BLOGΔΙΑΦΟΡΑΝίκος Ι. Μαρινόπουλος

Στοπ, πλατείες και roundabouts… [blog]

Σε πολλές χώρες της Ευρώπης στις διασταυρώσεις συνηθίζεται να χρησιμοποιούνται τα roundabouts (όπως τα αποκαλούν οι Βρετανοί) ή «πλατείες» για εμάς…

Όσοι έχετε οδηγήσει σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες θα έχετε διαπιστώσει πως στις περισσότερες διασταυρώσεις υπάρχουν κυκλικές επιφάνειες, τα γνωστά roundabouts που ρυθμίζουν το κυκλοφοριακό και την ροή των διερχόμενων αυτοκινήτων. Στην δική μας (χώρα) έχει υιοθετηθεί η απλούστερη λύση της κλασικής διασταύρωσης με τα χαρακτηριστικά στοπ ή φανάρια. Μια λύση που συνήθως δημιουργεί ουρές στο ρεύμα με την μεγαλύτερη συμφόρηση, ειδικά όταν τα φανάρια δεν είναι σωστά ρυθμισμένα…

Από την άλλη, «έξω» θα δείτε σπάνια το οκτάγωνο σήμα του στοπ, αφού έχει καθιερωθεί εκείνο της παραχώρησης προτεραιότητας. Λογικό και οικολογικό αφού είναι πιο οικονομικό να μπαίνει κανείς π.χ. σε μια πλατεία ή στην εθνική οδό ρολάροντας και όχι να σταματά εντελώς αυξάνοντας την κατανάλωση με μία εκκίνηση ξανά…

Και μιας και μιλήσαμε για «προτεραιότητα» θεωρώ πως είναι μεγάλη χαζομάρα μέσα σε μια πλατεία να την έχει (την προτεραιότητα) αυτός που μπαίνει -και όχι αυτός που κινείται- μέσα σε αυτή (την πλατεία). Στο εξωτερικό ισχύει το πιο λογικό ώστε να μην υπάρχει «μποτιλιάρισμα» μέσα στην πλατεία. Εμείς ακόμη ψαχνόμαστε με την εκ αριστερών προτεραιότητα, εκτός και αν υπάρχει σχετική σήμανση που να την καθορίζει που και εδώ θα είναι ένα STOP και όχι το ανάποδο τρίγωνο σήμα της προτεραιότητας…

Σύμφωνα, με το άρθρο 26 παρ. 5 του Κ.Ο.Κ., προτεραιότητα έχουν τα οχήματα που βρίσκονται στα δεξιά (όπως συμβαίνει στις διασταυρώσεις), με αποτέλεσμα όσα οχήματα εισέρχονται στον κόμβο να έχουν προτεραιότητα αλλά να μην εξέρχονται από αυτόν αφού σε κάθε επόμενη είσοδο/έξοδο θα πρέπει να δίνουν προτεραιότητα. Αποτέλεσμα είναι η συμφόρηση, όταν στο εξωτερικό προτεραιότητα έχει πάντα αυτός που κινείται εντός του κόμβου.

Όλα αυτά όταν στην Βρετανία βρίσκονται στο άλλο άκρο και το έχουν κυριολεκτικά «τερματίσει», όπως στην περίπτωση του «Magic Roundabout» που βρίσκεται στο Swindon και χρονολογείται από το 1972. Στο σημείο αυτό οι Βρετανοί έχουν καταφέρει σε μία διασταύρωση να χωρέσουν όχι ένα και δύο, αλλά έξι (!) συνολικά roundabouts.Το βίντεο που έχει καταγραφεί από drones μας δείχνει την κίνηση των αυτοκινήτων που είναι εξαιρετικά πολύπλοκη καθώς στα περιφερειακά roundabouts κινούνται με την φορά των δεικτών του ρολογιού, ενώ στο μεγάλο εσωτερικό roundabout κινούνται αντίθετα (από την φορά του ρολογιού).

Και όσο πολύπλοκο μπορεί να φαίνεται, αν δείτε το βίντεο θα διαπιστώσετε πως το συγκεκριμένο σύστημα εξυπηρετεί πολύ άνετα και γρήγορα τον φόρτο της κίνησης που υπάρχει από τις μεγάλες λεωφόρους που συναντώνται σ’ αυτό το σημείο. Μπορείτε να φανταστείτε κάτι τέτοιο στην χώρα μας όπου ακόμα δεν έχουμε αποφασίσει ποιος έχει προτεραιότητα μέσα σε μία κυκλική πλατεία;

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button