ΔΙΑΦΟΡΑ

130 χρόνια ποδήλατα από την Opel

130 years of bicycle tradition at Opel

Η φετινή χρονιά σηματοδοτεί μία σημαντική επέτειο για τον κόσμο του ποδηλάτου: η Opel γιορτάζει 130 χρόνια από την παραγωγή του πρώτου ποδηλάτου της που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της μάρκας κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της εταιρίας.

130 years of bicycle tradition at OpelΑφού κατασκεύασε το πρώτο ποδήλατο με μεγάλο εμπρός τροχό (το λεγόμενο penny farthing), την άνοιξη του 1886, η Opel εξελίχθηκε στην παγκοσμίως μεγαλύτερη κατασκευάστρια ποδηλάτων τη δεκαετία του 1920. Ακόμα και η απειλητική οικονομική κρίση του 1929 δεν κατάφερε να αναχαιτίσει την επιτυχία της επιχείρησης ποδηλάτων. Παρόλα αυτά, η Opel πούλησε αυτή την επιχειρηματική της μονάδα της στη Γερμανική κατασκευάστρια ποδηλάτων και αυτοκινήτων NSU, το Δεκέμβριο του 1936, θέλοντας να αφοσιωθεί πλήρως στην παραγωγή αυτοκινήτων.

Χρειάστηκαν περίπου 75 χρόνια για να επιστρέψει η Opel στις ρίζες της, στο ποδήλατο – κατά μία έννοια. Με το RAD e, η εταιρεία λανσάρισε μία περιβαλλοντικά συμβατή σχεδιαστική μελέτη το 2012 ως γέφυρα της παράδοσης του παρελθόντος με το μέλλον. Το ηλεκτρικό ποδήλατο ήταν ταυτόχρονα ένα όραμα του ποδηλάτου του μέλλοντος. Επειδή στην εποχή της αστικοποίησης και της εναλλακτικής μετακίνησης, τα e-bikes αναμένεται να παίξουν όσο και σημαντικότερο ρόλο στις μελλοντικές φιλοσοφίες συστημάτων μεταφορών.

Επαγγελματικό ταξίδι στο Παρίσι εμπνέει τον Adam Opel

130 years of bicycle tradition at Opel23 χρόνια αφότου ίδρυσε την εταιρεία –μέχρι τότε η Opel κατασκεύαζε μόνο ραπτομηχανές– ο Adam Opel επέστρεψε από ένα επαγγελματικό ταξίδι στο Παρίσι το 1885. Πριν από αυτό το ταξίδι του στη Γαλλική πρωτεύουσα, θεωρούσε το ποδήλατο με μεγάλο εμπρός τροχό απλά ένα «νέο παιχνίδι». Μία παροδική «τρέλα» της εποχής. Μετά την επίσκεψή του στο Παρίσι, άλλαξε τελείως γνώμη. Εμπνευσμένος από την εμπορική ανάπτυξη της αγοράς των ποδηλάτων με μεγάλο εμπρός τροχό εκεί και επηρεασμένος από την απότομη αύξηση δημοτικότητας του ποδηλάτου στην Αγγλία, ο Opel είχε μία ιδέα. Είχε παραλάβει κάποια μεμονωμένα εξαρτήματα από την Αγγλία, και προς μεγάλη χαρά των γιων του άρχισε να κατασκευάζει τα πρώτο ποδήλατο με μεγάλο μπροστινό τροχό. Το 1886, ο Opel πούλησε το πρώτο του ποδήλατο – και ξεκίνησε η παραγωγή ποδηλάτων στην εταιρεία.

130 years of bicycle tradition at OpelΜόλις ένα χρόνο αργότερα, η Opel άρχισε να παράγει τρίκυκλα και ποδήλατα με μικρούς τροχούς, τα λεγόμενα ποδήλατα ασφαλείας (safety bicycles). Ο γιος του Karl είχε φέρει ένα τέτοιο ποδήλατο επιστρέφοντας από μια εκπαιδευτική εκδρομή με θέμα την παραγωγή ποδηλάτων στο Sheffield, Αγγλία. Το ποδήλατο ασφαλείας είχε δύο ρόδες σχεδόν ίδιου μεγέθους και ήταν πολύ πιο ευκολοδήγητο από ένα ποδήλατο με μεγάλο τροχό, και ασφαλώς το ύψος πτώσης ήταν πολύ μικρότερο. Εντυπωσιασμένος από τα πλήθη στους Αγγλικούς αγώνες ποδηλάτων, μετά την επιστροφή του ο Karl έτρεξε σε έναν αγώνα στο Palmengarten στη Φρανκφούρτη – και πολύ γρήγορα αναδείχτηκε νικητής.

