BLOGΝίκος Ι. ΜαρινόπουλοςΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Στοπ η Daimler στα fuel-cell για χάρη των EV, η Toyota βλέπει ατμόσφαιρα και φουλ υβριδικά [blog]

«Παρ’ όλο που η εταιρία είναι στην αιχμή της συγκεκριμένης τεχνολογίας των ενεργειακών κυψελών, η αίσθηση ότι αυτή η τεχνολογία θα κυριαρχήσει πάνω στις μπαταρίες είναι διαρκώς φθίνουσα».

Σε μία εποχή που η αυτοκινητοβιομηχανία αναζητά το άγιο δισκοπότηρο με προορισμό την ηλεκτροκίνηση, έρχεται o διευθύνων σύμβουλος της Daimler, Dieter Zetsche, να ταράξει τα νερά ανακοινώνοντας σε ένα συνέδριο στην Στουτγάρδη πως όλες οι θυγατρικές εταιρίες (της Daimler) σταματούν την εξέλιξη των ενεργειακών κυψελών και την ενασχόληση τους με το υδρογόνο.

SMS==> «Η εξόντωση των ντίζελ είναι κάτι εντελώς βλακώδες»

Ο λόγος είναι πως η Daimler και κατά συνέπεια η Mercedes-Benz θα εστιάσουν από εδώ και στο εξής αποκλειστικά στα αμιγώς ηλεκτρικά και στα plug-in υβριδικά μοντέλα, ενώ κάποια πρότζεκτ τα οποία «έτρεχαν» αυτή την περίοδο (όπως η GLC με κυψέλες καυσίμου) θα συνεχίσουν να προχωρούν, αλλά θα βγουν σε μικρούς αριθμούς και θα αφορούν μόνο στόλους εταιριών. Η Daimler εκτιμά πως όσο βελτιώνεται η αυτονομία των μπαταριών, τόσο θα απομακρύνεται η τεχνολογία του υδρογόνου, που ούτως ή άλλως μετατίθεται σε αρκετές δεκαετίες από σήμερα (για πρακτικούς λόγους όπως η παραγωγή και το δίκτυο ανεφοδιασμού υδρογόνου).

Από τις δηλώσεις του CEO της Daimler διαφαίνεται πως η τεχνολογία των μπαταριών βελτιώνεται γοργά, το ίδιο και το κόστος τους, ενώ την ίδια στιγμή η παραγωγή του υδρογόνου παραμένει μία πολύ ακριβή υπόθεση. Αν τελικά η απόφαση της Daimler είναι οριστική, τότε τόσο η Toyota, όσο και η Honda (δίχως να αγνοούμε την Hyundai) μένουν «ξεκρέμαστες» και μόνες στην εξέλιξη των fuel cell οχημάτων. Από την άλλη οι δηλώσεις αυτές μπορεί να αποτελούν μέρος στο παιχνίδι των εντυπώσεων (σ.σ. η Daimler έχει επενδύσει τεράστια ποσά σε πιλοτικά προγράμματα ιδίως σε ότι αφορά τα επαγγελματικά της οχήματα και τα αστικά λεωφορεία σε μεγάλες πόλεις του κόσμου) πως μέχρι τις αρχές της επόμενης δεκαετίας θα έχουμε «πήξει» στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

SMS==> Downsizing & Upsizing: Aρχή & τέλος μίας νέας εποχής;

Πάντως, θα έχει πολύ ενδιαφέρον το τι θα γίνει στα επόμενα χρόνια, τόσο στο θέμα της ηλεκτροκίνησης όσο και στον τομέα των συμβατικών καυσίμων (ας μην ξεχνάμε πως το +99% του πλανήτη μετακινείται με οχήματα που έχουν θερμικούς κινητήρες, ακόμη και τα υβριδικά). Και εκεί θα δούμε σημαντικές αλλαγές, ενώ μία πολύ καλή ευκαιρία αποτέλεσε το ταξίδι του Yaris για να μιλήσουμε με τους ανθρώπους της Toyota και να μάθουμε τις προθέσεις του. Οι Ιάπωνες δεν είπαν και πολλά (κάτι που συνηθίζουν), αλλά από τα «συμφραζόμενα» επιβεβαιώνουν την τάση για το κυρίως ατμοσφαιρικό rightsizing μέσω και του νέου ατμοσφαιρικού μοτέρ στα 1.500 κ.εκ. (ο οποίος κουμπώνει καλύτερα στον RDE κύκλο και για αυτό δεν προτιμήθηκε ο 1.2 Turbo).

Emissionstest durch PEMS am Volvo S90

Όσο για την τεχνολογία των fuel cell αυτή θα παραμείνει στο παιχνίδι για τις επόμενες δεκαετίες, ενώ θεωρείται πως η ηλεκτροκίνηση (με μπαταρίες) θα αργήσει πολύ να διεισδύσει. Πάντως, πολύ ενδιαφέρουσα θα γίνει η κατάσταση ελέω του RDE που εν μέρει θα περιορίσει τους ντίζελ (όχι, δεν θα τους εξαφανίσει όπως γράφουν αρκετοί). Πολύ ενδιαφέρον θα έχει εν τέλει αν επιβεβαιωθεί σε μία περίπου πενταετία, τα όσα γράψαμε πρόσφατα για «αποστροφή» από το turbo και επιστροφή μέσω της F1 στην «ατμόσφαιρα». Βλέπετε, το downsizing μπορεί να «κούμπωνε» μια χαρά στον εργαστηριακό κύκλο μετρήσεων ρύπων και κατανάλωσης NEDC, αλλά σε πραγματικές RDE συνθήκες το turbo τα βρίσκει σκούρα. Για να δούμε, τι θα δούμε, διότι το σίγουρο είναι πως πολλά θα αλλάξουν στα επόμενα χρόνια στην αυτοκινητοβιομηχανία…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button