BLOGΔΙΑΦΟΡΑΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑΝίκος Ι. Μαρινόπουλος

10 πράγματα για την αυτόνομη οδήγηση [blog]

M

Μέχρι πριν από μερικά χρόνια ένα αυτοκίνητο που θα κινείται στους δημόσιους δρόμους με τον οδηγό αμέτοχο, έμοιαζε με σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Το επόμενο μεγάλο γεγονός στο αυτοκίνητο δεν είναι άλλο από την αυτόνομη οδήγηση. Μάθετε 10 πράγματα που ίσως δεν γνωρίζατε μέχρι σήμερα…

EUREKA Prometheus mercedes1. Πότε ξεκίνησε η ιδέα του αυτόνομου αυτοκινήτου; Το 1939 η GM παρουσίασε δημόσια ένα δίκτυο από ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ελέγχονταν ασύρματα. Το 1985 το αμερικανικό τμήμα ερευνών αμύνης εξελίσσει σύστημα αυτόνομης οδήγησης. Δύο χρόνια αργότερα η Daimler-Benz (σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Μονάχου) εξοπλίζει ένα βαν που με την βοήθεια κάμερας κινείται στους δρόμους με 60 χλμ./ώρα. Την ίδια χρονιά η Κομισιόν ξεκινά το EUREKA Prometheus πρόγραμμα που είχε στοιχίσει περίπου 750 εκ. ευρώ. Το 1995 μια αυτοματοποιημένη Mercedes-Benz S-Class διανύει 1.584 χλμ. από το Μόναχο στην Κοπεγχάγη με ανώτατη ταχύτητα 175 km/h στην γερμανική Autobahn. Ο ανθρώπινος παράγοντας συμμετείχε μόλις στο 5% του ταξιδιού. Το 1996 μία Lancia Thema διανύει 1.900 χλμ. σε 6 μέρες. Το 94% της απόστασης έγινε στον αυτόματο, ενώ η μεγαλύτερη συνεχής διαδρομή ήταν για 55 km. Ήταν το πρόγραμμα ARGO που ξεκίνησε από το Πανεπιστήμιο της Πάρμα και έμεινε γνωστό ως «Mille Miglia in Automatico». Την περίοδο 2000-2010, συστήματα αυτόνομης οδήγησης εξελίσσουν πλέον οι περισσότεροι κατασκευαστές. Μία αυτόνομη BMW 330i κάνει γύρους στο Nurburgring το 2009, ένα Audi TT τρέχει στην ανάβαση του Pikes Peak το 2010. Η Volvo παρουσιάζει το πιλοτικό πρόγραμμα SARTRE. Από τo 2011 η Google καταφέρνει να «πείσει» την πολιτεία της Νεβάδα για τη νομιμότητα των ρομποτικών αυτοκινήτων…

V2. Σε τι φάση βρίσκονται τα αυτόνομα αυτοκίνητα; Οι περισσότεροι κατασκευαστές έχουν ήδη προχωρήσει ώστε αρκετά συστήματα να δημιουργούν ένα ημιαυτόνομο αυτοκίνητο. Για παράδειγμα, υπάρχουν συστήματα που πλέον αναγνωρίζουν τα σήματα κυκλοφορίας και περιορίζουν ανάλογα την ταχύτητα του αυτοκινήτου, το ενεργό cruise control διατηρεί σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, η αυτόνομη πέδηση προειδοποιεί ή φρενάρει το αυτοκίνητο σε περίπτωση σύγκρουσης, ένα ραντάρ «διαβάζει» τις λωρίδες κυκλοφορίας και διατηρεί το αυτοκίνητο μέσα σε αυτή κ.α. Όλα αυτά τα συστήματα συγκλίνουν σε ένα πλήρως αυτόνομο αυτοκίνητο, όπου ο οδηγός θα έχει τον ρόλο ενός απλού επιβάτη!

A3. Πότε θα κυκλοφορήσουν τα πρώτα αυτόνομα; Από το 2017 και σε ορισμένες πολιτείες των ΗΠΑ θα αρχίσουν να βγαίνουν στους δρόμους τα πρώτα αυτόνομα αυτοκίνητα. Περίπου την ίδια χρονιά και σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες θα επιτρέπεται υπό προϋποθέσεις η αυτόνομη οδήγηση (ή ακριβέστερα αυτόνομη κίνηση από την στιγμή που ο οδηγός θα παραμένει αμέτοχος). Πάντως, μην περιμένετε πως θα γεμίσουν οι δρόμοι από αυτόνομα αυτοκίνητα, καθώς η εν λόγω τεχνολογία θα ξεπεράσει το νηπιακό στάδιο από το 2020 και μετά.

autonomous driving (6)4. Που θα επιτρέπεται η αυτόνομη κίνηση; Η τεχνολογία βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο και για αυτό η αυτόνομη κίνηση θα επιτρέπεται μόνο σε άρτια σχεδιασμένους και κατάλληλα δομημένους αυτοκινητόδρομους.

