BLOGNEA

Ευρώπη: Αντίστροφη μέτρηση με βαριές «καμπάνες» για τις εκπομπές CO2 [blog]

Πως και γιατί οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν θα καταφέρουν το 2021 να πετύχουν τον στόχο των 95 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο.

Τα αυτοκίνητα έχουν ακριβύνει και θα ακριβαίνουν. Περισσότερα ηλεκτρικά εμφανίζονται με τα 48βολτα να βαπτίζονται υβριδικά κάνοντας το καθήκον τους στην μάχη για το CO2. Πολλά συμβατικά μοντέλα θα σταματήσουν να παράγονται ή να εισάγονται (πρόσφατο θύμα το Suzuki Jimny). Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα έρθουν αντιμέτωποι με πολύ υψηλά πρόστιμα που ανέρχονται σε εκατομμύρια ευρώ. Ο μέσος όρων κάθε στόλου θα πρέπει να είναι στα 95 γρ. CO2/χλμ.

Ίσως να έχετε ακούσει για την περίπτωση που η FCA εξαγόρασε δικαιώματα ρύπων από την Tesla για να αποφύγει υψηλότερα κόστη. Το Suzuki Jimny θα θυσιαστεί για χάρη της υπόλοιπης γκάμας. Οι όμιλοι Ford, PSA, Volkswagen, BMW, Daimler κ.α. λανσάρουν νέα εξηλεκτρισμένα μοντέλα στα οποία περιλαμβάνονται από τα mild hybrids και τα plug-in υβριδικά έως τα ηλεκτρικά. Μέχρι και η Mazda που ήταν ενάντια στα EV υποχώρησε. Όλα αυτά γίνονται μπροστά στο τρομακτικό στόχο που έχει έναν αριθμό: 95!

Συγκριτικά να πούμε πως το 2007 ο μέσος όρος των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ε.Ε. ήταν σχεδόν διπλάσιος, περίπου στα 159 γρ./χλμ. Το 2018 η προβλεπόμενη μέση εκπομπή CO2 πρέπει να είναι στα 120 γρ./χλμ. Κάτι που σημαίνει πως το 2020 οι κατασκευαστές πρέπει να εμφανίσουν βελτίωση κατά 21% με τα συνολικά πρόστιμα να υπολογίζονται στα 33 δισεκατομμύρια ευρώ!

Πρόστιμα σοκ ελέω CO2: 4,5 δις ευρώ για τη Volkswagen, 400+% των κερδών για τη JLR!

Ο τύπος για τον υπολογισμό του εκάστοτε ορίου CO2 είναι 95 γραμμάρια/ CO2 + (μέσο βάρος του αριθμού των πωληθέντων αυτοκινήτων της μάρκας – 1.372 κιλά). Όπου 1.372 κιλά είναι το μέσο βάρος των αυτοκινήτων που πωλούνται στην ΕΕ, ενώ το μέσο βάρος της μάρκας προκύπτει πολλαπλασιάζοντας το βάρος κάθε μοντέλου με τον αριθμό των πωλήσεών του και διαιρώντας το σύνολο με το σύνολο των πωλήσεων.

Ο δεύτερος καθοριστικός παράγοντας που επηρεάζει το τελικό πρόστιμο είναι το ύψος των πωλήσεων. Και αυτό γιατί το ποσό που θα πρέπει να καταβάλει κάθε εταιρεία προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των γραμμαρίων της υπέρβασης των γραμμαρίων εκπομπής CO2 από το στόχο με 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο και με το πλήθος των αυτοκινήτων που πούλησε η εταιρεία το προηγούμενο έτος. Δηλαδή: (γραμμάρια υπέρβαση στόχου CO2) x 95 €/ γραμμάριο x (αριθμός πωλήσεων).

Στα γραφήματα (πηγή1: carmagazine.co.uk), πηγή2: paconsulting.com) έχει ενδιαφέρον ποιες εταιρίες θα καταφέρουν να την αποφύγουν τα πρόστιμα ή ποιες θα έχουν τις πιο ανώδυνες ποινές.

