Ένας αιώνας Maserati!

maserati_logo_wallpaper_2-normal

Όλα άρχισαν όπως αρχίζουν συνήθως οι ωραίες αυτοκινητιστικές ιστορίες. Από ταλαντούχους νεαρούς που άφησαν το πάθος να οδηγήσει τα βήματά τους.

officine-alfieri-maseratiΜόνο που στην προκειμένη περίπτωση δεν μιλάμε για έναν αλλά για πέντε νέους, αδέρφια από τη Βογκέρα της Ιταλίας. Οι Alfieri, Bindo, Ettore, Ernesto και Carlo δεν περίμεναν να ενηλικιωθούν για να πιάσουν δουλειά στα μηχανουργεία της εποχής. Το μεγαλύτερο ταλέντο ήταν ίσως ο πρωτότοκος, Carlo, που πριν κλείσει τα 20 είχε σχεδιάσει ήδη έναν μονοκύλινδρο κινητήρα μοτοποδηλάτου για την Anzano del Parcos. Επιτυχημένος μηχανικός, αναβάτης και οδηγός αγώνων, δούλεψε για τη Fiat, την Isotta Fraschini τη Bianchi και τη Junior. Προσλαμβάνοντας σταδιακά σε αυτές τις δουλειές τα αδέρφια του, τους έδωσε την ευκαιρία να αναπτύξουν το ταλέντο τους, που μετουσιώθηκε τελικά, την 1η Δεκέβρη του 1914, στην ίδρυση της Maserati. Ίσως σαν φόρο τιμής προς τον ίδιο, που άφησε την τελευταία του πνοή το 1910, από φυματίωση…

maserati-tipo-26Τα πρώτα χρόνια η εταιρία ασχολήθηκε με την ανάπτυξη και υποστήριξη αγωνιστικών αυτοκινήτων της Diatto, καθώς και με την παραγωγή μπουζί. Το 1926 όμως, με το κλείσιμο της Diatto, έβαλαν στο πρώτο αυτοκίνητο, Tipo 26, την υπογραφή τους. Ήταν η ίδια χρονιά που ο Alfieri κέρδισε με μία από τις δημιουργίες του το Targa Florio! Όσο για το λογότυπο, την τρίαινα, την εμπνεύστηκε ο Mario, από την κρήνη του Ποσειδώνα, στη Μπολόνια.

SMS==> Επινοήσεις και εφευρέσεις «born in US»!

indianapolis_500_8CTFΤα αυτοκίνητα που κατασκεύαζαν, με 4, 6, 8 και 16 κυλίνδρους, δεν άργησαν να δημιουργήσουν αίσθηση, αν και απέναντί τους είχαν πάντα την κραταιά Alfa Romeo. Τα χρόνια κύλησαν καλά, μέχρι το 1932, όπου πέθανε και ο Alfieri, μετά από επιπλοκές στο συκώτι του, κατάλοιπο από ένα παλαιότερο ατύχημα του 1928. Οι Bindo , Ettore και Ernesto συνέχισαν να παράγουν αγωνιστικά αυτοκίνητα μέχρι το 1937 όπου και πούλησαν τις μετοχές της εταιρίας στην οικογένεια Adolfo Orsi. Αυτοί, 3 χρόνια αργότερα, μετέφεραν την έδρα της εταιρίας στην πατρίδα τους, τη Μόντενα, την ίδια εποχή που είχε ξεκινήσει να λάμπει ένα ακόμα τοπικό άστρο, αυτό του Enzo Ferrari. Οι επιτυχίες συνεχίστηκαν ακόμα και τα τελευταία χρόνια πριν τον πόλεμο, απέναντι στις πανίσχυρες αρμάδες των Mercedes-Benz και Auto Union. Μάλιστα μία 8CTF κατάφερε να κερδίσει 2 φορές το Indianapolis 500, το μόνο ιταλικό αυτοκίνητο που κέρδισε ποτέ εκεί.

