1.000 χιλιόμετρα με δύο ντεμοντέ είδη [blog]

Μια φορά και έναν καιρό υπήρχαν τα «πολυμορφικά». Τα γνωστά MPV. Που μαζί με τους «βρωμιάρηδες»diesel εκτοπίζονται από τις νέες τάσεις και τάξεις πραγμάτων.

Δεδομένο 1. Τα τελευταία χρόνια τα SUV έχουν επικρατήσει στην Ευρώπη εκτοπίζοντας παραδοσιακές κατηγορίες. Όπως αυτή των κλασικών σεντάν και την πιο πρόσφατη των πολυμορφικών (πιο εύστοχα πολυχρηστικών MPV). Σημεία των καιρών ή όχι; Για να πω την αλήθεια είχα αρκετό καιρό να ταξιδέψω με ένα κλασικό MPV όπως το VW Touran. Και πραγματικά το ευχαριστήθηκα από πλευράς χώρων…

Το πρώτο και βασικό είναι πως χώρεσε δύο μεσαία ποδήλατα στο όρθιο. Οι τρείς ανεξάρτητες θέσεις που είναι και συρόμενες πραγματικά δίνουν λύσεις. Το πορτμπαγκάζ χώρεσε πολλά πράγματα. Με το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης σίγουρα περισσότερα ακόμη και από ένα μεγάλο SUV. Και κάπου έπιασα τον εαυτό μου να εκτιμώ και πάλι τα MPV, όπως και τα μεγάλα station. Και αναρωτιέμαι: για πιο λόγο 1 στα 4 αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη να είναι SUV; Μόδα είναι που θα περάσει;

Δεδομένο 2. Όσοι έχουν ντίζελ αναμφίβολα το εκτίμησαν στις διακοπές. Ξέρετε, αυτό το είδος κινητήρα που δεν λέει να το πεθάνουν (τουλάχιστον όχι όλοι). Μεγάλο πράγμα να γυρνάς το trip computer και να βλέπεις αυτονομία κοντά στα 1.000 χιλιόμετρα. Κάτι που δεν μπορεί να δώσει κανένας βενζινοκινητήρας, εκτός και αν συνδυάζεται με CNG. Ναι, τα έχουμε γράψει πολλές φορές. Οι νέοι diesel, ειδικότερα αυτοί με το AdBlue, είναι πιο ευαίσθητοι, απαιτούν μέριμνα για να προστατεύεται το καταλυτικό τους σύστημα SCR με συνεχείς αναγεννήσεις. Για αυτό το φυσικό τους περιβάλλον είναι καλύτερα στην επαρχία, για την πόλη προτιμήστε ένα downsizing βενζινοκίνητο ή ένα υβριδικό. To LPG δίνει κυρίως λύση ως μία aftersale διέξοδο.

Ναι, το dieselgate ανέδειξε πολλά προβλήματα των πετρελαιοκινητήρων γύρω από τις εκπομπές τους. Η δαιμονοποίηση τους όμως έχει και έναν απώτερο σκοπό. Να θυσιαστούν για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και των πολύ αυστηρών προδιαγραφών για την εκπομπή ρύπων των αυτοκινήτων. Δεν λέω, σωστό είναι το μέτρο και προέχει η προστασία του περιβάλλοντος. Αλλά δεν φταίει μόνο το αυτοκίνητο; Ξέρετε πόσους χιλιάδες τόνους απελευθερώνουν καθημερινά τα αεροσκάφη; Όσο για τα ηλεκτρικά οχήματα, θα χρειαστούν ακόμη δεκαετίες για να πετύχουν otto ή diesel αυτονομίες. Μην ξεγελιέστε, δεν έχει βελτιωθεί η τεχνολογία των EV ή η ενεργειακή απόδοση των συσσωρευτών. Απλά οι κατασκευαστές βάζουν μεγαλύτερες μπαταρίες. Φανταστείτε ένα όχημα αντί για 50 λίτρα ρεζερβουάρ να έχει 100.

Οφείλω να ομολογήσω πως δεν χρειάστηκα σε κανένα σημείο την τετρακίνηση. Όχι πως τα βασικά SUV την έχουν, ουσιαστικά το ατού τους είναι η αυξημένη απόσταση από το έδαφος. Πάντως σε βατό χωματόδρομο μπήκα ακόμη και με το Touran δίχως κανένα πρόβλημα. Στις κλειστές στροφές εκτίμησα το χαμηλότερο κέντρο βάρους και το μικρότερο rebound του αμαξώματος. Το ίδιο και οι υπόλοιποι τρεις επιβαίνοντες. Στον ανοιχτό δρόμο το διπλόδισκο 7άρι κρατούσε την κατανάλωση στα 5,5 λίτρα/100 χλμ. Με τον κλιματισμό στο auto και δίχως να λυπηθώ το γκάζι.

Συμπερασματικά. Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθεί κανείς από την τάση των πραγμάτων. Αλήθεια, πως διαμορφώνεται μία μόδα; Περισσότερο από την ζήτηση του καταναλωτή; Ή μήπως από την ανάγκη του σχεδιαστή να δημιουργήσει ένα νέο ρεύμα; Κακά τα ψέματα, αλλά αυτός ο βομβαρδισμός με τα SUV κάποια στιγμή θα αλλάξει σε μικρότερα και ελαφρύτερα σχήματα που αν θέλετε δεν θα κουράζουν και τόσο τις μπαταρίες. Προς όφελος της αυτονομίας…

Και επειδή δεν ζούμε όλοι στον ανεπτυγμένο ευρωπαϊκό βορά, η άποψή μου είναι πως με το που θα καθίσει η μπίλια με τον WLPT και με τους κατασκευαστές να μπαίνουν μέσα από τις μεγάλες προσδοκίες για τα ηλεκτρικά τους, ίσως και το diesel επιβιώσει. Ακόμη και με ένα 20-30% επί της αγοράς. Ποιος μπορεί να πει ότι είναι μικρό του νούμερο; Και πάλι μεγαλύτερο θα είναι από των EV μέχρι το έτος 2025 όπου οι ειδικοί μιλούν για booming της ηλεκτροκίνησης. Θα το δείτε. Εδώ θα είμαστε και τότε για να τα πούμε ξανά…

p.s. Το παραπάνω κείμενο το ξεκίνησα περισσότερο ως ένα φευγαλέο προβληματισμό παρά ως μία αντικειμενική τοποθέτηση. Με άλλα λόγια το έγραψα περισσότερο για να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και σχολιασμού για τις τελευταίες εξελίξεις της αγοράς…

*Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν στον ποταμό Πάμισο, στον μεσσηνιακό κάμπο μεταξύ Βαλύρας και Άγιου Φλώρου.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Ένα σχόλιο

  1. Ετσι είναι. Τα MPV είναι τα πιο πρακτικά αυτοκίνητα. Αλλά το αυτοκίνητο είναι καταναλωτικό αγαθό μόδας πια, οπότε εκπαιδευόμαστε να θέλουμε πιο ψαγμένα πράγματα. Κακώς μέν , αλλά έτσι λειτουργεί ο πλανήτης σήμερα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close