BLOGΝίκος Ι. Μαρινόπουλος

Συμφέρει, τώρα με την επιδότηση, να αγοράσω ηλεκτρικό αυτοκίνητο; [blog]

Ταυτόχρονα με την ανακοίνωση επιδοτήσεων για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τις μεγαλύτερες χώρες της Ευρώπης και η δική μας σωστά ανακοίνωσε παρόμοια πριμοδότηση.

Η οποία δεν περιλαμβάνει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και ηλεκτρικά σκούτερ ή ποδήλατα. Μια σωστή κίνηση προς την σωστή κατεύθυνση. Και πριν βιαστείτε να βγάλετε συμπεράσματα θα ομολογήσω και εγώ πως είμαι ιδιαίτερα επιφυλακτικός απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ίσως να με πιάνουν και τα «πετροχημικά» μου όντας απειλούμενος από το νέο είδος της ηλεκτροκίνησης. Είναι έτσι όμως τα πράγματα;

Όχι, όταν είσαι συνειδητοποιημένος για την χρήση του κάθε τύπου κίνησης. Προσωπικά θεωρώ πως τα αυτοκίνητα με κινητήρα καύσης θα κινούνται και θα βασιλεύουν για δεκαετίες ακόμη. Τουλάχιστον στους αυτοκινητόδρομους και στις μεγάλες διαδρομές. Τα οχήματα μηδενικών ρύπων δεν έχουν τόσο νόημα στα ανοιχτά περιβάλλοντα αλλά στα αστικά κέντρα για ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο με πιο καθαρό αέρα και λιγότερο θόρυβο.

Αυτά από οικολογικής πλευράς. Στο θέμα της οικονομίας, ναι, έχουν 4-5 φορές μικρότερο κόστος χρήσης, πολύ χαμηλό κόστος συντήρησης. Αλλά υπάρχει πάντοτε το θέμα της πτώσης της απόδοσης της μπαταρίας (κάθε χρόνο χάνει 1-3%) και φυσικά η τιμή πώλησης. Η οποία θα μειώνεται αλλά σήμερα δεν μπορεί να πει κανείς πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι «φτηνά».

Κάθε άλλο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένουν ακριβά παρά το ύψος της επιδότησης που μπορεί να φτάσει τις 6.000 ευρώ και τα επιπλέον 1.000 ευρώ για απόσυρση παλιού αυτοκινήτου. Το δημόσιο δίκτυο ταχυφόρτισης μέσα στην επόμενη τριετία αναμένεται να είναι σε καλό βαθμό, αλλά ακόμη και έτσι οι περισσότεροι οδηγοί θα φορτίζουν στο σπίτι ή στο γραφείο για να έχουν το χαμηλότερο κόστος χρήσης. Με βάση μια τιμή kWh στα 0,09 ευρώ τότε το κόστος πέφτει κάτω από τα 2 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα.

Όσο για την ταχυφόρτιση σε DC (η οποία δεν είναι και ότι καλύτερο για την μπαταρία), αυτή μπορεί να κοστίζει όσο περίπου ενός ντίζελ, αλλά ούτως ή άλλως θα την χρειαστεί κανείς μόνο σε κάποιο ταξίδι. Έτσι, θεωρώ πως αν κάποιος αποκτήσει σήμερα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα το επιλέξει επειδή κινείται στην πόλη και επειδή έχει τον χώρο για να το φορτίζει. Μάλιστα υπάρχει και σχετική επιδότηση έως 500 ευρώ για οικιακό φορτιστή τύπου wallbox.

Τώρα, τα ερωτήματα σχετικά με την αξιοπιστία και την απόδοση των μπαταριών μακροχρόνια δεν υπάρχει σαφής απάντηση. Το μόνο σίγουρο είναι πως μέσα σε βάθος δεκαετίας μια μπαταρία ενός ηλεκτρικού θα έχει απωλέσει το 70-90% της απόδοσης της αν ληφθεί υπόψη η απώλεια του 1-3% ανά έτος.

Βέβαια σε μια δεκαετία από σήμερα το κόστος μερικής ή ολικής αντικατάστασής της θα έχει μειωθεί σημαντικά, αλλά και πάλι είναι κάτι που δημιουργεί επιφυλάξεις. Από την άλλη υπάρχει και το θέμα της αξίας μεταπώλησης, όχι τόσο επειδή όσο περνά ο καιρός θα γερνά η μπαταρία, αλλά επειδή από χρονιά σε χρονιά θα λανσάρονται ηλεκτρικά με καλύτερες προδιαγραφές και πιθανότατα χαμηλότερη τιμή πώλησης. Εσείς τι λέτε;

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button