BLOGMUST_READΝίκος Ι. ΜαρινόπουλοςΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Τι θα επικρατήσει στο μέλλον; Οι μπαταρίες ή το υδρογόνο; [blog]

Με τίτλο «The Truth about Hydrogen» («Η αλήθεια για το υδρογόνο») ένα 15λεπτο βίντεο επιχειρεί να δώσει μια απάντηση σε ένα ερώτημα που αφορά στο μέλλον της αυτοκίνησης. Και όχι μόνο…

Όσο αργή και αν είναι η μετάβαση από τα υγρά καύσιμα προς την ηλεκτροκίνηση, κάποια στιγμή αυτή θα επικρατήσει. Αν και κατά καιρούς έχουν παρατηρηθεί κάποιες πρόωρες κινήσεις. Θυμάμαι αρχές 2000 που κυρίως οι ΗΠΑ εξυμνούσαν το υδρογόνο (Η2) και τις κυψέλες καυσίμου (fuel cells). Αν σήμερα είχαν υλοποιηθεί τα όσα είχαν εξαγγελθεί κανονικά σήμερα θα έπρεπε τουλάχιστον το 1 στα 4 αυτοκίνητα να ήταν EV με κυψέλες καυσίμου (FCEV) και να είχε ξεκινήσει ένας νέος παγκόσμιος ενεργειακός ιστός πάνω στο H2. Πάντως, η τεχνολογία υπάρχει και οι ειδικοί εκτιμούν πως θα είναι αυτή που θα επικρατήσει σε 2-3 δεκαετίες…

Όπως και τότε, έτσι και σήμερα υπάρχει ένα παρόμοιο “πουσάρισμα” προς τα ηλεκτρικά με μπαταρίες (BEV). Αυτή τη φορά όμως τα πράγματα είνμαι διαφορετικά. Όχι γιατί τα ηλεκτρικά προωθούνται μέσα από τις πολιτικές ατζέντες, αλλά επειδή έχουν τεθεί στόχοι για την εκπομπή του CO2 ασκώντας μία τεράστια πίεση. Η οποία θα έχει αποτέλεσμα. Ωστόσο, επειδή τα EV είναι και θα είναι ακριβά, μην περιμένετε να γεμίσει ο τόπος από αυτά και να κρέμωνται καλώδια δεξιά και αριστερα. Κανείς δεν διαφωνεί πως οι πωλήσεις τους θα αυξάνονται συνεχώς και όσο επιλύονται τα πρακτικά προβλήματα (χρόνος φόρτισης, αυτονομία, δίκτυο φόρτισης, μείωση τιμής). Εκτιμώ πως προς το τέλος της δεκαετίας κοντά στα 1 στα 5 αυτοκίνητα θα είναι EV/ PHEV τεχνολογίας…

Τώρα, το βίντεο στο τέλος του άρθρου επιχειρεί να μας δώσει μία γεύση από το τι πρέπει να περιμένουμε στις επόμενες δεκαετίες συγκρίνοντας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες (BEV) με τα ηλεκτρικά με κυψέλες καύσιμου υδρογόνου (FCEV). Τα πρώτα τα γνωρίζετε καλύτερα μιας και είναι και τα πιο οικεία αλλά και τα πιο εύχρηστα. Για τα FCEV υπάρχει το θέμα του υδρογόνου και κατά καιρούς οι κατασκευαστές έχουν παρουσιάσει διάφορα αυτοκίνητα (π.χ. η Toyota με το Mirai, η Honda με το Clarity, η Hyundai με το Tucson κ.α.).

Η ειδική ενέργεια του υδρογόνου είναι στις 40.000 Wh/kg όταν μία μπαταρίας λιθίου ιόντων βρίσκεται στις μόλις 278 Wh/kg. Ηλεκτρική ενέργεια υπάρχει σχεδόν παντού, το υδρογόνο απαιτεί πολύπλοκη και ενεργοβόρα διαδικασία παραγωγής, αποθήκευσης και μεταφοράς. Ωστόσο, για να πάνε μακρύτερα τα BEV χρειάζονται μεγαλύτερες και πιο βαριές μπαταρίες. Που χρειάζονται και περισσότερη ώρα/ ώρες για να φορτίσουν. Τα FCEV έχουν μεγάλη αυτονομία, δεν είναι βαριά και φορτίζουν όσο ένα συμβατικό αυτοκίνητο (περίπου σε 3-5 λεπτά).

Ωστόσο, ελέω της δαπανηρής παραγωγής του (με ηλεκτρόλυση, με αναμόρφωση μεθανίου, με αναμόρφωση υδρογονανθράκων με ατμό κ.α.) το υδρογόνο είναι ακριβό, τουλάχιστον για την ώρα. Έτσι, ένα Tesla Model 3 «γεμίζει» με 10-12 δολάρια για αυτονομία 500 χλμ. με κόστος 2-2,4 σεντς. Το Toyota Mirai απαιτεί 85 δολάρια για 480 χλμ. με κόστος 17,7 σεντς. Επιπρόσθετα ο βαθμός απόδοσης των κυψελών θα είναι στο 82-86% έως το 2030 όταν των μπαταριών είναι στο 99%.

Στο υδρογόνο υπάρχει το θέμα της αποθήκευσης (είτε ως αέριο είτε υγροποιημένο) και μεταφοράς με σημαντικές απώλειες ενέργειας που φτάνει στο 27-50% και αύξηση του κόστους. Στις μπαταρίες οι απώλειες στην φόρτιση και εκφόρτιση δεν ξεπερνούν το 6%. Τώρα, αν ληφθούν υπόψη και άλλοι παράμετροι (όπως η DC φόρτιση) τα παραπάνω ποσοστά αλλάζουν. Όπως και να έχει ένα FCEV ή ένα BEV έχει βαθμό απόδοσης στο 90-95% ξεπερνώντας κατά πολύ το 25-35% των συμβατικών μηχανών εσωτερικής καύσης.