SMS==> Ποιος επινόησε το τούρμπο;

Με την έναρξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου , οι αδελφοί Maserati, που παρέμεναν στην εταιρία, εστίασαν την προσοχή τους στην παραγωγή μπουζί και άλλων εξαρτημάτων για την ιταλική πολεμική βιομηχανία. Κάποια στιγμή μάλιστα ασχολήθηκαν με ζήλο για να κατασκευάσουν ένα ξεχωριστό V16 μοντέλο για το Benito Moussolini, σε μία άτυπη κόντρα με τον Ferdinard Porsche, που ετοίμαζε κάτι αντίστοιχο για τον Hitler…

Maserati_250F_FangioΣτη Maserati έμειναν ως το 1947, που έληξε το δεκαετές συμβόλαιό τους και αποφάσισαν να αποχωρίσουν για να ιδρύσουν την OSCA, μία νέα ιταλική εταιρεία σπορ αυτοκινήτων. Λίγο μετά την έξοδό τους, ο Adolfo Orsi αποφάσισε να παράγει και αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, όπως τα 4CLT, 8CLT και A6 -series. Χρονιά σταθμός υπήρξε το 1954, όπου παρουσιάστηκε η 250F, το αγωνιστικό της εταιρίας για τη Formula 1. Εφοδιασμένη με έναν εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα 2,5 λίτρων, απόδοσης 270 ίππων στις 8.000 σ.α.λ. μπορούσε να φτάνει τα 300 χλμ./ώρα. Με μία τέτοια ο Juan Manuel Fangio κέρδισε το πρωτάθλημα των οδηγών το 1954 και το 1957.

SMS==> Spyker 60 HP, το εφαλτήριο της τετρακίνησης!

Maserati_250F_-_1954_-_004Ίσως ο καλύτερος επίλογος σε μία άξια αγωνιστική πορεία, όπου έμελλε να τερματίσει, μετά την τραγωδία του Guidizzolo, στο Mille Miglia, την ίδια χρονιά.
Όπως ακριβώς έπραξε η Mercedes δύο χρόνια πριν, με την αντίστοιχη τραγωδία του Levegh στο Le Mans, έτσι και η Maserati συνέχισε κυρίως με την παραγωγή πολυτελών αυτοκινήτων δρόμου. Αυτή η εποχή αποδείχθηκε μια χρυσή περίοδος για τον ιταλό κατασκευαστή, με τη δημιουργία της 3500GT εκείνο το έτος, της οκτακύλινδρης 5000 το 1959 και της Sebring, τρία χρόνια αργότερα.

3500GTΤο 1963, το Mistral 2 +2, σε coupe και Spider αμάξωμα έκανε την εμφάνισή του, μαζί με το πρώτο τετράθυρο αυτοκίνητο της εταιρείας, την Quattroporte. Αμφότερα δημιουργίες του Pietro Frua. Σειρά είχε η εκπληκτική Ghibli, που έκανε το ντεμπούτο της το 1967, ακολουθούμενη από τη Ghibli Spider, που παρουσιάστηκε δύο χρόνια αργότερα. Η τελευταία έφερε V8 κινητήρα 330 ίππων και μπορούσε να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε λιγότερα από 7 δλ. Ξεπερνώντας σε τελική ταχύτητα τα 250 χλμ./ώρα.

Παρόλα αυτά, έπειτα από μία αποτυχημένη εμπορική συμφωνία μεταξύ των Adolfo Orsi και του Juan Peron της Αργεντινής, τα οικονομικά της εταιρίας άρχισαν να μην πηγαίνουν καλά. Αποτέλεσμα αυτού ήταν ο Orsi να πουλήσει το 1967 ένα ποσοστό της τάξης του 60% της εταιρίας στη Citroen, η οποία ετοιμαζόταν να σχεδιάσει τη νέα της ναυαρχίδα και την ενδιέφερε η συνεργασία με τη Maserati. Τέσσερα χρόνια αργότερα, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία αγόρασε και τις υπόλοιπες μετοχές…

SMS==> Δείτε το χρονικό της εξέλιξης στην μετάδοση και τους κινητήρες

Maserati-BoraΤα πρώτα δείγματα γραφής ήταν μάλλον θετικά, με τα νέα Merak , Khamsin και Bora να κάνουν την εμφάνισή τους στο προσκήνιο. Από τους 300 εργαζόμενους του 1968, η εταιρία αριθμούσε 900 εργαζομένους το 1974! Δυστυχώς όμως, η πετρελαϊκή κρίση του 1973 ανέτρεψε τα πάντα. Μετά από τη σημαντική πτώση της ζήτησης, η Citroën αναγκάστηκε να κηρύξει πτώχευση στη Maserati.