Η Opel εξελίσσεται στην παγκοσμίως μεγαλύτερη κατασκευάστρια ποδηλάτων

130 years of bicycle tradition at OpelΣτη συνέχεια, όλα εξελίχθηκαν με ραγδαία ταχύτητα. Μετά την πρώτη του νίκη στη Φρανκφούρτη, ο  Karl επέστρεψε με πέντε παραγγελίες για ποδήλατα και πολλές ακόμα τέτοιες νίκες είχαν σαν αποτέλεσμα νέες παραγγελίες. Μόνο το 1889, σημειώθηκαν 240 αγωνιστικές νίκες, ανάμεσα στις οποίες 13 πρωταθλήματα, που κατακτήθηκαν με ποδήλατα Opel. Η 20η Ιουλίου του 1889 έμελλε να γίνει ορόσημο για την εθνική αναγνώριση των ποδηλάτων Opel. Αυτή την ημέρα, ο August Lehr, ένας από τους πιο επιτυχημένους αγωνιζόμενους ποδηλάτες της εποχής του, κέρδισε το «Παγκόσμιο Πρωτάθλημα» στο Λονδίνο με ποδήλατο Opel με ψηλό μπροστινό τροχό – μία νίκη που εξασθένησε την Αγγλική επιρροή στη βιομηχανία του ποδηλάτου ευνοώντας το κλίμα υπέρ τον ποδηλάτων Opel. Η αυθεντικότητα και επιχειρηματικότητα των αδερφών Opel αποτυπώνεται σε μία φωτογραφία του 1895 που τους παρουσιάζει όλους πάνω σε ένα ειδικό μοντέλο πέντε θέσεων – το «Πεντάδυμο».

130 years of bicycle tradition at OpelΤα επόμενα χρόνια ήταν επίσης επιτυχημένα. Το 1899, οι αδερφοί Opel – ο μπαμπάς Adam είχε πεθάνει το 1895 – κατασκεύασαν το πρώτο αυτοκίνητο, αλλά συνέχισαν ακάθεκτοι την επιχείρηση των ποδηλάτων. Μέχρι τη δεκαετία του 1920, προσέλκυαν τους παγκοσμίως καλύτερους αγωνιζόμενους ποδηλάτων, οι οποίοι σημείωναν τη μία νίκη κατά την άλλη με ποδήλατα Opel. Και επειδή η ζήτηση για τα δίτροχα συνέχισε να αυξάνεται, η Opel σύντομα προχώρησε σε μια καθοριστική αλλαγή στην παραγωγή της: το 1923 έγινε η πρώτη Γερμανική εταιρία που λανσάρισε την παραγωγή σε γραμμή συναρμολόγησης για τα ποδήλατά της. Με τη νέα μέθοδο, κάθε επτά δευτερόλεπτα ένα νέο ποδήλατο έφευγε από τη γραμμή συναρμολόγησης. Η πτώση του κόστους παραγωγής μετακύλησε και στην τιμή αγοράς, κάνοντας το ποδήλατο ένα προσιτό μέσο μεταφοράς για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Πολύ σύντομα λοιπόν, το 1925, η Opel έγινε η μεγαλύτερη κατασκευάστρια ποδηλάτων στον κόσμο και ένα χρόνο αργότερα, το εκατομμυριοστό ποδήλατο  Opel πέρασε από τη γραμμή συναρμολόγησης.

Αναθεώρηση τη δεκαετία του 1930: Η Opel πουλά την επιχείρηση ποδηλάτων στην NSU

OPEL-BICYCLES (11)Όπως τις επόμενες χρονιές, η ανερχόμενη εταιρία βρέθηκε αντιμέτωπη με κάποιες δυσκολίες. Μετά το θάνατο των γιων του Opel, Karl και Heinrich το 1927 και 1928, οι αδερφοί Wilhelm και Fritz δεινοπάθησαν οικονομικά λόγω του διπλού φόρου κληρονομιάς που κλήθηκαν να πληρώσουν. Έχοντας οικονομική αδυναμία να υποστηρίξουν την ανακαίνιση των εγκαταστάσεων παραγωγής που λειτουργούσαν πάντα με πλήρη δυναμικότητα, οι Wilhelm και Fritz Opel αναζήτησαν αγοραστή. Έτσι μία προσφορά εξαγοράς από την General Motors, την παγκοσμίως μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία, ήρθε ακριβώς την κατάλληλη στιγμή. Το Σεπτέμβριο του 1929, ο I.J. Reuter έγινε ο πρώτος Αμερικανός που χρίσθηκε Γενικός Διευθυντής της Opel, ενώ τα αδέρφια Wilhelm και Fritz Opel διορίστηκαν μέλη του εποπτικού συμβουλίου.

