NEA

Mazda RX-7: Wankel-ίστρα μου! Πίσω στο 1978 και στον περιστροφικό κινητήρα!

Η χαρά της οδήγησης, ο ελαφρύς σχεδιασμός και ο περιστροφικός κινητήρας: τρία στοιχεία που καθορίζουν το DNA της Mazda στο εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων με έδρα τη Χιροσίμα.

Το RX-7 ξεκίνησε το 1978 ως το πρώτο σπορ αυτοκίνητο της Mazda, το οποίο θα κυκλοφορούσε για να γίνει το δημοφιλέστερο αυτοκίνητο σε πωλήσεις με περιστροφικό κινητήρα. Το RX-7 με τους δύο ρότορες σημείωσε αρκετές επιτυχίες στους αγώνες στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη νικώντας στην κατηγορία 1.600-2.300 κ.εκ. του Βρετανικού Saloon Car το 1980 και το 1981 και αποδεικνύοντας την ίδια χρονιά την αξιοπιστία του στις 24 ώρες Spa. Στις ΗΠΑ, το RX-7 κέρδισε πάνω από 100 αγώνες IMSA, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μοντέλο στην κατηγορία GTU (κάτω από 2.500 κ.εκ.), συμπεριλαμβανομένων των 24 ωρών Daytona για 12 διαδοχικά έτη (από το 1982-93). Το RX-7 αναδείχθηκε επίσης στο Australian Endurance Championship, που κέρδισε από το 1982 μέχρι το 1984, καθώς και το Bathurst 12 Hour της χώρας (πρωταθλητής 1992-95).

Η αγωνιστική εμπειρία του RX-7 έφερε το Mazda 787B με τους τέσσερις ρότορες και τα 710 άλογα. Το 1991 σημείωσε ένα ορόσημο ως το μοναδικό αυτοκίνητο με περιστροφικό κινητήρα που έχει σημειώσει νίκη στις 24 ώρες του Le Mans. Το επίτευγμα είναι ακόμη πιο εκπληκτικό, δεδομένου ότι το μέλλον του περιστροφικού κινητήρα ήταν σε κίνδυνο όταν η Mazda είχε αρχίσει να εξελίσσει το RX-7 για τους δρόμους. Η Mazda πρόσφερε περιστροφικά μοτέρ στα περισσότερα από τα μοντέλα της μέχρι την πετρελαϊκή κρίση του 1973-74. Τότε, η Mazda αποφάσισε να εγκαταλείψει τους κινητήρες αυτούς από τα περισσότερα μοντέλα της.

Ωστόσο, ο Kenichi Yamamoto, επικεφαλής στο R&D της μάρκας και ο υπεύθυνος για την εξέλιξη των πρώτων περιστροφικών κινητήρων της Mazda στη δεκαετία του 1960, αποφάσισε να αναβαθμίσει  τον υπάρχοντα κινητήρα 12A και να βελτιώσει σημαντικά την οικονομία καυσίμου. Υποστήριζε πως ο Wankel ήταν ένα σημαντικό στοιχείο διαφοροποίησής και για αυτό βελτίωσε τα ζητήματα στεγανότητας και λίπανσης στους ρότορες.

Η 1η γενιά RX-7 (πλατφόρμα “FB”), η οποία κυκλοφόρησε στην Ιαπωνία το 1978 για να φτάσει στην Ευρώπη το επόμενο έτος,  ζύγιζε μόλις 1 τόνο με τον 12A να αποδίδει (ανάλογα με την αγορά) 100 με 135 ίππους. Η μπροστινή (front mid-engine) διάταξη κοντά στον άξονα και η κίνηση στους πίσω τροχούς πρόσφεραν σχεδόν τέλεια κατανομή βάρους με εκπληκτικό χειρισμό. Το αεροδυναμικό RX-7 «χτυπούσε» πολύ ακριβότερα μοντέλα και ήταν εξαιρετικά διασκεδαστικό στην οδήγησή του (πάντα με προσοχή). Ο 12A είχε δύο ρότορες χωρητικότητας 1.146 κ.εκ. και αργότερα λανσαρίστηκε στην Ιαπωνία μία turbo έκδοση με 160 ίππους, ενώ για την Βόρεια Αμερική υπήρχε ένα ελαφρώς μεγαλύτερο 13B ατμοσφαιρικό μοτέρ.

Η 2η γενιά RX-7 (“FC”) που λανσαρίστηκε το 1985 χαρακτηρίστηκε από ένα σχεδιασμό εμπνευσμένο από την Porsche και από διάφορες βελτιώσεις, όπως το DTSS της Mazda (Dynamic Tracking Suspension System) και το σύστημα υπερτροφοδότησης. Ο 1,3 λίτρου 13B περιστροφικός κινητήρας ήταν σημείο αναφοράς για όλες τις αγορές τώρα και παρόλο που το RX-7 θα προσφερόταν στην Ευρώπη αρχικά με έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα 150 ίππων, ακολούθησαν οι εκδόσεις με 180 και αργότερα οι twin-scroll turbo με 200 άλογα. Το ισχυρότερο RX-7 μπορούσε να επιτύχει το 0-100 χλμ./ώρα σε 6 δευτερόλεπτα με μέγιστη ταχύτητα στα 240 χλμ./ώρα.

Η 3η και τελευταία γενιά (“FD”) που κυκλοφόρησε το 1992 ήταν ένα γνήσιο σπορ αυτοκίνητο. Ένας νέο σε σειρά σύστημα διπλή υπερτροφοδότησης βοηθούσε τον κινητήρα 13B να φτάσει τα 239 άλογα στην ευρωπαϊκή έκδοση. Είχε τα καλύτερα δυναμικά χαρακτηριστικά απ’ όλα τα RX-7, με 5,3 δεύτερα για το 0-100 και τελική στα 250 χλμ./ώρα (περιορισμένη) με απόβαρο στα 1.300 κιλά. Δυστυχώς, το RX-7 σταμάτησε να διατίθεται στην Ευρώπη το 1996 λόγω των κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων, παρόλο που η Mazda συνέχισε να παράγει αυτοκίνητα για δεξιοτίμονες αγορές, αυξάνοντας την ισχύ στα μοντέλα της Ιαπωνίας στους 280 ίππους.

Την περίοδο 1978-2002 είχαν κατασκευαστεί συνολικά 811.634 αυτοκίνητα Mazda με τον περιστροφικό κινητήρα. Το 2003 ακολούθησε το RX-8 γράφοντας το δικό του κεφάλαιο στους Wankel μέχρι το 2012 και με 192.094 πωλήσεις. Πλέον, ο περιστροφικός κινητήρας μας έχει αφήσει για τα καλά και η μόνη περίπτωση επιστροφής του θα είναι στο ηλεκτρικό MX-30 σε ρόλο range-extender (ως γεννήτρια ρεύματος).

Ετικέτες

Κώστας Κάκκαβας

Από μικρός, το πάθος του ήταν τα αυτοκινητάκια! Τώρα που μεγάλωσε, όχι απλώς του αρέσει να παίζει ακόμη περισσότερο -φυσικά με πραγματικά αυτοκίνητα- αλλά και να γράφει δίχως φρένο...
Back to top button
Close
Close