Για να καταλάβετε πως λειτουργεί το σύστημα ας πάρουμε ένα παράδειγμα με δεδομένο πως κάθε έξτρα γραμμάριο πάνω από το στόχο κοστίζει 95€ (για τους κατασκευαστές με μικρή παραγωγή υπάρχει σύστημα με διαφορετικούς συντελεστές). Προσέξτε, το πρόστιμο αναλογεί στον όγκο πωλήσεων επί του βάρους, όπως προανέφερα. Έτσι, αν υποθέσουμε υπεραπλουστευμενα πως μία μάρκα πουλά στην Ευρώπη περίπου 500.000 αυτοκίνητα το χρόνο και πως έχει μέσο όρο 96 γρ. CO2/χλμ. τότε θα κληθεί να καταβάλλει ως πρόστιμο 50 εκατομμύρια ευρώ! Φανταστείτε τι έχει να γίνει με μεγάλους ομίλους που βρίσκονται αρκετά ψηλότερα.

Για τον όμιλο Volkswagen -τα στοιχεία είναι από την εξαιρετική ανάλυση της εταιρείας PA Consulting και βασίζονται σε προβλέψεις και υπολογισμούς- η υπέρβαση το 2021 θα είναι 12,7 γραμμάρια, ο αριθμός των αυτοκινήτων που προβλέπεται πως θα πουλήσει το 2020 στην Ευρώπη είναι 3,7 εκατομμύρια οπότε το πρόστιμο είναι της τάξης των 4,5 δισ. ευρώ.

Ας δούμε την Jaguar Land Rover, που συν τοις άλλης έχει και τον πιο εύκολο στόχο, μιας και ο μέσος όρος που πρέπει να πετύχει είναι 130,6 γραμμάρια CO2 το χιλιόμετρο (βλέπετε τη θετική επίδραση του βάρους). Υπολογίζεται πως θα βρίσκεται στα 135 γραμμάρια το χιλιόμετρο και από τη στιγμή που οι πωλήσεις της δεν είναι ιδιαίτερα υψηλές το πρόστιμο της θα διαμορφωθεί στα 93 εκατομμύρια ευρώ. Πόσο που σε σύγκριση με τα 4,5 δισ. της Volkswagen ή με τα σχεδόν 2,5 της FCA δείχνει πολύ μικρό αλλά αντιπροσωπεύει το 404,3% των μικτών κερδών της.

Και πριν βιαστείτε να βγάλετε συμπεράσματα, δεν λέω πως οι εταιρίες είναι χρυσές και άγιες αφού γνωρίζουν εδώ και κοντά μια δεκαετία για το όριο αυτό. Και παρόλα αυτά παρασύρθηκαν από την τάση των μεγάλων και βαρύτερων SUV. Και να δείχνουν αιφνιδιασμένες μπροστά στο dieselgate με χαμηλά σε CO2 πετρελαιοκίνητα να πέφτουν σε ζήτηση. Απλά ακούγεται «κάπως» το όλο ζήτημα, σε μια περίοδο που η παγκόσμια οικονομία δεν είναι και στα καλύτερα της και οποιαδήποτε χασούρα σε κάθε εταιρία ισοδυναμεί με περικοπές θέσεων εργασίας.

Όσο υψηλές και αν είναι οι επιδοτήσεις που μπορούν να δώσουν τόσο οι κυβερνήσεις όσο και οι ίδιοι οι κατασκευαστές, υπάρχει ένα ταβάνι. Και ο μόνο τρόπος για να αντισταθμιστεί το κόστος, τόσο από τις ποινές όσο και από την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, θα είναι να αυξηθεί η τιμή πώλησης των συμβατικών αυτοκινήτων με μια ελαφριά παράλληλη μείωση των ηλεκτρικών. Το συμπέρασμα που βγαίνει είναι δυστυχώς ένα και το ζούμε ήδη. Το αυτοκίνητο θα ακριβαίνει συνεχώς…

Tα παρακάτω εικονογραφήματα προέρχονται από την εξαιρετική ανάλυση της εταιρείας PA Consulting.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!
Back to top button
Close
Close