BLOGNEAΔΙΑΦΟΡΑΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑΝίκος Ι. Μαρινόπουλος

Αυτόνομη οδήγηση ή drift mode; [blog]

P

Πόσο θα αλλάξει ο τρόπος οδήγησης και κίνησης μας στα επόμενα χρόνια; Πόσο θα διεισδύσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Έρχεται το τέλος των petrol heads; Θα είμαστε απλά επιβάτες ακόμη και από την θέση οδήγησης;

Βρισκόμαστε κάπου έξω από το Αμβούργο, μαζί με τον Γιάννη και την Αλεξάνδρα, ταξιδεύοντας με τη νέα Mercedes Estate… Με τα χέρια στο τιμόνι αλλά δίχως να συμμετέχω στην οδήγηση του αυτοκινήτου. Τα πάντα έχουν αναλάβει τα ηλεκτρονικά συστήματα, ένας φανταστικός πιλότος που έχει κάμερες, ραντάρ και το GPS για μάτια, τους ενεργοποιητές και σένσορες για χέρια και πόδια. Από την στιγμή που το αυτοκίνητο μπαίνει στον αυτόματο (με διπλή κίνηση του μοχλού για το cruise control) και για λόγους ασφαλείας (η αυτόνομη κίνηση βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο) θα πρέπει να ακουμπώ τα χέρια στο τιμόνι (ειδάλλως και μετά από μερικά δευτερόλεπτα ο αυτόματος απομπλέκεται).

16C157_03Με αρκετή δόση σνομπ προσπαθώ να εξηγήσω στον Γιάννη πόσο άβολα αισθάνομαι να βρίσκομαι πίσω από το τιμόνι και να μην οδηγώ. Ίσως και για να φανώ πιο ψύχραιμος μέσα στο άγχος μου, όταν βλέπω σε ρόλο επιβάτη το αυτοκίνητο να στρίβει από μόνο του π.χ. στα 120 χλμ./ώρα και σε δρόμο με μία λωρίδα. Πραγματικά είναι εντυπωσιακή η ακρίβεια με την οποία ο αυτόματος διαβάζει τον λωρίδα κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο και το πως κεντράρει το αυτοκίνητο στην πορεία του. Και στην περίπτωση που αναρωτιέστε, όχι… περιοδικό δεν τόλμησα να διαβάσω, αλλά να χαζέψω για λίγο στο κινητό μου, το έκανα στο χαλαρό. Και όσο ο αυτόματος είχε τον έλεγχο, τόσο πιο οικείο μου φαινόταν το όλο σύστημα, τόσο πιο πραγματικό και πιο κοντινό…

Τουλάχιστον αυτό ισχύει για τα άρτια δομημένα οδικά δίκτυα, όπως είναι αυτό της Γερμανίας. Ωστόσο, μην φανταστείτε πως όλα είναι τέλεια αφού υπήρχαν περιπτώσεις όπου τον έλεγχο πρέπει να τον πάρει ο οδηγός π.χ. σε σημεία όπου δεν υπάρχει ελλιπής ή λανθασμένη διαγράμμιση. Αφήστε πως αρκετά συχνά ο «αυτόματος» δείχνει να ξεκινά να στρίβει αφού έχεις πλησιάσει αρκετά την εξωτερική γραμμή του δρόμου. Και επειδή δεν θέλω να το ρισκάρω και να καταλήξω… στο χαντάκι, αρκετές φορές αποφάσισα να διορθώσω τον αυτόματο στρίβοντας εγώ το τιμόνι (ναι, εγώ ο οδηγός!).

autonomous driving (6)Αν εντυπωσιάστηκα; Πράγματι, ναι. Πείστηκα πως σε μερικά χρόνια η αυτόνομη οδήγηση θα βελτιώσει την ποιότητα κίνησης και την ασφάλεια στους δρόμους. Ωστόσο, η τεχνολογία αυτή θέλει πολύ δουλειά ακόμη για να τελειοποιηθεί, ενώ εδώ τα λάθη δεν συγχωρούνται. Για αυτό το λόγο και πολλούς άλλους που θα θέτει η νομοθεσία, πιστεύω πως πάντα την ευθύνη θα την έχει ο οδηγός ή ο χειριστής αν θέλετε του αυτοκινήτου. Τουλάχιστον για τις επόμενες μια-δύο δεκαετίες…

