BLOGMUST_READNEAPINED

Είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο καλύτερο από ένα συμβατικό; [blog]

Ας ξεχάσουμε για λίγο τα γνωστά ζητήματα περί φόρτισης και αυτονομίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ας προσπαθήσουμε να βρούμε την απάντηση μέσα από μία προϊοντική σύγκριση.

Αναπόφευκτα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αποτελέσουν στιγμή το κυρίαρχο είδος. Η μετάβαση δεν θα είναι βίαιη, αλλά σταδιακή. Πιο γρήγορη στις πιο εύρωστες αγορές της Ευρώπης και με λίγο πιο αργό ρυθμό στις υπόλοιπες, όπως και στην χώρα μας…

Στο fade out των συμβατικών αυτοκινήτων θα συμβάλλει τόσο η σύγκλιση των τιμών πώλησης με τα ηλεκτρικά, όσο και στο γεγονός πως ήδη οι κατασκευαστές το έχουν πάρει απόφαση και σταδιακά σταματούν να εξελίσσουν τους κινητήρες καύσης. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει πως θα σταματήσουν να τους παράγουν, αφού τα συμβατικά αυτοκίνητα θα είναι για τουλάχιστον δύο δεκαετίες ακόμη μαζί μας. Ωστόσο, κατασκευαστικά είναι τα EV καλύτερα ή όχι;

Δομικά, τα EV δεν έχουν καμία σχέση με τα συμβατικά με την μεγαλύτερη διαφορά να αφορά στην βαριά μπαταρία τους και το πολύ πιο απλό κατασκευαστικά μοτέρ. Αφήνοντας για λίγο απέξω τους προβληματισμούς που δημιουργεί κυρίως η φόρτιση/ αυτονομία που αποτελεί για την ώρα το βασικό αποθαρρυντικό παράγοντα για την απόκτηση ενός EV, θα προσπαθήσω να ξετυλίξω το νήμα σχολιάζοντας σημείο προς σημείο την σύγκριση για να φτάσω στην τελική απάντηση…

ΣΧΕΔΙΑΣΗ: Ανάμεσα στα ηλεκτρικά και συμβατικά δεν υπάρχει κάτι το επαναστατικό. Για παράδειγμα υπάρχουν εταιρίες που βασίζουν τα EV τους στην φόρμουλα συμβατικών (π.χ. όπως τα Mercedes EQC, Peugeot e-208, Citroen e-C4, κ.α.) ή σε άλλες περιπτώσεις προχωρούν σε εντελώς νέα μοντέλα (π.χ. Ford Mustang Mach-E, Ioniq 5, Skoda Enyaq, VW ID.3, ID.4 κ.α.). Συνήθως τα ηλεκτρικά έχουν πιο φουτουριστική σχεδίαση και πιο αεροδυναμική ώστε να βελτιώνεται η αεροδυναμική. Για αυτό θεωρώ πως παρόλο που τώρα επικρατούν τα SUV, σύντομα θα επιστρέψουμε προς τα χαμηλότερα και σεντάν σχήματα. Έτσι δε γίνεται κάθε φορά; Μόδα είναι και αλλάζει…

ΧΩΡΟΙ: Σε αυτό το τομέα θα έλεγα πως τα ηλεκτρικά έχουν το πάνω χέρι. Ένας λόγος είναι πως το επίπεδο πάτωμα τους προσφέρει μεγαλύτερους χώρους για τους πίσω επιβάτες. Στα μεγάλα, δε, EV μπορεί να υπάρξει και μπροστινό πορτμπαγκάζ. Επίσης, θα δούμε στα νέας γενιάς EV να υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία.

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ: Στα EV είναι πιο προσεγμένη και ποιοτική επειδή πολύ απλά λόγω της αθόρυβης κύλισης τους ο παραμικρός θόρυβος γίνεται αντιληπτός. Αξιοσημείωτο είναι πως οι σχεδιαστές δεν ζορίζονται τόσο πολύ με το βάρος των υλικών που θα χρησιμοποιήσουν π.χ. για την ηχομόνωση της καμπίνας. Αντίθετα, σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο το παραμικρό γραμμάριο έχει την σημασία του απέναντι στο CO2. Στα ηλεκτρικά η εξοικονόμηση κιλών δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία αφού απλά κανείς δεν νοιάζεται για την εκπομπή CO2 από την στιγμή που δεν υπάρχει.

