ΔΙΑΦΟΡΑΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

Περί ντίζελ, ηλεκτρικών και λιγνίτη…

diesel electricity

Γιατί ένας πετρελαιοκινητήρας είναι πιο αποδοτικός από μία μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος;

«Ας είμαστε ρεαλιστές, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) είναι ανοησίες» είχε δηλώσει πριν από περίπου ένα μήνα στη Σαγκάη ο Harald Wester, το αφεντικό της Maserati, εκφράζοντας εν ολίγοις και την στάση του ιταλικού γκρουπ που παρακολουθεί από μακριά την ηλεκτροκίνηση. «Όλοι μιλούν για τα EV αλλά η εκπομπή CO2 διαφέρει πολύ από χώρα σε χώρα, ας είμαστε ειλικρινείς. Αν ο στόχος είναι να μειωθεί το CO2 τότε οι απαντήσεις έρχονται από το ντίζελ και το φυσικό αέριο. Τα ηλεκτρικά δεν είναι η λύση».

Πόσο CO2 «εκπέμπει» το EV σας;

Για τους ντίζελ, τα έχουμε πει: σε μερικά χρόνια η τεχνολογία τους θα είναι ασύμφορη για μικρότερα αυτοκίνητα εκτοπίζοντας τους προς τις λιμουζίνες και τα SUV. Ακόμη και έτσι θα αποτελούν ιδανική λύση. Όσον αφορά τα ηλεκτροκίνητα: μην περιμένετε θαύματα πριν το 2025. Η τεχνολογία των μπαταριών θα αργήσει να εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να είναι χρηστική όσο τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Ας επιστρέψουμε, όμως, στα λόγια του Wester που επιχειρηματολογεί λέγοντας πως ένα μέσο EV για να διανύσει ένα χιλιόμετρο στην Ευρώπη εκπέμπει 86 g CO2, 110 g στις ΗΠΑ και 191 g στην Κίνα. Κάτι για το οποίο είχαμε μιλήσει σε σχετικό άρθρο.

Πόσο αξιόπιστες είναι οι εργοστασιακές μετρήσεις;

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει ένα άρθρο του Jay Nagley (autocar.co.uk) που λέει πως ένας πετρελαιοκινητήρας είναι πιο αποδοτικός από μια ηλεκτροπαραγωγική μονάδα λιγνίτη. Και αυτό διότι από την ενέργεια που παράγεται σε μια τέτοια μονάδα μόνο το 38% είναι ωφέλιμη (σύμφωνα με την βρετανική κυβέρνηση) ενώ η απόδοση ενός σύγχρονου ντίζελ ξεπερνά το 40%. Με άλλα λόγια: η καύση λιγνίτη για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η μεταφορά του στο δίκτυο και η επαναφόρτιση των μπαταριών είναι -αν όχι λιγότερο- περίπου το ίδιο αποδοτική!

Κάπως έτσι εξηγείται πως η έμμεση εκπομπή CO2 ενός Nissan Leaf ή Renault Fluence που καταναλώνει βρετανικό ρεύμα αντιστοιχεί σε 75-80 g/km. Όχι καλύτερα από ένα Ford Focus 1.6 TDCi Econetic με 88 g/km CO2 ή πολύ περισσότερα μοντέλα που δεν ξεπερνούν το φράγμα των 100 g/km CO2. Βέβαια, στην Γαλλία που τα 4/5 της ηλεκτρικής ενέργειας προέρχονται από πυρηνική ενέργεια το CO2πέφτει δραματικά στα 12 g/km.

Αλλαγή μπαταριών από την Tesla σε 90 sec!

Πως όμως είναι δυνατόν ένα φτηνό ντίζελ μοντέλο να είναι πιο αποδοτικό από μια ηλεκτροπαραγωγική μονάδα επένδυσης εκατομμύριων ευρώ; Ο ηλεκτρονικός έλεγχος είναι η απάντηση που δίνει ο Roelant de Waard, στέλεχος της Ford: «Τα μικροτσίπ έχουν κάνει τον έλεγχο των κινητήρων τόσο ακριβή όσο στα πολύπλοκα εργοστάσια». Με το σκεπτικό, βέβαια, πως το 1980 οι αποδόσεις ενός τυπικού βενζινοκινητήρα και ενός ντίζελ έφταναν περίπου 23% και 28% αντίστοιχα ενώ σήμερα έχουν βελτιωθεί παρουσιάζοντας αύξηση κατά το ήμισυ.

Μήπως τελικά για να μειωθεί το CO2 το πρόβλημα δεν είναι οι κινητήρες ούτε τα ηλεκτροκίνητα. Το πρόβλημα μπορεί να είναι ο τρόπος με τον οποίο παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια και αν δεν αυξηθεί το ποσοστό των ανανεώσιμων πηγών τότε δεν υπάρχει λόγος να συζητάμε για CO2 (στα συμβατικά αυτοκίνητα) ή μηδενικές εκπομπές (στα ηλεκτροκίνητα). Το θέμα περιπλέκεται περισσότερο αν π.χ. φτάσουμε το 2025 να κυκλοφορούν εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα. Τότε τι θα έχει γίνει; Θα έχουν κατασκευαστεί ακόμη περισσότερα εργοστάσια που θα είναι λιγότερο αποδοτικά από ένα φτηνό πετρελαιοκίνητο;

Έχουν νόημα τα πέντε αστέρια του Euro NCAP;

Με το ηλεκτρικό δίκτυο τι θα γίνει; Θα μπορούν να αντέξουν οι υπέργειες καλωδιώσεις τις καταναλωτικές απαιτήσεις των EV; (Στην χώρα μας σίγουρα όχι, εδώ καλά-καλά δεν μπορούν να σηκώσουν τα κλιματιστικά το καλοκαίρι…). Ήδη σε τεχνολογικά φόρουμ μιλούν για την μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας υπογείως ή σε μεγάλα αστικά κέντρα μέσω του δικτύου του μετρό. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο -από τα πολλά- θέμα προς συζήτηση…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά.

Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock.

Το caroto team σας ευχαριστεί!