Μέχρι τότε πολλά πράγματα θα έχουν αλλάξει. Ειδικά από την στιγμή που ο όμιλος VW έχει έντονη μεταστροφή προς την ηλεκτροκίνηση, έχουμε να δούμε πολλά. Η Daimler εγκαινίασε την EQ «μπράντα», ενώ η BMW θα διευρύνει την γκάμα της με το i5. Μία έξυπνη κίνηση μιας και σήμερα η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να υπερθεματίζεται από φουτουριστικά αμαξώματα (σε σύγκριση π.χ. με το VW e-Golf). Όπως προφανώς θα πράξει και η VW (μια γεύση πήραμε από το ID), ενώ μέχρι το 2019 θα δούμε έως και ηλεκτρικό με τα σήματα της Seat. Από την άλλη, ακόμη και οι κατασκευαστές βαρέων τύπου οχημάτων παρουσιάζουν όλο και περισσότερα ηλεκτρικά (π.χ. το e-Crafter, το Kanter κ.α.). Ωραία, όλα τα παραπάνω, αλλά τελικά τι θα γίνει;

Προσωπικά, θεωρώ πως αν δεν γίνει κάτι επαναστατικό στην τεχνολογία των μπαταριών, τα EV θα θυμίζουν τις τυμπανοκρουσίες των fuel cell στις αρχές του 2000. Σίγουρα τα πράγματα στην παρούσα φάση θα είναι καλύτερα, άλλα τα EV δεν πρόκειται να επικρατήσουν των συμβατικών αυτοκινήτων για τις επόμενες 2-3 δεκαετίες. Θα υβριδοποιηθούν σε μεγάλο βαθμό για να μειωθεί η εκπομπή ρύπων (από το 2020 θα ισχύουν βαριές καμπάνες βάσει του ορίου των 90 γρ./χλμ.), αλλά το κυρίαρχο είδος κάτω από το καπό του συντριπτικού ποσοστού των αυτοκινήτων θα είναι οι ΜΕΚ. Κυρίως για ένα και βασικό λόγο: επειδή θα εξακολουθούν να είναι πολύ φτηνότερα και ας έχουν πολύ περισσότερα μηχανολογικά μέρη. Από την άλλη, εσείς πόσο λίθιο θεωρείτε πως έχει ο πλανήτης; Σίγουρα, όχι περισσότερο από το πετρέλαιο για να καλύψεις τις μεταφορικές ανάγκες του παγκόσμιου συστήματος. Αλλά αυτή είναι μία άλλη ιστορία, που έχουμε μιλήσει πολλές φορές εδώ στο caroto.gr.

Ford Focus RS test drive caroto 2016 (5)Έως τότε αυτοκίνητα όπως το Ford Focus RS (ή ακόμη και της ακριβότερης Porsche 718) θα υπάρχουν για να μας υπενθυμίζουν το πάθος για οδήγηση ξενερώνοντας μπροστά στην παθητικότητα της αυτόνομης κίνησης. Πως μπορεί να συγκριθεί το σκάσιμο που κάνει ο Ecoboost (και το κάθε καλό σπορ αυτοκίνητο), ο ήχος έστω και τεχνητά ενισχυμένος, με εκείνον ενός EV; Αναμφίβολα, στο μέλλον πολλά έχουν να αλλάξουν, μαζί και ο τρόπος οδήγησής μας και κίνησής μας. Ίσως όχι και τόσο επειδή το θέλουμε, αλλά επειδή θα μας το επιβάλλουν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Το παρήγορο είναι πως ευτυχώς η μετάβαση αυτή θα πάρει χρόνο. Τουλάχιστον, έτσι θέλω να πιστεύω κόντρα σε όσους θεωρούν επικίνδυνο το «drift mode». Από την άλλη, αν σας αρέσει η ιδέα να είστε επιβάτης πίσω από το τιμόνι του Ι.Χ. σας ή αν δεν σας αρέσει η οδήγηση, τότε ίσως θα ήταν καλύτερα να παίρνετε το λεωφορείο…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button