ΣΥΝΔΕΣΙΜΟΤΗΤΑ: Αν δείτε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σαν smartphones πάνω σε τέσσερις τροχούς, τότε θα την καταβρείτε με τις δυνατότητες συνδεσιμότητας. Εννοείται πως αυτές συνδυάζονται ιδανικά με ένα ηλεκτρικό και έχουν και μεγαλύτερη σημασία σε ότι αφορά π.χ. στην διαδικασία φόρτισης, στην ανεύρεση σταθμών κ.α. Βέβαια, τα τελευταία είναι κάτι που δεν σε απασχολούν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Κάτι που θα δούμε στα νέας γενιάς EV είναι η λειτουργία V2L επιτρέποντας σε ένα EV να γίνει ηλεκτρικό.

ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΣΗΣ: Όσο τρελαμένος και αν είμαι με τους κινητήρες καύσης, δεν υπάρχει αμφιβολία πως σε σχέση με ένα EV είναι πολύπλοκοι. Έχουν ένα σωρό παρελκόμενα εξαρτήματα (αντλίες, μπουζί, ψεκασμός, turbo κ.α.) και άλλα τόσα αναλώσιμα (λάδια, συμπλέκτες κ.α. Για να μη ξεχνάμε το κιβώτιο ταχυτήτων κ.α.

Σαφώς σε ένα EV τα πράγματα είναι πιο απλά αφού δεν υπάρχουν όλα τα παραπάνω έχοντας άμεσο αντίκτυπο μέχρι και στα πολύ φτηνότερα σέρβις. Δομικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι απλούστερα με έναν ή δύο ηλεκτροκινητήρες και μια συστοιχία μπαταριών.

Βέβαια, υπάρχουν και κάποια θέματα λόγω του υπέρβαρου σασί, όπως η πρόωρη καταπόνηση των αμορτισέρ ή η φθορά των ελαστικών που τα χρυσοπληρώνεις όταν πρόκειται για 19άρες και πάνω ζάντες. Αλλά και πάλι, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αποδοτικότερα και σταδιακά γίνονται πιο «πράσινα» όταν η ενέργεια με την οποία τροφοδοτούνται προέρχεται στο μεγαλύτερο ποσοστό της από ΑΠΕ.

ΟΔΗΓΗΣΗ, ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ: Η σημαντικότερη διαφορά ανάμεσα στα ηλεκτρικά και στα συμβατικά αυτοκίνητα γίνεται αντιληπτή πίσω από το τιμόνι. Ο τρόπος και η αίσθηση είναι τελείως διαφορετική. Θα ομολογήσω πως αρχικά με ξενέρωνε η οδήγηση με ένα ηλεκτρικό. Όσο όμως περισσότερο τα οδηγείς τα ρημάδια, τόσο πιο πολύ τα συμπαθείς.

Καταρχήν, είναι ξεκούραστα. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να κρατάς το τιμόνι και να επιταχύνεις αδιάκοπα. Σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο πρέπει να παίζεις με τις ταχύτητες, ενώ ακόμη και με αυτόματο κιβώτιο η επιτάχυνση και η αμεσότητα που σου προσφέρει ένα EV δεν συγκρίνεται. Σε σημείο που είναι υπερβολική. Αξιοσημείωτο είναι και το πόσο κόβει το τιμόνι τους κάνοντας το παρκάρισμα παιχνιδάκι.

Το άλλο θέμα αφορά στην γλυκιά κύλιση τους και στο βάθος της απόσβεσης της ανάρτησης. Αυτό οφείλεται και στο περίβλημα της μπαταρίας που αποτελεί ένα δομικό στοιχείο του πλαισίου που βελτιώνει την ακαμψία του, αλλά και στο βάρος των ίδιων των μπαταριών που κατά μια έννοια κοντρολάρουν το ριμπάουντ των αμορτισέρ και προσφέρουν εξαιρετικά επίπεδα άνεσης. Σε αυτά προσθέτουμε και την κορυφαία αθόρυβη ποιότητα κύλισης.

Σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα θα έλεγα πως το βασικό στοιχείο που προβληματίζει στα ηλεκτρικά είναι το βάρος. Το οποίο γίνεται αντιληπτό τόσο στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, όσο και στις στροφές. Στην σβέλτη δε οδήγηση ως οδηγός νιώθεις… πάνω σου όλη αυτή την μάζα, την επιρροή των νόμων της φυσικής και το ψυχολογικό άγχος που τραβάς.