Maserati_250F-TC0007-largeΕκεί κάπου, τρεις μήνες αργότερα, εμφανίστηκε ο Alejandro De Tomaso, ο οποίος αγόρασε ένα μερίδιο 30% από αυτή. Όντας παλιός οδηγός της Maserati με τη 250F στη Formula 1 και πεπεισμένος ότι μία τέτοια αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει μόνο παρελθόν αλλά και μέλλον, εφάρμοσε ένα σκληρό σχέδιο αναδιάρθρωσης. Έδιωξε το μισό προσωπικό, διοικητικούς και εργάτες, σχεδίασε νέα μοντέλα, όπως τα Kyalami, Quattroporte III και Ghibli II και προσπάθησε να φέρει τη Maserati πιο κοντά στο ευρύ κοινό, με ο,τι αυτό συνεπάγεται για το σχεδιασμό και τη φιλοσοφία των αυτοκινήτων που παρήγαγε.

Maserati-GhibliΗ Biturbo, για παράδειγμα, δεν ήταν τίποτε άλλο από μία προσπάθεια της εταιρίας να χτυπήσει την BMW Σειράς 3, με αρκετή ισχύ μεν αλλά χαμηλή ποιότητα κατασκευής. Αντίστοιχα το Chrysler TC by Maserati του 1989 κατά πολλούς συμβόλισε τον απόλυτο ξεπεσμό της φίρμας, όντας ένα Dodge Daytona με άλλο σήμα, το οποίο «έθαψε» ο αυτοκινητιστικός τύπος της εποχής. Η άσχημη τροπή αλλά και ένα εγκεφαλικό στα 65 του χρόνια, οδήγησε τον De Tomaso στην πώληση toy 51% της Maserati στη Fiat.

SMS==> Lamborghini, από τα αλώνια στα σαλόνια!

maserati-mc12Εκεί κάπου άρχισε πάλι η ανάκαμψη. Κάνοντας σοβαρές επενδύσεις και σχεδιάζοντας μοντέλα όπως η 3200 GT του 1998, η ιταλική φίρμα αρχίζει να ξαναπαίρνει τα πάνω της. Μάλιστα, σε μία μετέπειτα αναδιάρθρωση του ομίλου, η Fiat μεταβίβασε την εταιρία στη Ferrari, για ευνόητους οικονομικούς και όχι μόνο λόγους. Νέα μοντέλα, όπως η πέμπτη γενιά της Quattroporte και η GranTurismo ξανάδωσαν το χαμένο κύρος, ενώ το 2007, για πρώτη φορά μετά από 17 χρόνια, η εταιρία επέστρεψε στην κερδοφορία.

2013-maserati-quattroporteΠλέον, η Maserati βρίσκεται σε φάση περαιτέρω ανάπτυξης, με νέες προτάσεις όπως η καινούρια Ghibli αλλά και το Levante, ένα Crossover που θα λανσαριστεί το 2015. Αναμφίβολα περνάει μία από τις καλύτερες στιγμές της ιστορίας της. Μίας ιστορίας που κλείνει φέτος 100 χρόνια και, όπως φαίνεται, θα συνεχίσει για πολλά ακόμα.

Σας άρεσε το συγκεκριμένο ιστορικό άρθρο; Διαβάστε ακόμη περισσότερα κάνοντας κλικ εδώ!

Ετικέτες

Μιχάλης Κατωπόδης

Ένας ακόμα εραστής της αυτοκίνησης (sic) με προϋπηρεσία σε διάφορα περιοδικά -και sites-αυτοκινήτου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close