ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Head-Up Display, εικονική απεικόνιση!

A6110120

Από τα αεροσκάφη στο αυτοκίνητο. Σε τι χρησιμεύει το HUD (Head-Up Display) και πως λειτουργεί;

eurofighter-head-up-displayΗ εικόνα που βλέπετε προέρχεται από κόκπιτ ενός Eurofighter που πετά στα 1.500 ft με ταχύτητα 800 km/h διανύοντας 220 μέτρα ανά δευτερόλεπτο. Στη συνέχεια του άρθρου μπορείτε να δείτε μία παρόμοια φωτογραφία από το ταμπλό ενός συμβατικού αυτοκινήτου που εφοδιάζεται με σύστημα Head-Up Display (HUD). Μελέτες έχουν δείξει πως ένας μέσος οδηγός χρειάζεται περίπου ένα ολόκληρο δευτερόλεπτο για να αναγνώσει τις ενδείξεις στο πίνακα οργάνων. Για να γίνει αντιληπτό πόσο σημαντικό είναι αυτό το δευτερόλεπτο ένα αυτοκίνητο που κινείται με 50 km/h έχει διανύσει περίπου 16,6 μέτρα. Χάρη στο HUD ο οδηγός χρειάζεται πολύ λιγότερο χρόνο για να δει τις ενδείξεις αφού απλά μετακινεί το βλέμμα του δίχως να υπάρχει αυχενική κίνηση (εξού και ο όρος head-up). Έτσι, ο χρόνος αντίδρασης του οδηγού μειώνεται κάτω από μισό δευτερόλεπτο, κάτι που μπορεί να αποβεί σωτήριο π.χ. στην περίπτωση που ένας πεζός διασχίζει αφηρημένος τον δρόμο.

Όπως είπαμε παραπάνω, το HUD είναι ένα σύστημα προβολής ενδείξεων σε ψηφιακή μορφή στην επιφάνεια του παρμπρίζ ώστε ο χρήστης (οδηγός ή πιλότος) να είναι συγκεντρωμένος, να μην αποσπάται η προσοχή του από την δραστηριότητα που εκτελεί εκείνη την ώρα. Βέβαια, συστήματα σαν το HUD είναι ιδιαίτερα χρήσιμα στην εξαιρετικά γρήγορη οδήγηση. Για παράδειγμα πριν από περίπου μία δεκαετία είχα παρευρεθεί σε παρουσίαση της Chevrolet Corvette σε οβάλ πίστα στη Γαλλία. «Στρίβοντας» στο πέταλο της πίστας με τέρμα γκάζι ήταν ολίγον ρίσκο να κοιτάς το κοντέρ αλλά χάρη στο HUD μπορούσα να δω στο παρμπρίζ πιο εύκολα το «κοντέρ» να αγγίζει τα 283 km/h!

Διαβάστε εδώ πολλά και ενδιαφέροντα θέματα τεχνολογίας!

color-head-up-display-hud-bmw-2011Η πρώτη εφαρμογή HUD έγινε γνωστή προπολεμικά από ένα πολεμικό αεροσκάφος. Ωστόσο, η πρώτη σοβαρή εφαρμογή καταγράφηκε το 1958 στο Buccaneer (μικρό μαχητικό του βρετανικού ναυτικού). Αργότερα υιοθετήθηκε σε κάθε μαχητικό αεροσκάφος ενώ στις αρχές της δεκαετίας 1980 το σύστημα πέρασε και στα πολιτικά αεροσκάφη. Η πρώτη εφαρμογή σε αυτοκίνητο παραγωγής ήταν το 1988 στην Cutlass Supreme της Oldsmobile ενώ σήμερα υπάρχουν HUD με έγχρωμες ενδείξεις για την ταχύτητα, το σύστημα πλοήγησης κ.α. Μια παραλλαγή του HUD είναι το HMD (Helmet Mounted Display) όπου η επιφάνεια απεικόνισης είναι ενσωματωμένη προς το κράνος και όχι στην κρυστάλλινη επιφάνεια (καλύπτρα ή παρμπρίζ). Μία από τις πρώτες εφαρμογές για το HMD ήταν στο Mirage F1AZ ενώ χρησιμοποιείται ευρέως στα κράνη στρατιωτών σε ειδικά σώματα.

A6110121

Η αρχή λειτουργίας των συστημάτων HUD βασίζεται σε τρία βασικά εξαρτήματα, τον συνδυασμό ενός σετ από κάτοπτρα, την μονάδα ψηφιακής προβολής και την πρόσθετη στο παρμπρίζ επιφάνεια απεικόνισης. Δίχως να μπούμε σε λεπτομέρειες αναλύοντας θεωρίες της οπτικής να πούμε με απλά λόγια πως η μονάδα προβολής ρίχνει την δέσμη της πάνω σε μία σειρά από κάτοπτρα. Η τελική απεικόνιση εμφανίζεται πάνω σε ένα λεπτό φιλμ (TFT ή Thin Film Transistor) κολλημένο πάνω στο παρμπρίζ το οποίο χάρη σε ένα τρικ διάθλασης της δέσμης δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι οι ενδείξεις βρίσκονται σε πολύ μεγαλύτερη απόσταση από ότι είναι (σε παρόμοια ιδέα βασίζεται και ο τρόπος απεικόνισης του ψηφιακού πίνακα ενδείξεων στις δύο πρώτες γενιές του Toyota Yaris, η πρόσφατη έχει αναλογικό πίνακα).

SMS===>Πως λειτουργεί ο αισθητήρας βροχής;

HUD σε όλο το παρμπρίζ!

Πως σας φαίνεται η ιδέα ενός συστήματος HUD που να… εκτείνεται σε ολόκληρο το παρμπρίζ; Στο παρακάτω βίντεο η εταιρία Autoglass παρουσιάζει μία αρκετά πρωτότυπη ιδέα την οποία γλυκοκοιτάζουν πολλοί κατασκευαστές που θέλουν να την ενσωματώσουν σε μοντέλα παραγωγής που θα κυκλοφορήσουν τέλη δεκαετίας. Βέβαια, υπάρχουν κάποια μικρά ζητήματα όπως το σύστημα προβολής που θα εκτείνεται σε όλη την επιφάνεια και γενικότερα το όλο κόστος αρχικής τοποθέτησης ή ενδεχόμενης αντικατάστασης. Παρά ταύτα παραμένει μία καλή ιδέα π.χ. ειδικά για τους επαγγελματίες οδηγούς που μπορούν να κινούνται στην πόλη με ενσωματωμένες τις ενδείξεις του συστήματος πλοήγησης ή της κινητής τηλεφωνίας στο… παρμπρίζ τους!

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button