Προσωπικά, βρίσκω πολύ δύσκολο να ελέγξεις ένα βαρύ ηλεκτρικό αυτοκίνητο που αρχίζει να γλιστρά, όπως ένα σημαντικά ελαφρύτερο συμβατικό. Έτσι, θεωρώ πως μέχρι να βγουν νέες ελαφρύτερες μπαταρίες, η σβέλτη και σπορ οδήγηση θα είναι ταυτισμένη με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Δίχως να ξεχνάμε την συμμετοχικότητα που σου δίνει μια μηχανή καύσης και φυσικά το ηχητικό της ταπεραμέντο.    

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Αν εξαιρέσουμε τα ζητήματα της φόρτισης και της αυτονομίας (το τονίζω αυτό), τα σύγχρονα συμβατικά αυτοκίνητα είναι πολύ καλά, αλλά τα ηλεκτρικά καλύτερα. Για πολλούς λόγους. Αν θα αγόραζα ένα; Όχι, τώρα. Τόσο για πρακτικούς λόγους, επειδή η εξέλιξη τους «τρέχει» γρήγορα, αλλά και ο ρυθμός απαξίωσης τους με ότι αυτό συνεπάγεται στην αξία μεταπώλησης.

Πότε θα ήταν και καλή στιγμή για την αγορά ενός EV; Αν τα γλυκοιτάζετε τόσο πολύ και σας περισσεύουν (τα χρήματα), αλλά και έχετε ξεπεράσει τους ενδοιασμούς περί φόρτισης, ακόμη και σήμερα. Προσωπικά, θα περίμενα την επόμενη γενιά και στο πέρασμα στις solid state μπαταρίες. Κάπου μετά το 2025. Υπομονή, τα χρόνια περνούν γρήγορα…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Σχόλια

  1. Ναι ωραία τα είπατε κε Μαρινόπουλε,
    Πάντως το μεγάλο βάρος – εκτός από την φόρτιση κλπ – είναι πρόβλημα στα ηλεκτρικά ακόμα.
    Θα έλεγα για τις solid state θα είναι έτοιμες προς πώληση σε ευρεία παραγωγή το 2030.
    Ξέρετε το μεγάλο πρόβλημα είναι η ευρεία παραγωγή τους, χτίσιμο εργοστασίων , ανάπτυξη καινούργιων μηχανημάτων συναρμολόγησης και γραμμών παραγωγής , εύρεση και εκπαίδευση τεχνικού προσωπικού κλπ. Ολο αυτό παίρνει 7-10 χρόνια.
    Μην ξεχνάμε ότι η tesla για να καταφέρει να ενσωματώσει τις καινούργιες γραμμές παραγωγής μπαταριών στα εργοστάσιά της , της πήρε 6-8 χρόνια, και μιλάμε για συμβατικές μπαταρίες.
    Eπίσης έχει ανακοινώσει τον καινούργιο τύπο μπαταρίας 4680 , ο οποίος είναι συμβατικού τύπου αλλά διαφορετικό μέγεθος, και ακόμα εδώ και τρία χρόνια δεν έχει καταφέρει να παρουσιάσει αξιόπιστο τρόπο παραγωγής και ανακοίνωσε ότι πάει ένα χρόνο πίσω. Δηλαδή 4 χρόνια απλά για να σχεδιαστούν και να παραγγελθούν οι καινούργιες γραμμές παραγωγής που θα κάνουν λίγο μεγαλύτερο το γνωστό κυλινδρικό στοιχείο της μπαταρίας.
    Εδώ θα μαστε και ακόμα το 2025 θα χτίζονται τα εργοστάσια.
    Ως τότε νομίζω ότι η βέλτιστη τεχνολογία αυτοκινήτου είναι η plug-in hybrid.
    Με μία μικρή μπαταρία, φορτίζεις σε 3-4 ώρες σε κοινή πρίζα και την επόμενη μέρα κάνεις 40-50 χλμ. Ούτε ταχυφορτιστές ούτε τίποτα. Για τα ταξίδια έχεις την κανονική μηχανή.
    Δηλαδή τις καθημερινές κινείσαι ηλεκτρικά, με ένα αυτοκίνητο που είναι μόλις 100 Kg βαρύτερο λόγω της μικρής μπαταρίας, και φθηνά.

    Θεωρώ ότι από το 2024-25 η πιο λογική λύση θα είναι να αγοράζουμε plug-in hybrid.

    1. Καλησπέρα, συμφωνώ σε όλα όσα λέτε και τα έχω επισημάνει κατά καιρούς σε διάφορα άρθρα, όπως π.χ. την συμβίωση μου για αρκετό διάστημα με το Ford Kuga PHEV κ.α.