Το βίντεο καταλήγει πως η απόδοση των τωρινών FCV είναι πολύ χαμηλότερη σε σχέση με των τωρινών BEV. Λογικό αφού το ηλεκτρικό ρεύμα βρίσκεται «τρέχει» έτοιμο σε ένα δίκτυο που βασίζεται ο σύγχρονος πολιτισμός. Στο μέλλον όμως κανείς δεν ξέρει τι μπορεί να επινοηθεί μιας και το H2 βρίσκεται άφθονο σε όλο το σύμπαν. Για την ώρα, πάντως, πιο εύκολα βρίσκει κανείς πρίζα παρά υδρογονάδικο. Τώρα, πριν σχολιάσετε καλό θα ήταν να δείτε το βίντεο που στάθηκε και η αφορμή αυτού του άρθρου. Και αφού το κάνετε, εσείς τι άποψη έχετε επί του θέματος;

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Σχόλια

  1. Όταν καλούμαστε να εκφέρουμε γνώμη για οποιοδήποτε τεχνολογικό θέμα στην χώρα μας πρέπει
    να λάβουμε υπόψη μας πολλές παραμέτρους.
    Δυστυχώς για εμάς, όλες αυτές οι παράμετροι δεν μας είναι διαθέσιμες. Και δεν είναι διαθέσιμες λόγω του τεχνολογικού μεσαίωνα, παραγωγής και έρευνας, που επικρατεί στην χώρα μας.
    Τα μόνα εργαλεία μας είναι η θεωρητική έρευνα και η κριτική σκέψη και τίποτα άλλο μετά από αυτά.
    Έτσι λοιπόν σχετικά με την υδρογονοκίνηση μπορούμε να πούμε ότι όχι μόνον δεν θα επικρατήσει αλλά θα παραμείνει ένας αδιέξοδος κλάδος τεχνολογικής εφαρμογής αυτοκίνησης.
    Και αυτό για δύο λόγους: “Κροτούν αέριο” και πολυπλοκότητα.
    Ο γράφων είναι αυτόπτης μάρτυρας σοβαρών τραυματισμών από εκρήξεις του παραπάνω αερίου.
    Οι πύραυλοι χρησιμοποιούν σαν προωθητικό μέσο υδρογόνο και οξυγόνο. Δεν αναφέρεται πουθενά ότι οι πύραυλοι χρησιμοποίησαν κινητήρες ΜΕΚ πριν υιοθετήσουν τον παραπάνω τύπο υγρών καυσίμων, ούτε και έχουμε καμία πληροφόρηση για την εξέλιξη τους. Γιατί λοιπόν τόση “φασαρία” για τις κυψέλες υδρογόνου αυτοκίνησης;

    Η ηλεκτροκίνηση είναι εν μέρει απόλυτα απαραίτητη για την κίνηση σε πολυπληθείς πόλεις.
    Μειονεκτήματα της: Συσσωρευτής, επαναφόρτιση, ταχεία εκφόρτιση σε βαρέα φορτία ΚΑΙ Ταχεία
    Εκφόρτιση σε άσχημες καταστάσεις. Η ταχεία εκφόρτιση χωρίς έλεγχο στο αμάξωμα είναι ΑΚΡΑΙΟΣ
    ΚΙΝΔΥΝΟΣ.
    Η δυσκολία στην εφαρμογή της είναι η προώθηση με άναρχο τρόπο, όπως η βενζινοκίνηση και πετρελαιοκίνηση στην μέχρι τώρα “Αυτοκίνηση”. Η ηλεκτροκίνηση απαιτεί προγραμματισμό, προσοχή και πειθαρχία θα λέγαμε.
    Θα ήθελα να ευχαριστήσω το αξιολογότατο περιοδικό σας αυτοκίνησης για το βήμα παρουσίασης που μου παρέχει, ακόμη και αν δεν υπάρχει αντίλογος στις απόψεις που παραθέτω.

    Με εκτίμηση

    Το μέλλον ανήκει κατά τα φαινόμενα, και με όλες τις ενδείξεις, στους κινητήρες Μ.Ε.Κ

    1. Καλησπέρα, καταρχήν ευχαριστούμε για τα καλά σας λόγια και τους αναλυτικούς εύστοχους σχολιασμούς σας. Θα ήθελα να πως πως οι απόψεις μας τις περισσότερες φορές ταυτίζονται και αυτό φαίνεται από τα άρθρα και τα σχόλια σας. Παρόλο που σχόλια υπάρχουν και στην σελίδα στο Facebook, αυτά τις περισσότερες φορές είναι επιφανειακά και οι αναλύσεις όπως οι δικές σας σωστά μπαίνουν στο σύστημα του site. Οσο για την τελευταία πρόταση έχω εκφέρει την άποψη μου στο άρθρο https://www.caroto.gr/2019/07/23/%cf%80%cf%8c%cf%84%ce%b5-%ce%b8%ce%b1-%ce%ad%cf%81%ce%b8%ce%b5%ce%b9-%cf%84%ce%bf-%cf%84%ce%ad%ce%bb%ce%bf%cf%82-%cf%84%cf%89%ce%bd-%ce%bc%ce%b7%cf%87%ce%b1%ce%bd%cf%8e%ce%bd-%ce%b5%cf%83%cf%89%cf%84/

      Προσωπικά απολαμβάνω τις τοποθετήσεις σας και περιμενω τις επόμενες. Με εκτίμηση, Ν.Μ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!