BLOGNEAΝίκος Ι. ΜαρινόπουλοςΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Έρευνα IFO Schnelldienst: «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι πανάκεια για την προστασία του περιβάλλοντος» [blog]

Μία ακόμη μελέτη έρχεται να προστεθεί στις πολλές που δημιουργούν αμφιβολίες για το περιβαλλοντικό όφελος της ηλεκτροκίνησης.

Μία έρευνα που δημοσιοποίησε το ινστιτούτο IFO Schnelldienst από το Μόναχο καταλήγει στο πόρισμα πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν ωφελούν και τόσο την μείωση της εκπομπής του διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα. Μάλιστα η έρευνα αναφέρει πως ένας Tesla Model 3 έχει στον κύκλο ζωής του παρόμοιο ενεργειακό αποτύπωμα με ένα ντίζελ επιβατικό της Mercedes.

Στην Γερμανία υπάρχει μεγάλο δίλημμα για την μεταστροφή προς την ηλεκτροκίνηση και μετά το περιβόητο Dieselgate. Ειδικά από την στιγμή που το αγοραστικό κοινό δεν δείχνει να δελεάζεται ιδιαίτερα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (παρά μόνον όταν υπάρχουν ισχυρά οικονομικά κίνητρα) και το πετρέλαιο να καταλαγιάζει σε ένα καλό ποσοστό (1 στα 3 αυτοκίνητα δεν το λες λίγο) μετά την φουρτούνα του σκανδάλου.

H έρευνα έγινε με βάση τα footprint δεδομένα της χώρας και περιλαμβάνει ένα Tesla Model 3, μία Mercedes 220d και μια Mercedes C-Class LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο). Το ζητούμενο ήταν το ενεργειακό αποτύπωμα των αυτοκινήτων σε μία διάρκεια ζωής 150.000 χιλιομέτρων και το αποτέλεσμα προκαλεί έκπληξη αφού το Tesla είχε 156-182 γρ. CO2/km, η 220d στα 141 και η C-LNG στα περίπου 100. Αξιοσημείωτο είναι πως το Tesla είναι κατά NEDC ενώ τα άλλα δύο κατά WLTP που είναι και πιο αυστηρό.

πηγή: www.dw.com

Η μελέτη δείχνει πως πάνω κάτω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ένα συμβατικό δημιουργούν ή παράγουν την ίδια ποσότητα CO2, περίπου στους 8,6 τόνους σε κάθε περίπτωση. Οι περίπου 4,9 από αυτούς αφορούν στην κατασκευή και οι 1,9 κατά την φάση παραγωγής και συναρμολόγησης. Ένα diesel παράγει υψηλότερη εκπομπή κατά 0,8 τόνους σε σχέση με τους 0,3 του Tesla 3. Το περίεργο είναι πως στο Tesla αντιστοιχούν περίπου 1,5 τόνοι CO2 για τα εξαρτήματα του όταν για την Mercedes 220d είναι μόλις στον 1 τόνο. Ο λόγος αφορά κυρίως στην παραγωγή της μπαταρίας.

Στην έρευνα λήφθηκαν υπόψη δεδομένα για τα καύσιμα από έκθεση της Ε.Ε. και αναφέρεται μεταξύ άλλων πως η E.E. έχει θέσει ως όριο τα 95 γρ. CO2/χλμ., έως το 2021 με μείωση κατά 35% και στα 59 γραμμάρια το 2030 (κάτι που ήδη συζητείται πως είναι πολύ ακραίο και ανέφικτο και πως θα υπάρξει αναθεώρηση). Και πως τα ηλεκτρικά φαινομενικά έχουν μηδενικούς ρύπους και πως θα έπρεπε να υπάρχει ένα μοντέλο υπολογισμού του ενεργειακού τους αποτυπώματος. Ωστόσο, αυτό είναι κάτι ιδιαίτερα δύσκολο αφού στην εξίσωση μπαίνουν και αστάθμητοι παράγοντες όπως είναι η «ποιότητα» του ηλεκτρικού ρεύματος (δηλ. η πηγή, π.χ. αν είναι από καύση λιγνίτη ή από ανανεώσιμες μορφές).

πηγή: www.dw.com

Συμπέρασμα: Η έρευνα είναι ενδεικτική και όχι αντιπροσωπευτική μιας και βασίζεται σε δεδομένα της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται στην Γερμανία. Ωστόσο, για όποιον θεωρεί πως τα ηλεκτρικά είναι παντελώς «καθαρά» η μελέτη είναι ενδιαφέρουσα μιας και η δική μας ποιότητα είναι παρόμοια σε μίξη. Βέβαια το θέμα είναι πολυσύνθετο αφού τα συμβατικά αυτοκίνητα ναι μεν έχουν πολύ περισσότερα εξαρτήματα και υγρά, όταν τα ηλεκτρικά έχουν ως το θέμα της κατασκευής, παραγωγής, διάρκειας ζωής και ανακύκλωσης των μπαταριών.

Και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει και το θέμα των ποσών ενέργειας κατά την εξόρυξη/ επεξεργασία τόσο των υγρών καυσίμων όσο και των μετάλλων/ υλικών των μπαταριών. Η έρευνα καταλήγει πως μια σωστή κατεύθυνση θα ήταν η εξέλιξη κινητήρων CNG ή κυψελών καυσίμου. Από την άλλη θα μπορούσε να πει κανείς πως όλα αυτά φοβίζουν την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και την απότομη μετάβαση (κακά τα ψέματα, αλλά από το Dieselgate βγήκαν αρκετά θετικά) προς την ηλεκτροκίνηση. Εσείς τι άποψη έχετε επί του όλου θέματος;

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Σχόλια

  1. Καλημέρα, υπάρχει η δυνατότητα να δώσεισ ένα σύνδεσμο με την έρευνα στα αγγλικά;

    1. Καλημέρα, δεν γνωρίζω αν υπάρχει κάτι πέρα απο αυτή στα γερμανικά. Ίσως σε βοηθήσει ένα άρθρο στα αγγλικά που βασίστηκε στην έρευνα αυτή.

      1. Αν το έχεις το αρθρο και μπορεις να το στείλεις θα με βοηθούσε να γλιτώσω την μετάφραση.
        Αν γίνεται στείλε το σε μήνυμα στο linkedin

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button