο έμβολα που ανεβαίνουν στην φάση συμπίεσης, όσο και για τα άλλα δύο που καθ’ οδεύουν στην φάση της εκτόνωσης.

Ένας κύλινδρος βρίσκεται στην φάση της καύσης ώστε κατά την εκκίνηση του κινητήρα να ψεκαστεί η αμόλυβδη, να αναφλεχθεί και να σπρώξει το έμβολο προς τα κάτω παράγοντας έργο. Την ίδια ακριβώς στιγμή ο ηλεκτροκινητήρας δίνει μία μικρή επιπλέον κίνηση στον στροφαλοφόρο για να πάρει τα πάνω του και να δώσει ξανά ζωή στο μοτέρ. Στα συμβατικά συστήματα start/stop ο κινητήρας ξέρει ποιος κύλινδρος είναι σε φάση καύσης εφόσον ο ηλεκτροκινητήρας έχει γυρίσει τον στροφαλοφόρο.

mazda-i-stop-5Γιατί ο κινητήρας δεν εκκινεί μόνο από τον κύλινδρο και θέλει βοήθεια από τον ηλεκτροκινητήρα ; Μελέτες των μηχανικών της Mazda έδειξαν πως η εκκίνηση μόνο με τον ένα κύλινδρο απαιτεί μεγαλύτερη ακρίβεια στην τοποθέτηση των εμβόλων ενώ αφήνει και περισσότερα κατάλοιπα (άκαυστα αέρια) στον θάλαμο καύσης. Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε τον ψεκασμό μεγαλύτερης ποσότητας καυσίμου. Επίσης, για να εξασφαλιστεί η προβλεπόμενη ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιεί το σύστημα i-stop υπάρχουν δύο μπαταρίες. Η κλασική βασική για την γενικό ηλεκτρικό κύκλωμα και μία μικρότερη αποκλειστικά για το ξύπνημα του κινητήρα.

Όταν το αυτοκίνητο τείναι να ακινητοποιηθεί και ο οδηγός πατά τον συμπλέκτη, ο κινητήρας απενεργοποιείται το i-stop ευθυγραμμίζει τα έμβολα στην μέση της διαδρομής τους.

Στο νέο Mazda 3 με τον δίλιτρο κινητήρα (ισχύος 151 ίππους, εκπομπές 159 γραμμ./χλμ. CO2) που χρησιμοποιεί το σύστημα i-stop η κατανάλωση περιορίζεται στα 6,8 λίτρα/100 χλμ., 14% μεγαλύτερη οικονομία σε σχέση με τον προηγούμενο δίλιτρο. Βέβαια, στο νέο κινητήρα μεγάλο ρόλο παίζει η ύπαρξη άμεσου ψεκασμού, απευθείας στον κύλινδρο, καθώς στο προηγούμενο ο ψεκασμός γίνεται στον αυλό εισαγωγής. Σημειώστε πως το i-stop μπορεί να συνδυαστεί μόνο με κινητήρες άμεσου ψεκασμού.

H λογική των συστημάτων stop/start sπου απενεργοποιούν αυτόματα τον κινητήρα και τον ενεργοποιούν ξανά με το πάτημα του συμπλέκτη είναι απλή: τα αυτοκίνητα που δεν κινούνται δεν πρέπει και να ρυπαίνουν. Άρα πότε μου χρειάζεται ένα σύστημα σαν το i-stop; Όταν κινούμαι στην πόλη; Αν μένω στην επαρχία μου είναι χρήσιμο και τα κάνω απόσβεση τα παραπάνω χρήματα που θα καταθέσω; Τελικά, μήπως είναι ένα ακόμη gadget ή όντως είναι ουσιαστικό; Περιμένω τα σχόλια σας…

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close