      Για τα BEV σίγουρα η μπαταρία είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα. Και για αυτό στο συγκεκριμένο άρθρο ανέλυσα μόνο το δομικό και την εμπειρία χρήστη, αρκεί βέβαια να έχεις λύσει το θέμα της φόρτισης.

      Απλά το θέμα με τα PHEV είναι ότι κάπως ακριβούτσικα και πολύπλοκα κατασκευαστικά, Κατά τα υπόλοιπα τα νέας γενιάς με τις μεγαλύτερες μπαταρίες πραγματικά είναι μια πολύ καλή λύση για όποιον βέβαια διαθέτει τα χρήματα (+40 και πάνω γενικά).

      Ναι, τα BEV θα είναι πιο ορθολογική ως επιλογή από τα μέσα της δεκαετίας και μετά. Όσοι αγοράζουν τώρα θα έχουν βρεθούν αντιμέτωποι με μεγάλη μεταπωλητική απαξίωση που ωστόσο μπορεί να είναι ίδια με των συμβατικών όταν τεθεί σε ισχύ το Euro 7 και μπουν αντι-κίνητρα για τα παλιότερης (τωρινής δηλ.) τεχνολογίας.

      Όπως και να έχει διανύουμε μία πολύ ενδιαφέρουσα μεταβατική περίοδο και αυτό που με προβληματίζει ιδιαίτερα είναι η αύξηση των τιμών των νέων μοντέλων που ήδη έχει ξεκινήσει. Και αυτό επειδή προφανώς όλη αυτή την μεταβατική εξέλιξη/ επιβαρύνσεις ελέω CO2 μετακυλίεται στην τελική τιμή πώλησης και στον πελάτη.

  2. Δεν υπάρχει αμφισβήτηση ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα παρέχουν άνεση στην κίνηση τους. Ούτε αμφισβητείται η μόλυνση που προξενεί η χρήση των μέχρι τώρα διαθέσιμων καυσίμων λειτουργίας κινητήρων εσωτερικής καύσης. Αυτοί που υιοθέτησαν τις παρακάτω λύσεις κάτι είχαν στο μυαλό τους και δυστυχώς δεν γνωρίζουμε τα αποτελέσματα της χρήσης τους.

    http://www.adsl.kirov.ru/projects/articles/2012/04/14/armiya-trolleybusov-chast-2/00c20ee049d8a1605d713b2e9cd.jpg

    https://ic.pics.livejournal.com/mexanizm/84449525/318312/318312_800.jpg

    https://ic.pics.livejournal.com/mexanizm/84449525/318084/318084_800.jpg

    https://avatars.mds.yandex.net/get-zen_doc/28532/pub_5cf6da412d133400afd9a8b0_5cf6db8a91dc1000af2b89e9/scale_1200

    https://avatars.mds.yandex.net/get-zen_doc/1925657/pub_5e96f66c986c916d56eea776_5e96f6f7f49321656d3f01f3/scale_1200

    https://ecotechnica.com.ua/images/foto3/gruzovik-trolleibus-scania-ecotechnica-com-ua.jpg

    Όμως εκείνο που θα πρέπει να γίνει κοινή συνείδηση είναι ότι κάθε αλόγιστη και απρογραμμάτιστη εφαρμογή ηλεκτροκίνησης θα βγεί “ξινή” στους απροετοίμαστους.
    Η ηλεκτροκίνηση όπως παρουσιάζεται σήμερα, ΜΟΛΥΝΕΙ θεαματικά το περιβάλλον με ορατούς και αόρατους παράγοντες (Άμεσους και Έμμεσους).
    Η ηλεκτροκίνηση απαιτεί και θα απαιτεί ιδιαίτερη διαχείριση, και μάλιστα θα επιδεινώνεται τόσο περισσότερο η κατάσταση όσο βελτιώνονται οι συσσωρευτές κυρίως από την αύξηση της χωρητικότητας και την μείωση του χρόνου φόρτισης.
    Η ηλεκτροκίνηση δυστυχώς επιβάλλεται βίαια (Βλέπουμε τους νέους κανονισμούς περί ρύπων).
    Τέλος θα πρέπει να γίνει σαφής καταμερισμός του ποσοστού της ηλεκτροκίνησης και της κίνησης με συνθετικά καύσιμα.
    Αποδεικνύεται ότι ενώ υπάρχει η λύση στο θέμα των αερίων του θερμοκηπίου, όλοι σχεδόν εθελοτυφλούν και θάβουν στην λήθη την δημιουργία συνθετικών καυσίμων απο ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ των βλαβερών αερίων του θερμοκηπίου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!