BLOGΝίκος Ι. Μαρινόπουλος

Βάζουν φόρους στα υβριδικά και στα ηλεκτρικά [blog]

Το παράδειγμα που θα ακολουθήσουν ορισμένες πολιτείες της Αυστραλίας, με μία ήπια φορολόγηση ανά χιλιόμετρο, ενδεχομένως να υιοθετηθεί και σε άλλα μέρη και αγορές του κόσμου.

Στην Αυστραλία ορισμένες πολιτείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να βάλουν ήπιους φόρους στα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα με πιθανή ενεργοποίηση του μέτρου από το ερχόμενο καλοκαίρι. Ο φόρος θα υπολογίζεται σαν ένα ειδικό τέλος κυκλοφορίας και θα αντιστοιχεί σε περίπου 2,5 σεντς του δολαρίου (περίπου 1,5 λεπτό του ευρώ) ώστε να αντισταθμιστούν ως ένα μικρό ποσοστό οι απώλειες από την μείωση των φορολογικών εσόδων που υπάρχουν στα υγρά καύσιμα. Το πόσο μπορεί να ακούγεται μικρό, αλλά όλα κάπως έτσι ξεκινούν. Μικρά… και μεγαλώνουν.

Και ενώ η Αυστραλία είναι μια τόσο μακρινή χώρα που σε πολλούς ακούγεται σα να βρίσκεται σε άλλο πλανήτη, εδώ αναδεικνύεται ένα μεγάλο θέμα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι κυβερνήσεις κάθε χώρας στην Ευρώπη. Πως και έτσι; Επειδή σήμερα και για μερικά χρόνια ακόμη θα «τρέχουν» κάποιες γενναίες επιδοτήσεις για την αγορά τους, αλλά κάποια στιγμή αυτό θα σταματήσει.

Από την άλλη, όσο περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνται, τόσο λιγότερα συμβατικά θα κυκλοφορούν εμφανίζοντας σταδιακά στο μέλλον μείωση στην κατανάλωση βενζίνης και πετρελαίου. Και αυτόματα μία σημαντική πτώση κρατικών εσόδων μέσω του ΕΦΚ (Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης) που στην Ε.Ε. αντιστοιχεί στα 0,36€/λίτρο, αλλά οι περισσότερες χώρες τον έχουν αυξημένο σε τέτοιο επίπεδο που ο φόρος πρακτικά αντιστοιχεί στο 50-70% της τιμής του λίτρου καυσίμου.

Άρα, τι μπορεί να γίνει ώστε να αντισταθμιστεί αυτή η χασούρα; Μια αύξηση στα τιμολόγια των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας θα ήταν κοινωνικά άδικη. Μια ιδέα θα ήταν να υπάρχει ένας φορολογικός συντελεστής ή ένα πάγιο στα δημόσια σημεία φόρτισης ή ακόμη και στα wallboxes (π.χ. με κάποιο πρόσθετο μετρητή;) που θα επιβαρύνουν τον χρήστη του οχήματος σε κάθε φόρτιση.

Έστω και αν υπάρχει η άτυπη θεωρία «ο ρυπαίνων πρέπει να πληρώνει», κάποια στιγμή και τα ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας επειδή και αυτά χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο. Θα μπορούσαν να υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας με την ισχύ του μοτέρ ή ακόμη βάσει της μπαταρίας αφού όσο μεγαλύτερη είναι (η χωρητικότητα της) τόσο και μακρύτερη την έχει (την αυτονομία). Επίσης, θα μπορούσε να υπάρχει και ένα τέλος αποκομιδής των μπαταριών ή μία επιβάρυνση για τις σπάνιες γαίες που χρησιμοποιούν.

Ωστόσο, κάτι μου λέει πως τίποτε από αυτά δεν θα γίνει, τουλάχιστον μέσα στην επόμενη δεκαετία. Κατά την άποψή μου, το πιο πιθανό σενάριο είναι η Ε.Ε. να προχωρήσει σε νέες φορολογικές επιβαρύνσεις στα συμβατικά αυτοκίνητα, τόσο με άμεσους τρόπους (π.χ. τέλη παλαιότητας βάσει εκπομπών ρύπων κ.α.)  ή με έμμεσους (π.χ. αύξηση φορολογίας στα υγρά καύσιμα). Σε πρώτη φάση είναι και αυτός ένας τρόπος για να αντισταθμιστούν οι απώλειες των κρατικών εσόδων. Το θέμα είναι τι θα γίνει από ένα σημείο και μετά… Εσείς τι λέτε;

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button