5. Τι προβλέπεται νομοθετικά; Εδώ υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα το οποίο ακόμη και σήμερα δεν έχει ξεκαθαρίσει. Για παράδειγμα, στην περίπτωση ατυχήματος και όταν το αυτοκίνητο κινείται στον «αυτόματο» ποιος θα κατηγορηθεί; Αφενός ο οδηγός μπορεί να ισχυρισθεί πως δεν είχε τον έλεγχο του αυτοκινήτου μιας και δεν είχε τα χέρια του στο τιμόνι, αφετέρου θα μπορούσε ίσως να αντιδράσει έγκαιρα. Ωστόσο, εδώ θα ήταν άκυρο ένα σημαντικό μέρος της αυτόνομης… απόλαυσης, έτσι δεν είναι; Για αυτό το λόγο προβλέπεται ένα «μαύρο κουτί» που θα συγκεντρώνει διάφορα δεδομένα. Που και εδώ τίθεται το θέμα των προσωπικών δεδομένων και ας έχει να κάνει με το που σταματήσαμε χτες το βράδυ…

autonomous driving (1)6. Σε τι ωφελεί η αυτόνομη οδήγηση; Θεωρητικά η αυτόνομη ελεγχόμενη κίνηση σε «κομβόι» προσφέρει σημαντικά οφέλη όπως ασφάλεια στον δρόμο, μειωμένη κατανάλωση, μειωμένους ρύπους και καλύτερη ποιότητα οδήγησης. Πέρυσι τέτοια εποχή η Google, η μεγαλύτερη σε οικονομικό μέγεθος εταιρία στον κόσμο, ανακοίνωσε πως στα έξι χρόνια του πιλοτικού προγράμματος και μετά από πάνω από 3 εκ. χιλιόμετρα αυτόνομης οδήγησης έχουν σημειωθεί μόλις 11 ατυχήματα!

7. Θα δούμε αυτόνομα city-cars; Αν θα επιτραπεί η κίνηση των αυτόνομων αυτοκινήτων στις πόλεις αυτό θα εξαρτηθεί από την πρόοδο της τεχνολογίας καθώς προέχει η ασφάλεια και των πεζών.

HERE-MAPS8. Ποιες τεχνολογίες χρειάζεται ένα αυτόνομο όχημα; Χονδρικά το πακέτο περιλαμβάνει διάφορους αισθητήρες όπως: μία βασική κάμερα, μία έγχρωμη για να αναγνωρίζει τα φανάρια, μία ευρυγώνια για να «σκανάρει» το περιβάλλον και να προσδιορίζει το στίγμα του αυτοκινήτου στο χώρο, τέσσερα μικρού εύρους ραντάρ και τρία μακρύτερης εμβέλειας κ.λπ. Το όλο σύστημα μπορεί να ανιχνεύει σε απόσταση έως 200 μέτρα και να «σκανάρει» πάνω από 25 φορές το δευτερόλεπτο. Όλα τα δεδομένα από τους αισθητήρες μεταβιβάζονται σε μία ηλεκτρονική μονάδα ώστε αυτή να γνωρίζει τον περιβάλλοντα χώρο και με την βοήθεια του συστήματος GPS να κατευθύνει το αυτοκίνητο.

Mercedes-Benz S 500 INTELLIGENT DRIVE9. Ποιο είναι το βασικό συστατικό για μία απροβλημάτιστη αυτόνομη πλοήγηση; Οι αξιόπιστοι χάρτες. Σύμφωνα με την HERE, οι χάρτες HD Live Map είναι οι πιο προηγμένοι που υπάρχουν αυτή την στιγμή στον κόσμο για απομακρυσμένη χρήση (μέσω «σύννεφου», δηλ. cloud υπηρεσίας) και που είναι ήδη διαθέσιμοι για τα σύγχρονα αυτοκίνητα. Εννοείται πως οι χάρτες τέτοιου είδους τρέχουν μέσω ενός διακομιστή και πως χάρτες σαν τους HD Live Map προσφέρουν όλα τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο (real time). Πέρυσι οι Audi, BMW και Mercedes έδωσαν πολλά δισεκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσουν τα δικαιώματα των χαρτών από την Nokia, ενώ στο παιχνίδι έχουν μπει για τα καλά οι Google, Microsoft και Apple που συνεργάζονται με άλλους κατασκευαστές.

Mercedes-Benz_Joystick_F200_Concept_1996 (2)10. Η αυτόνομη οδήγηση θα καταργήσει το τιμόνι; Ο Han Hendriks, αντιπρόεδρος της εταιρίας Johnson Controls, η οποία ειδικεύεται στα ηλεκτρονικά συστήματα αυτοκινήτων, απαντώντας σε ερώτηση της «The Detroit News» δήλωσε πως «…μετά το 2025 θεωρώ πιθανό ο ρόλος του τιμονιού στα αυτοκίνητα να είναι λιγότερο πρωταρχικός και σημαντικός». Συνεχίζοντας είπε μεταξύ άλλων πως στο εσωτερικό των πλήρως αυτόνομων αυτοκίνητων θα υπάρχουν λιγότερα χειριστήρια και οι οδηγοί τους θα χρειάζεται να κάνουν λιγότερους χειρισμούς και ελέγχους. Πάντως, η γνώμη μας είναι πως θα αργήσει πολύ η εποχή που το κλασικό στρόγγυλο τιμόνι θα αντικατασταθεί από ένα joystick…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button