Ίσως να έχετε παρατηρήσει πως στα χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάποιοι κατασκευαστές δίνουν kWh (κιλοβατώρες) και κάποιοι άλλοι Ah (αμπερώρες).
Μέχρι τώρα έχουμε μιλήσει για διάφορα θέματα σχετικά με την φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τους ηλεκτροκινητήρες τους, τις μπαταρίες λιθίου… μέχρι και το κατά πόσο οικολογικά είναι. Τώρα, εδώ και δεκαετίες η ισχύς έχει καθιερωθεί να μετριέται σε άλογα (μετρικά PS ή βρετανικά hp) και λιγότερο σε kW. Έτσι και στις μπαταρίες έχει καθιερωθεί η χωρητικότητα τους να μετριέται σε kWh (σε τι διαφέρει το απλό kW;) και λιγότερο σε Ah. Γιατί όμως;
Το αμπέρ (Α) είναι μονάδα μέτρησης της ροής και κατά συνέπεια της έντασης του ηλεκτρικού ρεύματος. Όσο περισσότερα τα A, τόσο υψηλότερο το ρεύμα. Σε μια ηλεκτρική συσκευή ανάλογα με την τάση λειτουργίας αναλογεί και η κατανάλωση σε watt. Για παράδειγμα, μία τηλεόραση 0,5 A σε τάση 220V καταναλώνει ισχύ 110 Watt ή 0,11 kWh.
Η αμπερώρα (Ah) υποδηλώνει την χωρητικότητα της μπαταρίας και ότι αυτή έχει να δώσει (π.χ. μια μπαταρία 2 Αh δίνει 2 Α την ώρα ή 4 A σε μισή ώρα κ.α.). Έτσι, σε μία μπαταρία αναγράφεται η χωρητικότητα σε Ah (αμπέρ ανά ώρα ή αμπερώρες). Για παράδειγμα, μία των 12 Volt και 200 Ah προσφέρει ισχύ 2.400 Watt ή 2,4 KWh συνεχούς DC ρεύματος.
Ωστόσο, οι Ah μπορεί μας δείχνουν την χωρητικότητα μίας μπαταρίας, αλλά οι kWh είναι αυτές που μας πληροφορούν για τον ρυθμό εκφόρτισης. Δηλαδή με τον ρυθμό που μπορεί να αποδώσει τις Ah ή αν θέλετε την ενέργεια που καταναλώνεται ανά ώρα.
Κάτι που έχει πολύ μεγάλη σημασία σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και για αυτό έχει καθιερωθεί να μιλάμε για τις μπαταρίες τους σε kWh. Επίσης, είναι πιο κατανοητό όταν μιλάμε για την κατανάλωση των kWh ανά 100 χιλιόμετρα. Επιπρόσθετα, η ισχύς είναι μία οικεία μονάδα μέτρησης στο αυτοκίνητο αφού σχετίζεται με τους ίππους τόσο στα συμβατικά αυτοκίνητα όσο και στα ηλεκτρικά.
Η άποψη μου είναι πως λόγω των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των κινητήρων τους, σταδιακά από την επόμενη δεκαετία θα μιλάμε περισσότερο με kW και λιγότερο με ίππους. Ίσως και εδώ το άρθρο που είχα γράψει πριν από χρόνια να αποδειχθεί προφητικό. Από την άλλη, θα μπορούσε να διατηρηθούν τα PS ως στοιχείο διαχωρισμού των μηχανών εσωτερικής καύσης από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.