130 years of bicycle tradition at OpelΜόλις ένα μήνα αργότερα, στις 29 Οκτωβρίου του 1929, η πώληση αποδείχθηκε μία εξαιρετικά σοφή απόφαση. Το Κραχ της Wall Street, γνωστό και σαν «Μαύρη Τρίτη», οδήγησε αμέτρητες εταιρίες στη χρεωκοπία. Ωστόσο, η πολυετής οικονομική κρίση δεν κατάφερε να βλάψει την ακμάζουσα παραγωγή των ποδηλάτων Opel για αρκετούς λόγους: πρώτον, η θυγατρική της GM μπήκε στην κρίση, άριστα προετοιμασμένη. Δεύτερον, μετά την οικονομική κρίση, υπήρξε υψηλότερη ζήτηση για ποδήλατα. Και τρίτον, μειώθηκε η ανεργία λόγω μέτρων δημιουργίας θέσεων εργασίας, επομένως, όλο και περισσότεροι άνθρωποι είχαν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ένα ποδήλατο.

130 years of bicycle tradition at OpelΌμως όλοι οι κατασκευαστές είχαν στρέψει την προσοχή τους στην παραγωγή αυτοκινήτων: «Για να απελευθερωθεί το διαθέσιμο προσωπικό ώστε να μεταφερθεί στον τομέα της αυτοκίνησης, στον οποίο θέλουμε να αφιερώσουμε όλη τη ενέργειά μας,» όπως εξήγησε η διοίκηση της εταιρίας, τα διοικητικά και εποπτικά συμβούλια της Adam Opel AG αποφάσισαν να πουλήσουν την επιχείρηση των ποδηλάτων στην NSU στα τέλη του 1936. Στις 15 Φεβρουαρίου του 1937, κατασκευάστηκε το τελευταίο ποδήλατο της Opel, δίνοντας τέλος σε μία παράδοση που είχε ξεκινήσει πριν από 50 και πλέον χρόνια και είχε αγγίξει την παραγωγή περίπου 2,6 εκατομμυρίων ποδηλάτων.

Συνδέοντας την παράδοση με την καινοτομία: RAD e concept φιλικό προς το περιβάλλον

130 years of bicycle tradition at OpelΣχεδόν 75 χρόνια αργότερα, η Opel επέστρεψε στις ρίζες της. Το φιλικό προς το περιβάλλον πρωτότυπο RAD e έκανε την πρεμιέρα του το Μάρτιο του 2012 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Για την επέτειο των 150 χρόνων της μάρκας, οι μηχανικοί  δημιούργησαν μία πρωτότυπη μελέτη εμπνευσμένη από ένα ιστορικό όχημα, τη μοτοσικλέτα Opel Motoclub 500 από το 1928. Όπως η κλασική μοτοσικλέτα, της οποίας η δημοτικότητα οφείλεται επίσης στα εντυπωσιακά κόκκινα ελαστικά, το πλαίσιο του RAD e κατασκευάζεται από πρεσαριστά ατσάλινα εξαρτήματα. Σχεδιαστικά στοιχεία από δύο αυτοκίνητα Opel δίνουν επίσης το παρών στη σχεδιαστική γλώσσα του πρωτοτύπου ποδηλάτου: το σχήμα πλαισίου σε μορφή μπούμερανγκ είναι παρόμοιο με τη σχεδίαση εμπρός τμήματος των Ampera και Zafira Tourer.

130 years of bicycle tradition at OpelΑπό το πρώτο ποδήλατο με μεγάλο μπροστινό τροχό μέχρι το RAD e concept: η παράδοση ποδηλάτων Opel έχει διανύσει μακρύ δρόμο από το 1886. Όλο αυτό το διάστημα, όχι μόνο τα οχήματα αλλά και οι ανάγκες της κοινωνίας έχουν αλλάξει: επειδή όλο και περισσότεροι άνθρωποι ζουν σήμερα στις πόλεις, η διαθεσιμότητα όσο το δυνατόν περισσοτέρων επιλογών μετακίνησης αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του μέλλοντος. Γι’ αυτό μία κατασκευάστρια όπως η Opel βρίσκεται πάντα σε κατάσταση διαρκούς αναζήτησης. Με την κοινότητα κοινοχρησίας οχημάτων (carsharing) CarUnity, την πλατφόρμα κοινοχρησίας οχημάτων ridesharing flinc και τα πρώτα βήματα για μία αυτόνομη οδήγηση, η Opel επεκτείνει συνεχώς την κλασική γκάμα καθώς εξελίσσεται σε πάροχο υπηρεσιών μετακίνησης.

Κώστας Κάκκαβας

Από μικρός, το πάθος του ήταν τα αυτοκινητάκια! Τώρα που μεγάλωσε, όχι απλώς του αρέσει να παίζει ακόμη περισσότερο -φυσικά με πραγματικά αυτοκίνητα- αλλά και να γράφει δίχως φρένο...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button