BLOGΝίκος Ι. ΜαρινόπουλοςΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Μεγάλα τα εμπόδια για την αυτόνομη οδήγηση [blog]

Η τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης είναι έτοιμη για τον κόσμο. Ο κόσμος είναι έτοιμος για αυτή;

«Δεν συμμετέχουμε σε κανένα αγώνα που δεν μπορούμε πλέον να νικήσουμε», δήλωσε πρόσφατα ένας εκπρόσωπος της Mercedes στο γερμανικό πρακτορείο RND. Δεν έχει και τόσο σημασία αν η γερμανική εταιρία παραδέχεται πως η Tesla έχει ένα μικρό προβάδισμα με το Auto Pilot ή κάποιος άλλος κατασκευαστής. Αυτό που διαπιστώνει κανείς είναι πως η τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης μπορεί να είναι έτοιμη, αλλά ο πραγματικός κόσμος δεν είναι. Για αυτό και το booming της αυτόνομης οδήγησης έχει καταλαγιάσει τώρα τελευταία…

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εξελίσσουν συνεχώς τα συστήματα τους και πριν από μερικά χρόνια θα θυμάστε τον ενθουσιασμό γύρω από την αυτόνομη οδήγηση. Προσωπικά έχω εκφράσει τις επιφυλάξεις μου γύρω από αυτό το θέμα, όχι γύρω από την τεχνολογία, αλλά γύρω από το περιβάλλον στο οποίο αυτή λειτουργεί αφού θα πρέπει να υπάρχει μια άρτια υποδομή οδικού δικτύου με συγκεκριμένες προδιαγραφές και πληροφόρηση.

Στόχος της αυτόνομης οδήγησης δεν είναι να μας ξεκουράζει στον αυτοκινητόδρομο για να χαζεύουμε στο smartphone, να πίνουμε τον καφέ μας ή στο κορυφαίο σενάριο να ρίχνουμε μέχρι και έναν υπνάκο. Στόχος είναι να περιοριστεί το ανθρώπινο λάθος σε σχέση με τον ηλεκτρονικό έλεγχο και να γίνουν οι μετακινήσεις μας ασφαλέστερες.

Ωστόσο, η αυτόνομη οδήγηση λειτουργεί όπως είπαμε υπό προϋποθέσεις και σε μια ξαφνική αλλαγή των συνθηκών (π.χ. οδικά έργα που έχουν αμελήσει οι αρχές να ενημερώσουν το σύστημα ή αν πιάσει λάσπη ένας αισθητήρας) δεν μπορεί να εκτιμήσει την κατάσταση όπως ο άνθρωπος για να αντιδράσει ανάλογα. Παρά ταύτα υπάρχουν μερικοί κατασκευαστές που για να προλάβουν τον ανταγωνισμό λανσάρουν τα «αυτόνομα» συστήματα τους ως μια πρωτιά με τίμημα μερικούς τραυματισμούς ή θανάτους βραχυπρόθεσμα στον αγώνα για την εξέλιξη του συστήματος.

Όπως η Tesla με το «παραπλανητικό» Auto Pilot, όπως το έκριναν οι γερμανικές αρχές, ενώ έχει αξιολογηθεί αρνητικά και από τις αντίστοιχες αμερικάνικες αρχές, καθώς ο τρόπος λειτουργίας του δημιουργεί στον οδηγό την αίσθηση πως μπορεί να πάρει να μάτια του από το δρόμο. «Η λογική διεύθυνσης του αυτοκινήτου δημιουργεί την αίσθηση πως ούτε κινείται μόνο του αλλά και πως ούτε ο οδηγός έχει τον πλήρη έλεγχό του. Παράλληλα το σύστημα επιβάλλεται παρά συνεργάζεται», αναφέρει ο Euro NCAP στην αναφορά του για την αξιολόγηση σχετικής δοκιμής.

Στο τωρινό επίπεδο κάθε κατασκευαστής που σέβεται τον εαυτό του οφείλει να περιγράφει την σχετική του τεχνολογία με τον χαρακτηρισμό automated (αυτοματοποιημένη) και όχι autonomous (αυτόνομη).

Προσωπικά θεωρώ πως ούτε το 2050 δεν θα είναι 100% έτοιμη η αυτόνομη οδήγηση δίχως να υπάρχει η ελάχιστη πιθανότητα να γίνει κάτι κακό. Εν τω μεταξύ τα συστήματα υποβοήθησης θα γίνονται όλο και πιο έξυπνα κρατώντας το αυτοκίνητο στη λωρίδα του, φρενάροντας αυτόματα για να αποφευχθεί μια σύγκρουση και ένα σωρό άλλα μαγικά που τα βλέπουμε και σήμερα σε διάφορα μοντέλα.

Μα τι άλλο χρειάζεται να έχει ένας οδηγός στη διάθεσή του για να μπορεί να οδηγεί με ασφάλεια στους δρόμους, τόσο για αυτόν όσο και για τους άλλους; Ειδάλλως, ας σκεφτεί να μετακινείται ως επιβάτης σε ένα ΙΧ ή με μέσα μαζικής μεταφοράς…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button